CONTACT

Conversie verhogen “voor dummies”

Door Tim Rooza op 18 april 2017

Je website bestaat met een reden. Misschien verkoop je producten of diensten online, misschien wil je bezoekers informeren of misschien wil je de bezoeker overhalen contact met je op te nemen. Iedere bezoeker op je website kost geld. Soms direct (in het geval van advertentiekosten), soms indirect (in het geval van zoekmachineoptimalisatie en/of branding werkzaamheden).

Wat is conversieoptimalisatie eigenlijk?

Heb je de “basis” in orde, dan weet je het percentage bezoekers (per type) dat de gewenste actie uitvoert (converteert). Dit percentage verhogen wordt conversieoptimalisatie genoemd.

Waar te beginnen?

Buyer/customer journey stroomlijnen

Een eerste reflex bij het verbeteren van de conversiepercentages is het doen van aanpassingen op de website, maar buiten de website om valt ook veel winst te behalen. Inventariseer welk pad de bezoeker aflegt voordat deze op je website terecht komt en beoordeel kritisch of hier verbeteringen in mogelijk zijn. Er zijn complexe en in sommige gevallen nuttige modellen voor het in kaart brengen van deze “buyer/customer journey”. Voor iedere ondernemer een nuttige exercitie aangezien het  inzicht geeft in de interactiemomenten met je klant (touchpoints zoals e-mail, telefoon, website, visitekaartje, Google zoekresultatenpagina, Facebook pagina, LinkedIn advertentie etc. etc.).

Wanneer je in kaart hebt wie, wanneer en in welke context interactie heeft met (een uiting van) je merk ben je beter in staat de boodschap optimaal af te stemmen op de behoefte.

Website verbeteringen

Kwantitatieve data

Een goede start is bij de kwantitatieve data, je webstatistieken. Onderzoek je conversiepercentages ten minste per apparaat (mobiel/tablet/desktop) en herkomst (organisch, betaald, social, e-mail etc.).

Tip: Vergelijk de conversiepercentages ook eens per browser. Je zal niet de eerste zijn waarin de “bestel”-knop niet aanklikbaar is op een verouderde versie van Internet Explorer 😉

Onderzoek de pagina’s met hoge bounce-rate waarbij de pagina’s met de meeste bezoekers / bestemmingspagina’s prioriteit hebben.

Tools: o.a. Google Analytics

heatmaps

Afbeelding: Voorbeeld van (gedeeltelijke) heat map

Kwalitatieve data

Uit de kwantitatieve data weet je nu welke pagina’s op de website verbeterd moeten worden voor de meeste impact. Om een idee te krijgen van wát er dan verbeterd kan worden is het mogelijk wat verder kwalitatief onderzoek te doen. Denk aan het maken van heatmaps (welke delen van de pagina wordt het beste bekeken) en user recordings (bekijk opnames van bezoekers alsof je over de schouder meekijkt).

Tools: o.a. Hotjar

Split tests

Na de vorige stappen weten we welke pagina’s verbeterd moeten worden en hebben we een idee hoé deze beter kunnen worden. Het rücksichtslos doorvoeren van wijzigingen aan de website die “misschien wel” beter werken is bijna nooit een goede zet. Bij conversieoptimalisatie geldt meten is weten – en om maximaal te kunnen leren met een minimaal risico is het opzetten van split-tests een uitstekende strategie.

Bij split-tests (ook wel AB-tests) worden verschillende varianten van dezelfde pagina getest – de best presterende variant kan vervolgens als “winnaar” in de website worden verwerkt.

Tools: o.a. Google Optimize

Maximaal rendement uit je website halen?

Kan je wel wat hulp gebruiken bij het opkrikken van het conversiepercentage, maar duizelt het je van de tools, quick-wins en best practices? Neem even contact met mij op.

 

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01