CONTACT

Conversie optimalisatie

Gaat een bezoeker van je website over tot actie? Super. Weer een geslaagde conversie. Maar wat als er teleurstellend weinig bezoekers informatie aanvragen of op de koop-knop drukken? Dan is het tijd voor conversie optimalisatie. 

Bezoekers van jouw website beslissen binnen een paar seconden of ze al dan niet willen lezen wat je te melden hebt. Daarbij spelen alle elementen van jouw website een rol: tekst, opmaak, structuur en laadtijd. Een prachtig design, duidelijke opzet en ijzersterke tekst, maar duurt het een tijdje voor de homepage geladen is? Dat gaat je bezoekers kosten! Zo ook als je een supersnelle en mooi opgemaakte website hebt met een rommelige structuur of onduidelijke teksten.

Landingspagina aanscherpen

Bij conversie optimalisatie ligt de focus op je landingspagina. Dat is immers de pagina waar je vanuit jouw online advertenties naar verwijst en die bezoekers dus als eerste zien. Stel jezelf daarbij de volgende vragen:

  • Wat is mijn aanbod precies?
  • Sluit dat aanbod aan bij wat bezoekers verwachten?
  • Is het duidelijk wat er van de bezoeker wordt verwacht? En sluit die call-to-action aan bij wat ik wil bereiken?
  • Zijn er zaken die van de call-to-action afleiden? Andere call-to-actions bijvoorbeeld, die minder belangrijk zijn?
  • Welke redenen kunnen bezoekers hebben om geen actie te ondernemen? En kan ik informatie toevoegen die helpt om de drempel te verlagen?
  • Spreekt er genoeg urgentie uit de tekst? Op welke manier kan ik bezoekers aansporen om snel in actie te komen?
  • Sluit het design goed aan bij de boodschap?
  • Is de structuur en opbouw van de pagina duidelijk?
  • Laadt mijn website wel snel genoeg?

The extra mile

Basis op orde? Dan kun je nog andere elementen toevoegen die conversie-verhogend werken. Lead-magnets bijvoorbeeld (iets wat je in ruil voor een e-mailadres gratis weggeeft, zoals een online boekje met handige tips die aansluiten bij jouw product of dienst, en waar je bezoekers echt mee helpt). Of testimonials van tevreden klanten die op een beeldende manier uitleggen wat toekomstige klanten van jouw product of dienst kunnen verwachten. Of een speciaal aanbod dat te mooi is om te laten liggen. Of gamification-elementen, zoals een quiz waarmee bezoekers hun kennis kunnen testen.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan… Mogelijkheden genoeg dus. De grote uitdaging daarbij is om elementen te kiezen die het best bij jouw aanbod passen.

Je website blijvend beter laten presteren?

Uiteraard komen wij hier ook met een call-to-action. Als online-marketing-specialisten kunnen wij geen landingspagina bekijken zonder daar meteen verbeterpunten bij te bedenken. Wij analyseren graag jouw website om te zien welke verbeteringen het aantal conversies verhogen. Daarbij kunnen we ook AB-testen doen of een gebruikersanalyse maken. We vertellen je daar graag meer over. Het enige wat jij hoeft te doen: ons een seintje geven dat je meer wil weten. Dus bel, mail of app ons. Of vul het contactformulier in. Dan spreken we je snel!

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Veelgestelde vragen over conversie optimalisatie
  • Wat is conversie optimalisatie?

    Conversieratio-optimalisatie of CRO is het verhogen van de conversieratio door bezoekers van je site ertoe te bewegen specifieke acties te ondernemen, zoals het kopen van een product, het downloaden van een pdf of het abonneren op een nieuwsbrief.

    Hoewel CRO vaak wordt gebruikt om kleine, incrementele verbeteringen aan te brengen, is het bredere doel om het hele marketingproces te optimaliseren en een optimale gebruikerservaring te bieden. En hoe beter de marketing is geoptimaliseerd, hoe hoger de conversieratio en hoe hoger het rendement.

  • Is conversieoptimalisatie geschikt voor B2B?

    Het conversie-optimalisatie-proces in een B2C-omgeving is tegenwoordig goed ontwikkeld. Helaas kan je dit proces niet gemakkelijk toepassen in een B2B-omgeving. Niet alleen omdat de customer journey vaak veel gecompliceerder is, maar ook vanwege het praktische probleem dat er minder websitebezoekers op een B2B-website komen.

    Het doen van AB-testen is in een B2B omgeving daardoor niet gangbaar. Gelukkig zijn er wel andere methodes en modellen om de effectiviteit van je B2B website significant te verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld funnel-tests (laten) doen of het LIFT-model toepassen (Landing page Influence Functions for Tests). Neem contact op voor meer informatie.

  • Hoe werkt conversieoptimalisatie voor e-commerce?

    Conversie-optimalisatie (CRO) voor e-commerce is het nemen van strategische maatregelen om verschillende aspecten van je website dusdanig aan te passen dat je meer betalende bezoekers op je website krijgt.

    Binnen e-commerce bestaat het optimaliseren van de conversie vaak uit de volgende zaken:

    • Productpagina’s verbeteren
    • Prijzen optimaliseren
    • Personaliseren
    • Mobiele ervaring optimaliseren
    • Upsellen
    • Urgentie creëren
Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01