- 1. Broad Match (BM)
- 2. Broad Match Modified (BMM)
- 3. Phrase Match (PM)
- 4. Exact Match (EM)
- (… en “negatieve match”/”uitsluitingszoekwoord” is trouwens ook een zoektype)
Eerder heb ik het verschil tussen Broad Match (BM) en Broad Match Modified (BMM) uitgelegd. De opsomming van Match-types gaat van “los” naar steeds specifieker.
In het geval van Broad Match (BM) en Broad Match Modified (BMM) heeft Google de mogelijkheid de zoekwoorden enigzins te interpreteren en de advertenties ook bij zoekwoorden die je niet hebt ingevoerd te tonen. Bij Phrase Match (PM) zal de zoekwoordcombinatie in de zoekopdracht moeten voorkomen en bij Exact Match (EM), zal de zoekopdracht exact overeen moeten komen met de ingevoerde zoekwoorden in Adwords, right?
Exact Match is helemaal niet zo exact (DOH!)
Stukje Adwords-geschiedenis: Vroegâh was exact- écht exact. Maar dit is geleidelijk steeds minder het geval geworden. In 2014 verwijderde Google uit Adwords de mogelijkheid om “sterk gelijkende varianten” voor Exact-match zoekwoorden uit te sluiten.
Blijkbaar vond Google het nodig nog meer controle bij de adverteerders weg te halen. Eind 2017 werd de definitie nóg ruimer dankzij het negeren van functiewoorden (zoals in of naar), voegwoorden (zoals voordat of maar) en lidwoorden (zoals een of de).
De definitie van Exact match
De Google definitie van “Exact match”:
Een zoekwoordinstelling waarmee uw advertentie alleen wordt weergegeven wanneer gebruikers zoeken naar uw zoekwoord of sterk gelijkende varianten van uw zoekwoord. Sterk gelijkende varianten omvatten:
- Spelfouten
- Enkel- of meervoudsvormen
- Verbuigingen van de stam (bijvoorbeeld schilder en schilderen)
- Afkortingen
- Diakritische tekens
- Woorden in een andere volgorde, maar met dezelfde betekenis (bijvoorbeeld [schoenen mannen] en [mannen schoenen])
- Toevoeging of verwijdering van functiewoorden. Functiewoorden zijn voorzetsels (zoals in of naar), voegwoorden (zoals voordat of maar), lidwoorden (zoals een of de) en andere woorden die geen invloed hebben op de intentie achter een zoekopdracht. [schoenen voor mannen] is bijvoorbeeld een sterk gelijkende variant van [mannen schoenen] (waarbij het functiewoord ‘voor’ is verwijderd).
Niet bepaald “exact” dus…
De complete controle terugpakken?
Zorgen dat “exact match” ook écht exact match wordt is lastig geworden. Het is het meest specifieke match-type – maar Google interpreteert het wat losjes. Er bestaan wel Adwords Scripts die geautomatiseerd “negatives” toevoegen bij een “onterechte” match van je exacte zoekwoorden, maar die werken alleen op terugwerkende kracht – de onterechte match moet eerst plaatsvinden voordat deze uitgesloten kan worden. In de praktijk zijn deze scripts weinig bruikbaar.
De complete controle terugpakken lijkt dus vooralsnog niet mogelijk. Wat we als adverteerders kunnen doen is hier rekening mee houden en “exact match” campagnes met bijbehorende zoekopdrachten (“search terms report“) goed blijven beoordelen en stroomlijnen.