In de begindagen van SEO kon je trucjes toepassen door je pagina vol te zetten met de juiste zoektermen. Maar Google wordt steeds slimmer en kritischer en kijkt ook onder de motorkap van je website. Is de code helder? Is de website snel genoeg? En is de interne linkstructuur op orde?
3 pijlers van SEO
Niet alleen wordt Google slimmer, ook de concurrentie wordt ieder jaar zwaarder. Voor een succesvolle SEO-uitvoering moet je website op de volgende 3 punten uitstekend presteren:
- Techniek
- Content
- Autoriteit
Dit vraagt om specialistische kennis en ervaring. Het is daarom verstandig om een SEO-partner te kiezen om het SEO-traject samen in te gaan. Zo haal je het maximale uit je marketingbudget.
dofollow als SEO-partner
Als je het goed aanpakt, gaat zoekmachine optimalisatie op lange termijn veel opleveren. Kies je voor ons? Dan ben je verzekerd van een team dat er echt bovenop zit en dat de ontwikkelingen goed in de gaten houdt.
Waar veel SEO-partners vooral bedreven zijn in content en autoriteit, blinken wij ook uit in de techniek. En dat is ontzettend belangrijk: de techniek is echt het fundament van je SEO-strategie. Wanneer dat niet op orde is, begin je met een 3-0 achterstand.
Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?
Wij bespreken in 5 stappen wat wij verstaan onder goede SEO en hoe we dit uitvoeren.
1. Techniek
We beginnen met een technisch fundament. Zoekmachines zoals Google crawlen jouw website om de content te indexeren. Google leest de website alleen op een andere manier dan een bezoeker. Wij optimaliseren de leesbaarheid voor de bezoeker en voor de zoekmachine. Hierbij kun je denken aan het gebruik van onder andere interne linkbuilding en meta tags.
Google hecht ook veel waarde aan de ervaring van de bezoeker. Zo moet de website snel laden, waarvoor Google kijkt naar de volgende core web vitals:
- Largest Contentful Paint (LCP)
- First Input Delay (FIP)
- Cumulative Layout Shift (CLS)
Het is belangrijk dat de website responsief is (zowel op een computer als op een smartphone volledig functioneel). Ook is de veiligheid van de website belangrijk: https is de standaard geworden.
Wij beginnen met een uitgebreide technische analyse. Wat hieruit komt, verschilt per website. Dit kan variëren van het doorvoeren van enkele quick wins tot een advies voor meer omvangrijke wijzigingen. De wijzigingen kun je laten doorvoeren door je webbouwer, maar wij kunnen dit ook voor je doen.
2. Content
Goede content speelt een belangrijke rol in de zoekmachine optimalisatie. Wanneer er drie websites content schrijven over hetzelfde onderwerp, zal Google de voorkeur geven aan de website die de meest rijke content aanlevert.
Wij helpen met het maken van een concurrentieanalyse en spotten kansen voor jou. Op basis daarvan zetten we een strategie op. Je kunt vervolgens zelf de content creëren, of ons dit laten doen.
3. Autoriteit
De eerste twee punten, techniek en content, vinden puur plaats op jouw eigen website en achter de schermen. Maar Google kijkt ook naar wat anderen van jouw website vinden. Zo wordt een inschatting van jouw autoriteit gemaakt. Deze is onder meer afhankelijk van externe links.
Wanneer websites linken naar jouw website, heeft dit een effect op jouw website autoriteit. Hoe hoger de autoriteit van de linkende website, hoe groter dit effect is. Het proces van het verzamelen van links noemen we linkbuilding.
Voor linkbuilding is het belangrijk om zorgvuldig te werk te gaan. Wanneer er namelijk vanaf websites met een zeer lage kwaliteit (spam-achtige sites) gelinkt wordt naar jouw site, kan dit zelfs negatief werken. Wij zetten samen een linkbuilding strategie op om de autoriteit van jouw website te optimaliseren. We kunnen hierin adviseren, maar we kunnen je ook volledig ontzorgen.
4. Continuïteit
SEO is een proces van de lange adem. Het duurt meerdere maanden om de eerste resultaten te zien. En wanneer je een hoge positie in Google verworven hebt, is er geen enkele garantie dat je deze positie behoudt. Het algoritme van Google verandert continu en ook je concurrenten zitten niet stil. De kans is groot dat er een reactie komt wanneer jouw website een ander van de troon stoot. Daarmee is zoekmachine optimalisatie vergelijkbaar met watertrappelen: je moet in beweging blijven om niet te zinken.
5. Monitoren
Om continuïteit te waarborgen, houden wij altijd een vinger aan de pols. Wanneer wij beginnen met het optimaliseren van jouw website zetten we een op maat gemaakt dashboard op. Hierin houden we bij hoe goed jouw website vindbaar is op relevante zoekwoorden, hoeveel bezoekers dit jou oplevert en tot hoeveel conversies dit leidt.
Als opdrachtgever heb jij 24/7 zicht op het dashboard. Zo heb je continu zicht op onze SEO werkzaamheden en de resultaten daarvan.
Verbeter je online vindbaarheid
Wil jij bovenin de zoekresultaten van Google staan? Schakel ons dan in! Je kunt bij ons zelf kiezen of je ondersteund wil worden in de optimalisaties, of dat je de SEO volledig wilt uitbesteden.
Neem vrijblijvend contact op zodat wij een voorstel op maat kunnen doen.