Er zijn allerlei randzaken die kunnen helpen bij het halen van dat deze doelen: een (seo) technisch goede basis, regelmatig en structureel nieuwe artikelen publiceren en de juiste (social media) kanalen inzetten voor de promotie. Maar het succes, de bottom line, wordt met name bepaald door de keuze van de onderwerpen van de artikelen. Informeer je doelgroep structureel correct over de juiste zaken op het juiste moment.
Wees specifiek: maak gebruik van de “long-tail”
Door het vinden van “long-tail”- zoektermen, die vaak bestaan uit 2 of meer zoekwoorden, is het relatief eenvoudig om een hoge(re) positie in zoekmachines te verkrijgen- terwijl je een specifiek onderwerp aankaart en dus een specifieke, relevante, doelgroep bereikt. Maak dus gebruik van de long-tail voor het opdoen van inspiratie met betrekking tot je blog-onderwerpen.
Lees ook: SEO voor dummies
Welke vragen spelen er bij de doelgroep?
Het is dus handig om een specifiek deelonderwerp binnen je vakgebied te behandelen. Maar hoe kies je nou je de juiste onderwerpen? Welke vragen leven er bij de doelgroep rondom het onderwerp? Vaak levert de dagelijkse praktijk hier veel inspiratie – daarnaast bieden de onderstaande tools hiervoor een bijna onuitputtelijke bron van mogelijke onderwerpen:
Google Keyword Tool
Ik vind het een “no brainer”, maar zorg dat je (eigenlijk nog voordat je überhaupt aan een businessblog of websitecontent begint) weet welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt. Bij het (laten) doen van een dergelijk zoekwoordonderzoek komen ook vaak meerdere long-tail zoektermen bovendrijven. De Google Keyword Tool is onderdeel van Google Adwords. (Log in op Google Adwords, Kies “Keyword planner” onder het kopje “tools”).
Google Autosuggest
Google autosuggest is de functie van Google die je zoekopdracht uitbreid of suggesties doet aan de hand van je zoekopdracht.
Handmatig de suggesties van Google Autosuggest langslopen kán wel, maar is niet efficient. Hier zijn mooie tools voor.
De tool Answer The Public geeft een mooie visuele representatie van de google “auto suggest” feature. Een goudmijn om te kunnen zien wat er speelt rondom een onderwerp. De tool keyword.io biedt grofweg dezelfde functionaliteit, maar met wat minder eye-candy.
Buzzsumo (niet gratis)
Niet gratis, zelfs niet goedkoop, maar voor de “pro’s” zeker de moeite waard. Buzzsumo is hard op weg een begrip te worden voor ieder die professioneel met content marketing en SEO bezig is. Buzzsumo speurt het web af naar trending onderwerpen en geeft je voldoende data om de vraag “how to be the best answer for your customers” te kunnen beantwoorden.
Lees ook: SEO: zo doe je het beter dan de concurrentie
Aan de slag!
Het succes van een zakelijk blog is voor een groot deel afhankelijk van de strategische insteek, promotie (lees ook: content hergebruiken) en de kwaliteit van artikelen. Daarnaast zullen er onderwerpen gekozen moeten worden die daadwerkelijk waarde toevoegen voor de doelgroep. Samen eens sparren over de zoekmachineoptimalisatie van je bedrijfswebsite? Drop me a line!