Adwords campagnes structureren
Er zijn veel verschillende strategieën waarop je Adwords campagnes effectief kunt inrichten. Enige tijd geleden schreef ik bijvoorbeeld over een campagnestrategie door middel van SKAGs (Single Keyword Ad Groups) of een mogelijke Adwords strategie voor webshops. De Alpha-Beta structuur kan hier (met wat tweaks) eventueel mee worden gecombineerd. Hoe dan ook, een extra campagne-structuur in je arsenaal kan nooit kwaad 🙂
De Alpha-Beta campagnestructuur in het kort
In het kort: met de Alpha-Beta campagnestructuur zorg je dat elke campagne 2 varianten heeft. De “Alpha”-campagne waarin je winstgevende keywords staan en de “Beta”-campagne waarin je nieuwe zoektermen ontdekt en verliesgevende zoektermen uitsluit. Het is handig als je in de campagne naamgeving ook “Alpha”- en “Beta” gebruikt.
Beta-campagne(s) opzetten
Bij het opzetten van de beta-campagnes gebruik je de conventionele best-practices voor de structuur van PPC campagnes (dus sterk aan elkaar gerelateerde ad-groups, advertentieteksten en landingspages). Maar…. gebruik in deze campagne(s) alleen “broad match modified” match types (lees dit artikel over het verschil tussen “broad match” en “broad match modified”).
Het gebruik van “broad match modified” geeft Google Adwords de kans om je zoekwoorden te matchen tegen gerelateerde andere zoektermen. Het gebruik van “broad match” zorgt in de praktijk bijna altijd voor teveel verspild advertentiebudget.
Bepaal je winners
In de “alpha” campagnes willen we alleen maar zoekwoorden plaatsen die winstgevend zijn. Om deze te kunnen vinden moet op regelmatige basis het “search terms report” worden geraadpleegt.
Bepaal aan de hand van een formule in welke categorie de zoekopdrachten vallen:
- Winners
- Losers
- Not enough data
Welke formule hanteer je?
Dit is per geval verschillend. Het kan zijn dat je conversies wil genereren voor maximaal E15,-. Iedere zoekopdracht die voor 3 conversies heeft gezorgd van minder dan E15,- per stuk kan je als “winner” bestempelen. Aan de andere kant kan je ook zeggen dat zoekopdrachten die meer dan E30,- hebben gekost maar geen conversie hebben opgeleverd een “loser” is.
Heb je de formule vastgesteld? Dan zou je dit proces zelfs kunnen automatiseren met Adwords Scripts.
De Alpha- campagnes
De “winners”- plaats je in SKAGs (Single Keyword Ad Groups) in de Alpha-campagne. De structuur daarvan is gelijk aan degene die hier beschreven is maar dan met alleen exact match.
Vervolgens sluit je de exact-match winner uit (als exact match negative) op campagneniveau in je beta-campagne.
Schoon je beta-campagnes op
Bij het bepalen van je “winners” heb je ook de “losers” gevonden. Sluit deze als “exact match” uit op campagneniveau van je beta-campagnes om deze steeds beter te stroomlijnen.
Een goede balans
De alpha-beta structuur geeft een prettige houvast in het structureel verbeteren en uitbreiden van je Adwords accounts. Uiteraard heeft ook deze structuur wat (potentiële) nadelen. Zo kan er, vooral in de aanloopfase, vrij veel verspilling van advertentiebudget optreden en het is hier-en-daar wat omslachtig. Geen “silver bullet” dus, maar wel in sommige gevallen een bruikbare structuur voor het vinden van een balans in het verzilveren van “winners” en tegelijkertijd (blijven) signaleren van kansen.