CONTACT

Instagram content en TikTok content… Wat is het verschil?

Door Femke Zuuring op 27 juni 2025

Ik hoor het je denken: “Instagram en TikTok content is toch praktisch hetzelfde?” Ik snap wat je bedoelt. Beide platformen zijn visueel, werken met korte video’s, en draaien om creativiteit. Toch zitten er significante verschillen tussen de twee. En die verschillen hebben invloed op je bereik, interactie én op hoe je doelgroep je merk ervaart.

In deze blog neem ik je mee in de twee dominante vormen van content, hoe ze zich gedragen op Instagram en TikTok, en wat dat voor jouw social media strategie betekent.

De context van beide platformen

Instagram is gepolijst

Instagram is hét platform waar esthetiek en merkidentiteit samenkomen. Van oorsprong een fotoplatform, inmiddels uitgegroeid tot multimediaal kanaal met Reels, Stories, Lives en Carrousels. Toch blijft één ding terugkomen: de drang naar visuele perfectie.

Merken en creators op het platform besteden veel tijd aan:

  • Een consistente feed: denk hierbij aan kleurgebruik, lettertype, filters etc.
  • Goed doordachte en relevante captions die tegelijkertijd trendy en minimal moeten zijn
  • Content die vooraf is gepland en gestyled

Kortom: Instagram is de plek waar je je beste zelf laat zien. Maar ook waar je een zorgvuldig opgebouwd merk met een duidelijke tone of voice en uitstraling terugziet.

TikTok is rauw

TikTok is eigenlijk juist de tegenpool van Instagram. Hier draait het niet om perfectie, maar juist om authenticiteit en snelheid. Content hoeft niet gelikt te zijn en je denkt veel minder na over hoe het eruit ziet. Ook je feed niet.

Sterker nog, té commerciële of gestylede video’s worden vaak genegeerd en halen niet de resultaten die een simpel random gepost filmpje wel behaald.

Wat werkt wel:

  • Inspelen op trends of virale audio’s
  • Ruwe behind the scenes beelden, bloopers en POV’s (point of view)
  • Direct reageren op comments in een video
  • Korte, krachtige storytelling

TikTok gebruikers zijn scrollend opzoek naar een herkenningspunt. Je moet kunnen levelen met je doelgroep en waarde leveren aan hun. 

De twee dominante vormen van content

Hero content 

Is de content waar je tijd, energie en budget in steekt. Het is visueel sterk, heeft een sterke inhoud en komt overeen met jouw merkidentiteit. Deze vorm past dus perfect bij Instagram.

Voorbeelden van Hero content zijn:

  • Een strak gemonteerde reel met voice-over
  • Een carrousel met waardevolle tips in een format volgens jouw huisstijl
  • Een campagnevideo over jouw nieuwste product of dienst

Real content

Is rauwer, directer en voelt persoonlijker aan. Deze vorm doet het juist goed op TikTok, waar authenticiteit belangrijker is dan perfectie. Toch zie je het ook steeds vaker terugkomen op Instagram.

Voorbeelden van Real content zijn:

  • Een “get ready with me” video achter de schermen
  • Een spontane video waarin je reageert op een kijkersvraag
  • Een TikTok trendformaat aangepast naar jouw eigen invulling

Waarom is dit verschil zo belangrijk?

Beide vormen hebben een eigen functie. Hero content bouwt merkwaarde op en real content zorgt voor een persoonlijke connectie met de kijker. Beide erg waardevol wanneer je wilt zorgen voor een terugkerende kijker.

Wat betekent dit voor jouw strategie?

Nu je de verschillen tussen Instagram content en TikTok content weet is de grote vraag, welke strategie sluit aan bij jouw merk en jouw doelstelling? Misschien 1 van de twee maar misschien ook wel beide.

Wil je merkwaarde opbouwen en zorgen voor een sterke herkenbaarheid, kies dan voor Hero content op platform Instagram

Wil je een connectie opbouwen met je kijker en wil je herkenning geven? Kies dan voor Real content op TikTok.

Mijn advies?

Beide! Waarom zou je kiezen als beide manieren goed aanslaan op hun eigen manier?

Merkwaarde en herkenbaarheid zijn even belangrijk als de connectie en herkenning als je kijkt naar de verwachtingen van de klant anno 2025. 

Genoeg verteld… vind je dit nogsteeds lastig om te bepalen voor jouw merk? Ik denk graag met je mee over wat goed bij jouw merk past. Neem vrijblijvend contact op, ik vertel er graag meer over.

PS: wist je dat wij jouw Instagram content geautomatiseerd kunnen posten? 

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wie ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01