Ben je als ondernemer of marketeer actief bezig met je online marketing, dan heb je ongetwijfeld advertenties op Google en Facebook (gehad). Misschien heb je zelfs al geëxperimenteerd met advertenties op Instagram, Pinterest, Youtube, Twitter en LinkedIn (props for you!). Die netwerken hebben inmiddels een plek veroverd in het arsenaal van de gemiddelde online marketeer. Toch nog op zoek naar extra kanalen? Reddit en Quora rammelen aan de deur….
Red-wie en Quo-wat?
Begrijpelijk als deze namen niet direct top-of-mind zijn bij je. Toch zijn deze sociale netwerken al flinke internationale ad-platforms aan het worden. Een korte (heel korte) introductie:
Reddit Noemt zichzelf de “voorpagina van het internet”. Inmiddels is Reddit het grootste forum van internet geworden. Dit forum bestaat uit honderdduizenden onderwerpen (subreddits) waar miljoenen berichten in worden uitgewisseld. Deze onderwerpen zijn zeer divers en gaan van zakelijk (entrepreneurship, marketing, advertising etc.) tot aan de grootst mogelijke onzin. Bekijk Reddit zelf op https://www.reddit.com
Quora Wikipedia schrijft dit: Quora is een website waar men allerlei vragen kan stellen die aan kennis, feiten en/of deelbare ervaringen zijn gerelateerd. Door leuke vragen en de interessante vragen te volgen rondom de onderwerpen die je interesseren verbreed je je kennis op een leuke manier. Bekijk https://nl.quora.com zelf en ontdek hoe verslavend het kan zijn.
Adverteren op Reddit en Quora: De aandachtspunten
Zoals altijd heeft ieder kanaal zijn eigen kenmerken. Deze kenmerken zijn handig om te weten voordat je aan de slag gaat met het adverteren van je aanbod om te voorkomen dat je wel heel veel ‘leergeld’ gaat betalen.
Liever geen BOFU offers Voor zowel Reddit als Quora geldt dat het sociale netwerken zijn. Ads die gericht zijn op directe (product)verkopen – de zogenaamde bottom-of-funnel(BOFU)-offers – zijn daarop niet snel effectief. Gebruik dus een propositie die aansluit bij de top-of-funnel (awareness) of mid-funnel (consideration). Vergelijkbaar met bijvoorbeeld Twitter of LinkedIn.
Internationaal publiek Beide platforms zijn vooral interessant als je internationaal en Engelstalig online actief bent. Alhoewel er veel Nederlands op deze netwerken zitten, komt de potentie van de targetting-mogelijkheden pas echt tot zijn recht als je gebruikers uit meerdere landen wilt kunnen bereiken.
Omdat je een doelgroep op zowel Quora als Reddit vrij specifiek kan bereiken, zijn beide prima geschikt voor zowel B2B als B2C campagnes.
Minimaal campagnebudget Voor beide netwerken geldt dat je al kan starten met een advertentiebudget van E5 per dag. Momenteel is een creditcard de enige betaalmethode.
Clicks die “per ongeluk” plaatsvinden Een vervelend “probleem” waar veel Quora en Reddit campagnes mee te maken krijgen. Is dat er clicks plaatsvinden door gebruikers die “per ongeluk” klikken. De netwerken maken het niet altijd even duidelijk dat je plaatsing een advertentie betreft. Dit zorgt voor veel “bounces” op je landingpage (personen die gelijk weer vertrekken). Probeer in je afbeelding (Reddit) dan ook al vrij duidelijk te maken dat het een advertentie is. Soms helpt het bijvoorbeeld daarin al prijzen te benoemen of een (andere) overduidelijke call-to-action om je post te onderscheiden van een “organische” bijdrage op Reddit of Quora.
Reddit pixel & Quora pixel
Quora en Reddit hebben beiden ook een eigen “pixel” die je op je website kan implementeren. Hiermee kan je conversies meten (naast je eigen Analytics uiteraard) maar ook je website-bezoekers herbereiken met ads (remarketing) of zelf look-a-like doelgroepen maken. Heb je ervaring met de implementatie van Facebook en Pinterest pixel, dan zullen de implementatiestappen je bekend voorkomen.
Naast het gebruik van de pixel voor de doelgroepselectie (gebaseerd op je websitebezoekers) kan je ook zelf je ideale doelgroep samenstellen. Dit proces heeft heel veel overeenkomsten met bijvoorbeeld de manier waarop je in Twitter je doelgroep samenstelt.
Deze uitgebreide targettingmogelijkheden maken de netwerken direct potentieel interessant voor B2B. Bereik bijvoorbeeld personen die zich oriënteren op nieuwe enterprise software of bedrijfseigenaren (B2B) of richt je juist op Yoga liefhebbers (B2C). Zowel Quora als Reddit bieden hierin voldoende opties.
Aan de slag met adverteren op Reddit & Quora?
Goed idee! Tenminste als je de “usual suspects” zoals Google Ads, LinkedIn en/of Facebook al hebt geprobeerd én je hebt een internationale doelgroep. Stem je aanbod af op de klantfase waarin de doelgroep zich bevindt (in dit geval vaak de awareness of consideration fase) voor een zo goed mogelijk resultaat. Reddit en/of Quora inzetten voor de promotie van jouw aanbod? Neem contact met ons op en wij vertellen je graag alle mogelijkheden.
Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.
Wij zijn dofollow. Wij gaan voor open, flexibele samenwerkingen waarin eerlijkheid en resultaat centraal staan. Wij zijn dol op datagedreven online marketing die online succes vergroot en echte resultaten oplevert.
Wij richten ons op heldere, meetbare marketing. En worden blij van effectieve campagnes, slimme strategieën en duurzame optimalisaties!
Online marketing uitbesteden
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.