CONTACT

Inspelen op veranderingen in online zoekgedrag

Door Nino Kraus op 28 november 2024

Waarschijnlijk maak jij je er ook schuldig aan: steeds minder zoeken via Google, steeds meer zoeken via andere antwoordmachines. AI is en wordt steeds meer geïntegreerd in jouw online zoekproces. 

Google lanceerde AI Overviews – je doet een zoekopdracht zoals je vaker hebt gedaan, maar krijgt een samenvatting van de belangrijkste info met follow-up vragen – al in 2023. Deze functie is nog niet beschikbaar in Nederland. Microsoft Copilot en Bing Chat zijn wel beschikbaar in Nederland. 

Hoe werkt een Large Language Model?

Een Large Language Model (LLM) is een geavanceerd type kunstmatige intelligentie dat is getraind om menselijke taal te begrijpen en te genereren. Denk aan ChatGPT en Perplexity. Deze Language Models worden gevoed met voornamelijk online content. Denk aan blogs, pagina’s, wetenschappelijke artikelen en code-opslagplaatsen. 

Er zijn wel een paar dingen om rekening mee te houden:

  • Het grote voordeel van AI chatbots is de mogelijkheid om door te vragen
  • Antwoorden van chatbots kunnen verschillen voor dezelfde prompt
  • ChatGPT haalt zijn data op uit geïndexeerde pagina’s uit Bing (van Microsoft)
  • ChatGPT maakt het niet gemakkelijk om door te klikken naar externe website, waarbij zoekintentie een erg belangrijke doorklik factor is
  • Ook zijn er geen data tools, zoals Google Analytics, beschikbaar

Hoe optimaliseren voor AI chatbots?

In mijn inziens zijn deze punten erg belangrijk als we willen inspelen op hoe een chatbot als ChatGPT werkt. 

1. Backlinks via online verwijzingen

Inspelen op veranderingen in online zoekgedrag

We zien hier de bronnen waaruit de informatie komt als ik de prompt invoer. Dit zijn alle 4 bronnen uit vergelijkingssites. Het is van belang dat jouw bedrijfsnaam wordt genoemd icm je niche (bijv. Online marketing bureau dofollow). 

2. De EEAT-principes waarbij je inzet op hulpvolle content

EEAT staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness. 

Dit is belangrijk voor zowel de eerste prompt als de follow-up vragen. Met content waarbij je autoriteit uitstraalt, is de kans om benoemd te worden in ChatGPT groter. Ook in Google natuurlijk. Door de follow-up vragen is er een erg belangrijkere rol weggelegd voor long tail keywords en FAQ’s. 

Ook valt op dat de bronnen content bevatten die direct antwoord geeft op vragen en een zekere mate van autoriteit hebben opgebouwd rondom onderwerp X. Dit komt omdat ChatGPT een antwoordmachine is. 

  • Beantwoord veelgestelde vragen met hulpvolle en informatieve content
  • Creëer snippet-vriendelijke formats
  • Voeg interne links toe naar relevante pagina’s binnen je onderwerp om autoriteit te versterken

3. Zorg ervoor dat je site is geïndexeerd door Bing Webmaster Tools

Omdat ChatGPT op dit moment zijn data uit geïndexeerde pagina’s uit Bing haalt, is het belangrijk om het zo makkelijk mogelijk te maken voor Bing om je site te indexeren. Dit doe je door je sitemap in te dienen in de Bing Webmaster Tools. Je kan ervoor kiezen om je sitemap(s) te importeren vanuit Search Console of de stappen te volgen om je site handmatig toe te voegen.

Inspelen op veranderingen in online zoekgedrag

4. Maak een custom verkenning in GA4 of rapport in Looker studio voor inzichten uit AI traffic

Dit kan je doen om een filter te maken voor de dimensie ‘sessiebron / medium’. Gebruik daarvoor deze regex:

(.*gpt.*|.*chatgpt.*|.*openai.*|.*neeva.*|.*writesonic.*|.*nimble.*|.*outrider.*|.*perplexity.*|.*google.*bard.*|.*bard.*|.*edgeservices.*|.*gemini.*google.*)

Moeten we SEO over een andere boeg gooien?

Nee, in essentie blijven dus veel van dezelfde SEO-punten belangrijk: autoriteit en relevantie. Het optimaliseren om het beste en meest relevante resultaat te zijn, blijft. ChatGPT of AI Overview worden namelijk beide gevoed door databases waar we al jaren SEO voor doen. Wel blijft het belangrijk om te volgen hoe het SEO landschap verandert en in te spelen op belangrijke ranking factoren. Wil je naast AI toch blijven vertrouwen op menselijke SEO expertise? Neem dan gerust contact met ons op!

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01