Meer kwalitatieve leads verzamelen met LinkedIn Lead Gen Forms
Meer kwalitatieve leads verzamelen met LinkedIn Lead Gen Forms
Door Nino Kraus op 30 januari 2025
Kwalitatieve leads verzamelen, ze vervolgens naar je CRM-systeem sturen en vervolgens opvolgen klinkt goed, toch? Ook als je weet dat het super laagdrempelig voor de (potentiële) lead is. Je scrollt op LinkedIn, komt een relevante advertentie tegen en vult binnen LinkedIn direct een paar contactgegevens in. Ik leg je daarom uit hoe je LinkedIn Lead Gen Forms opzet als onderdeel van je social media ads.
Een lead formulier in LinkedIn ziet er zo uit:
Het formulier opzetten
Het allereerste wat je binnen de Campaign Manager van LinkedIn wil doen, is het maken van een formulier. Dit doe je onder Assets > Leadformulieren. Klik vervolgens op ‘Leadformulier maken’ rechtsboven.
Nu is het tijd om je formulier vorm te geven. Kies eventueel een bannerafbeelding, taal en kopregel. De kopregel is belangrijk; deel hier je waardepropositie. Waar vullen ze hun gegevens voor in? Om dit te versterken, vul je in onder ‘Details’ wat ze kunnen verwachten als ze hun gegevens achterlaten. Beantwoord hiermee: wanneer wordt er contact met mij opgenomen? Wat kan ik verwachten nadat ik mijn gegevens heb ingevuld?
Tijd om de campagne te maken
Het is tijd om de campagne op te zetten. Klik op ‘campagnegroep maken’. Hier is het belangrijk dat je als doel ‘genereren van leads’ selecteert.
Je hebt je budget en doelgroep bepaald. Bij het maken van de advertentie voeg je je leadformulier toe.
Je slaat je advertentie op, maar mist nog een belangrijke stap.
Stel je automation in
In dit voorbeeld gebruik ik Zapier om makkelijk de koppeling te maken met LinkedIn leads en het CRM-systeem (Pipedrive in dit geval).
De eerste stap is voor iedereen toepasbaar. Dat is het seintje in Zapier dat er een lead is ingevuld. Kies daarbij ‘New Lead Gen Form Response (sponsored content)’.
Configureer je ad account en het desbetreffende leadformulier. Hiermee kan je een koppeling maken met je CRM.
De voordelen van adverteren op deze manier via LinkedIn
Bezoekers van LinkedIn hoeven niet zo veel moeite te doen; ze blijven namelijk lekker op LinkedIn. Dit scheelt weer een paar klikken.
Het formulier wordt automatisch ingevuld. Nog minder moeite dus 😉
Je hebt heel veel controle in je targeting.
Heb je hulp nodig met het opzetten van je LinkedIn campagne? Stuur ons een berichtje! Wij helpen je graag verder op weg.
Nino is een technisch online marketeer en voelt zich thuis in Google Analytics (GA4), SEA, SEO, Tagmanager en conversieoptimalisatie. Hij beschikt over een uitstekende helicopterview die ervoor zorgt dat zijn online marketing inspanningen ook daadwerkelijk bijdragen aan de bottom-line doelstellingen. Nino woont in Didam, is erg sportief (squash, hardlopen, fitness etc.) en volgt alle ontwikkelingen op het gebied van online marketing op de voet.
Wij zijn dofollow. Wij gaan voor open, flexibele samenwerkingen waarin eerlijkheid en resultaat centraal staan. Wij zijn dol op datagedreven online marketing die online succes vergroot en echte resultaten oplevert.
Wij richten ons op heldere, meetbare marketing. En worden blij van effectieve campagnes, slimme strategieën en duurzame optimalisaties!
Online marketing uitbesteden
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.