CONTACT

Social media marketing

In Nederland maken we dagelijks gemiddeld anderhalf uur gebruik van social media. En het aantal gebruikers neemt alleen maar toe. Adverteren op social media is dan ook een zeer effectieve manier om nieuwe klanten te werven. Maar hoe pak je dat aan? Via een campagne op social media kun je precies het juiste publiek aan je binden. Doe je dat op de goede manier? Dan krijg je meer fans, meer verkeer en na verloop van tijd een hogere omzet. Maar wat is ‘de goede manier’?

Drie succesfactoren

Het succes van je campagne valt of staat met de volgende drie succesfactoren:

  1. Je kent je doelgroep door en door. Je kent ze bijna nog beter dan zijzelf. Daarbij is het een doelgroep die inderdaad op jouw product of dienst zit te wachten.
  2. Het platform waarop je adverteert, sluit aan bij jouw doelgroep. Jouw doelgroep maakt actief gebruik van het platform.
  3. Jouw marketingboodschap spreekt je doelgroep aan. Je beschrijft jouw oplossing voor hun probleem op een manier waar ze zichzelf helemaal in kunnen vinden. Daarbij sluiten het design en de tone-of-voice van jouw uiting niet alleen goed aan bij de smaak van jouw doelgroep, maar ook bij de aard van het social-media-platform waar je op adverteert.

Geen gemakkelijke opgave, maar gelukkig hebben we ruime ervaring in zowel het bepalen van de strategie en de tactiek, als in de uitvoering van alle facetten van social media marketing.

Adverteren op Facebook

10,1 Miljoen Nederlanders zitten op Facebook en 6,6 miljoen landgenoten zijn dagelijks op dit platform actief. Indrukwekkende aantallen. Daarbij weet de social-media-gigant ook nog eens heel veel van al die gebruikers. Echt inzoomen op een specifieke doelgroep? Dan moet je dus bij Facebook zijn. Vervolgens is het nog wel zaak om bij die groep de juiste snaar te raken. Daarbij concurreer je met alles wat er verder nog op Facebook te vinden is. Dus kom vooral met iets waarmee je de lezer echt voor je wint. Wees creatief. En maak het vooral ook persoonlijk. Daar kunnen wij je mee helpen. We hebben veel ervaring in het opzetten van Facebook-campagnes en het schrijven van passende teksten.

Adverteren op Instagram

Ook Instagram doet het goed onder Nederlanders. In ons land zijn er 8,0 miljoen gebruikers. Van hen zijn er dagelijks 5 miljoen op dit platform te vinden. Een belangrijk aandachtspunt: Instagram-gebruikers verwachten aansprekende beelden en inspirerende teksten. De lat ligt dus hoog.

Adverteren op YouTube

Lezen of een filmpje kijken? Veel mensen kiezen voor die tweede optie. Dat verklaart ook waarom YouTube inmiddels de op-één-na-grootste zoekmachine is (na Google, de onbetwiste nummer 1). In ons land gebruiken ruim 10,1 miljoen mensen YouTube. En 3,6 miljoen Nederlanders kijken dagelijks filmpjes via dit grootste videoplatform ter wereld. Een marketingcampagne met bewegend beeld is dus zeker het overwegen waard. Daarbij zijn er wel wat aandachtspunten, want video is toch echt anders dan tekst. Uiteraard weten wij wat die aandachtspunten zijn.

Adverteren op LinkedIn

Hier past een wat zakelijkere toon. Maar ook weer niet te zakelijk! Een goede balans vinden, is hier dus de uitdaging. Adverteren op LinkedIn is vrij prijzig. Daar staat tegenover dat dit platform mooie target-mogelijkheden biedt, waardoor een campagne toch zeer lucratief kan zijn. Wat daarbij nog wel goed is om te weten: van de 5,5 miljoen LinkedIn-leden zijn er ‘slechts’ zo’n 1,2 miljoen dagelijks actief.

