Drie succesfactoren
Het succes van je campagne valt of staat met de volgende drie succesfactoren:
- Je kent je doelgroep door en door. Je kent ze bijna nog beter dan zijzelf. Daarbij is het een doelgroep die inderdaad op jouw product of dienst zit te wachten.
- Het platform waarop je adverteert, sluit aan bij jouw doelgroep. Jouw doelgroep maakt actief gebruik van het platform.
- Jouw marketingboodschap spreekt je doelgroep aan. Je beschrijft jouw oplossing voor hun probleem op een manier waar ze zichzelf helemaal in kunnen vinden. Daarbij sluiten het design en de tone-of-voice van jouw uiting niet alleen goed aan bij de smaak van jouw doelgroep, maar ook bij de aard van het social-media-platform waar je op adverteert.
Geen gemakkelijke opgave, maar gelukkig hebben we ruime ervaring in zowel het bepalen van de strategie en de tactiek, als in de uitvoering van alle facetten van social media marketing.
Adverteren op Facebook
10,1 Miljoen Nederlanders zitten op Facebook en 6,6 miljoen landgenoten zijn dagelijks op dit platform actief. Indrukwekkende aantallen. Daarbij weet de social-media-gigant ook nog eens heel veel van al die gebruikers. Echt inzoomen op een specifieke doelgroep? Dan moet je dus bij Facebook zijn. Vervolgens is het nog wel zaak om bij die groep de juiste snaar te raken. Daarbij concurreer je met alles wat er verder nog op Facebook te vinden is. Dus kom vooral met iets waarmee je de lezer echt voor je wint. Wees creatief. En maak het vooral ook persoonlijk. Daar kunnen wij je mee helpen. We hebben veel ervaring in het opzetten van Facebook-campagnes en het schrijven van passende teksten.
Adverteren op Instagram
Ook Instagram doet het goed onder Nederlanders. In ons land zijn er 8,0 miljoen gebruikers. Van hen zijn er dagelijks 5 miljoen op dit platform te vinden. Een belangrijk aandachtspunt: Instagram-gebruikers verwachten aansprekende beelden en inspirerende teksten. De lat ligt dus hoog.
Adverteren op YouTube
Lezen of een filmpje kijken? Veel mensen kiezen voor die tweede optie. Dat verklaart ook waarom YouTube inmiddels de op-één-na-grootste zoekmachine is (na Google, de onbetwiste nummer 1). In ons land gebruiken ruim 10,1 miljoen mensen YouTube. En 3,6 miljoen Nederlanders kijken dagelijks filmpjes via dit grootste videoplatform ter wereld. Een marketingcampagne met bewegend beeld is dus zeker het overwegen waard. Daarbij zijn er wel wat aandachtspunten, want video is toch echt anders dan tekst. Uiteraard weten wij wat die aandachtspunten zijn.
Adverteren op LinkedIn
Hier past een wat zakelijkere toon. Maar ook weer niet te zakelijk! Een goede balans vinden, is hier dus de uitdaging. Adverteren op LinkedIn is vrij prijzig. Daar staat tegenover dat dit platform mooie target-mogelijkheden biedt, waardoor een campagne toch zeer lucratief kan zijn. Wat daarbij nog wel goed is om te weten: van de 5,5 miljoen LinkedIn-leden zijn er ‘slechts’ zo’n 1,2 miljoen dagelijks actief.
Adverteren op Pinterest
Dit ‘digitale prikbord’ leent zich goed om producten te promoten en het imago van je bedrijf of merk te versterken. Het mooie van Pinterest is dat je met je reclame heel gericht op specifieke interesses van de gebruikers kunt inspelen. En gebruikers zijn er genoeg: 4,5 miljoen Nederlanders hebben zich bij Pinterest aangemeld. En dagelijks zijn er ruim 900.000 van hen op dit platform op zoek naar de nodige inspiratie.
Adverteren op TikTok
TikTok is in Nederland explosief gegroeid, met meer dan 4 miljoen gebruikers, waarvan 2,6 miljoen dagelijks actief zijn. Vooral jongere doelgroepen (13-34 jaar) zijn hier te vinden, maar ook oudere generaties ontdekken TikTok steeds meer. Met creatieve en visueel sterke content kun je jouw merk op een speelse manier onder de aandacht brengen en zelfs viral gaan. Het type content dat je aanbiedt is erg belangrijk bij het adverteren op TikTok. Video’s moeten niet alleen kort en krachtig zijn, maar ook inspelen op trends en een hoge entertainmentwaarde hebben om de aandacht van gebruikers te trekken en vast te houden.
De volgende stap: een social media strategie
Welke social-media-platforms ga je inzetten? Of beperk je de marketingcampagne tot één kanaal? Wat wordt jouw boodschap? Hoe maak je die zo kort, krachtig en interessant mogelijk? En hoe zorg je ervoor dat jouw uiting aansluit bij de smaak van jouw doelgroep en de sfeer van het platform? Allemaal zaken die terugkomen in de social media strategie. Want zonder goed plan krijgt jouw marketingcampagne het nog zwaar, tussen al die persoonlijke ontboezemingen, jaloersmakende vakantiefoto’s en grappige kattenfilmpjes.
Hulp nodig? Wij hebben voor onze klanten al veel advertentiecampagnes gelanceerd die flink wat leads, klanten en omzet opleverden. Ook kunnen we je helpen met het maken van een social media strategie. Desgewenst kunnen we zelfs het complete social-media-beheer van je overnemen zodat jij weer tijd overhoudt voor andere belangrijke zaken.