Overlappende doelgroepen in Facebook
Door Tim Rooza op 10 juli 2019
Audience overlap is voor veel adverteerders op Facebook de oorzaak van tegenvallende resultaten. Hoe ontstaat een Audience overlap? Waarom is het ongewenst en hoe los je het op?
CONTACT
Door Tim Rooza op 10 juli 2019
Audience overlap is voor veel adverteerders op Facebook de oorzaak van tegenvallende resultaten. Hoe ontstaat een Audience overlap? Waarom is het ongewenst en hoe los je het op?
Met de beste bedoelingen willen adverteerders doelgroepen (en bijbehorende advertentieprestaties) zo goed mogelijk testen en tunen. Om dit te kunnen doen is het verleidelijk om meerdere adsets te maken, elk gericht op een eigen doelgroep (bijvoorbeeld 1 adset gericht op een doelgroep met als interesse “eigen huis & tuin” en een adset met interesse “VT wonen“).
Het probleem hierbij is dat deze interesses in Facebook geen “losse” elementen zijn. Het is zeer goed mogelijk dat een groot deel van de personen zowel in doelgroep 1 als in doelgroep 2 zit. Hence: Audience overlap.
Ook relevant: Bereik je ideale doelgroep op Facebook
En ook relevant: Deze custom audiences gebruik je nog niet
Als Facebook adverteerder let je waarschijnlijk scherp op de “frequency” metric. De Frequency toont het gemiddeld aantal keren dat iemand de advertentie heeft gezien. De frequency wil je niet te hoog hebben – als iemand je advertentie al heel vaak heeft gezien, en geen actie heeft ondernemen, zal dat hoogstwaarschijnlijk ook niet meer gebeuren (en dat is zonde van je advertentiebudget).
Als je overlappende doelgroepen hebt, ‘bied’ je vanuit 2 adsets op dezelfde personen. Dit zorgt voor een lagere overall reach (bereik) en een onbetrouwbare frequency metric. Facebook toont de frequency alleen op adset niveau. Grote kans dat men je ad(s) dus al veel vaker heeft gezien dan dat wordt aangegeven.
Lees ook even wat Facebook er zelf van vindt.
Het checken op doelgroepoverlap kan in de “audience” tool binnen de “ad manager“. Het is dus nodig om de doelgroepen die je gebruikt in de adsets op te slaan (“saved audiences”) voordat je de “audience overlap” tool kan gebruiken.
Vervolgens kan je 2 of meerdere doelgroepen selecteren en kiezen voor “doelgroepoverlap weergeven”.
Het resultaat is een duidelijk schema van de overlap, zie het voorbeeld hieronder.
Logischerwijs is er een overlap van ongeveer 35% in een 3% Look-a-like audience in vergelijking tot het 1% Look-a-like audience. Als we het zouden omdraaien is de overlap 100%…
Heb je weinig overlap in je doelgroepen, dan kan je ze gerust targetten in verschillende ad-sets. Ook dan is het aan te raden gebruik te maken van “audience excludes” om elke overlap tegen te gaan. Heb je veel overlap in je doelgroepen, zorg dan dat je ze niet in verschillende ad-sets target maar bundel ze in dezelfde adset.
Bekijk ook de Facebook advertentiestructuur voor e-commerce infographic (PDF) voor een schematische voorbeeeldopzet van Facebook campagnes waarbij audience overlap wordt voorkomen.
Overweeg je het uitbesteden van online marketing? Bekijk onze online marketing diensten en neem contact op.
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.
Wij ben jij?
Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren
dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB
0254 8654 61
BTW NL864624189B01