CONTACT

Verbeter de “standaard kanaalgroepering” in Google Analytics

Door Tim Rooza op 28 februari 2018

Voor iedereen die regelmatig in Google Analytics duikt komen ze bekend voor: de “standaard kanalen”. Handig, maar met een paar kleine tweaks worden ze nóg handiger….

De standaard kanaalgroepering

Analytics deelt het verkeer in onder verschillende kanalen. Deze standaard kanaalgroepering (of “Default Channel Grouping”) is bijvoorbeeld te vinden in het menu “Acquisitie -> Alle verkeer -> Kanalen”. Zie ook het screenshot hieronder.

Verbeter de “standaard kanaalgroepering” in Google Analytics

Er zijn standaard een flinke lijst met kanalen samengesteld, maar omdat het niet bij iedere marketeer bekend is wat de criteria zijn, klopt de kanaalgroepering regelmatig niet. De marketeers kiezen dan (onbewust) voor afwijkende UTM-tags bij het inregelen van de campagnes.

Zie voor de kanalen en de bijbehorende beschrijving het schema hieronder.

Verbeter de “standaard kanaalgroepering” in Google Analytics

Wat gaat er vaak mis (en hoe kan je dat fixen)?

Na het zien van honderden Google Analytics accounts zie ik steeds dezelfde missers terugkomen. Gelukkig is er een mogelijkheid om de criteria per kanaal aan te passen (ga hiervoor naar “beheerder -> kanaalinstellingen -> kanaalgroepering”).

  1. Kanaal Email. Omdat het medium EXACT overeen moet komen met “E-mail” gaat dat nogal eens mis. Verander dit in “komt overeen met regex” om in ieder geval de hoofdlettergevoeligheid te mijden. Overweeg een wat uitgebreidere regex te maken die ook “email”, “mail” of “mailing” matched: ^(e-mail|email|mail|mailing)$
  2. Kanaal affiliates. Om te voorkomen dat affiliate kanalen worden gemist die de “Partner” parameter niet goed meegeven, is het aan te raden hier de individuele affiliates als “bron” ook toe te voegen.

Welke kanalen missen er nog?

Er zijn twee kanalen die, wat mij betreft, toegevoegd kunnen worden aan het lijstje. “Paid social” en “retargetting“. Dit type bezoekers gedraagt zich doorgaans significant anders op een website dan de reeds gedefineerde kanalen. Maak je gebruik van social media advertising of retargetting campagnes, dan zou ik deze kanalen dus zeker toevoegen.

Verbeter de “standaard kanaalgroepering” in Google Analytics

URL tagging

Zoals in de beschrijving per kanaal goed te zien is, is een goede URL tagging belangrijk. Maak dus een snelkoppeling van https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/ ?

Heb je zelf nuttige tips met betrekking tot de kanaalgroepering in Google Analytics? Laat van je horen in de comments. Hulp nodig bij de implementatie van Google Analytics? Neem contact op.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01