Adverteren op Pinterest

Dit ‘digitale prikbord’ leent zich goed om producten te promoten en het imago van je bedrijf of merk te versterken. Het mooie van Pinterest is dat je met je reclame heel gericht op specifieke interesses van de gebruikers kunt inspelen. En gebruikers zijn er genoeg: 4,5 miljoen Nederlanders hebben zich bij Pinterest aangemeld. En dagelijks zijn er ruim 900.000 van hen op dit platform op zoek naar de nodige inspiratie.

Adverteren op TikTok

TikTok is in Nederland explosief gegroeid, met meer dan 4 miljoen gebruikers, waarvan 2,6 miljoen dagelijks actief zijn. Vooral jongere doelgroepen (13-34 jaar) zijn hier te vinden, maar ook oudere generaties ontdekken TikTok steeds meer. Met creatieve en visueel sterke content kun je jouw merk op een speelse manier onder de aandacht brengen en zelfs viral gaan. Het type content dat je aanbiedt is erg belangrijk bij het adverteren op TikTok. Video’s moeten niet alleen kort en krachtig zijn, maar ook inspelen op trends en een hoge entertainmentwaarde hebben om de aandacht van gebruikers te trekken en vast te houden.

De volgende stap: een social media strategie

Welke social-media-platforms ga je inzetten? Of beperk je de marketingcampagne tot één kanaal? Wat wordt jouw boodschap? Hoe maak je die zo kort, krachtig en interessant mogelijk? En hoe zorg je ervoor dat jouw uiting aansluit bij de smaak van jouw doelgroep en de sfeer van het platform? Allemaal zaken die terugkomen in de social media strategie. Want zonder goed plan krijgt jouw marketingcampagne het nog zwaar, tussen al die persoonlijke ontboezemingen, jaloersmakende vakantiefoto’s en grappige kattenfilmpjes.

Hulp nodig? Wij hebben voor onze klanten al veel advertentiecampagnes gelanceerd die flink wat leads, klanten en omzet opleverden. Ook kunnen we je helpen met het maken van een social media strategie. Desgewenst kunnen we zelfs het complete social-media-beheer van je overnemen zodat jij weer tijd overhoudt voor andere belangrijke zaken.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Veelgestelde vragen over social media marketing
  • Waarom social media marketing?

    Social media is een van de belangrijkste aspecten van digitale marketing en biedt enorme voordelen. Met social media marketing bereik je gericht miljoenen potentiële klanten. Gebruik social media marketing voor leadgeneratie, het vergroten van naamsbekendheid en het verkopen van producten of diensten.

  • Welke social media kanalen moet ik inzetten?

    Social media kanalen zoals Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube en LinkedIn bieden een scala aan advertentie-opties. De vraag die volgt, is natuurlijk: welk netwerk moet je gebruiken? Het antwoord is nooit klip-en-klaar. Er zijn meerdere factoren die een rol spelen bij het bepalen van hoe je social media in je advertentiecampagne kunt inzetten. We helpen je hier graag bij. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken..

  • Hoe kan ik de resulaten van social media meten?

    Dat hangt helemaal af van je doelstellingen. Vaak valt die in een van deze categorieën:

    • Merkbekendheid en marktaandeel vergroten
    • Community groei en engagement verhogen
    • Reputatie opbouwen en verbeteren
    • Leadgeneratie en omzetgroei
    • Goede klantenservice- en ervaring bieden

    Wat je doelstelling ook is, dankzij technisch geavanceerde koppelingen met praktisch elk social media kanaal maken we graag overzichtelijke rapportages waarin je duidelijk de voortgang en resultaten van social media kan bijhouden.

  • Wat is een goede aanpak voor social media marketing?

    We snappen dat je in je enthousiasme veel originele content wil publiceren. Op zich goed, maar pas wel op voor information overload. En verlies bij het bepalen van de onderwerpen vooral de bezoekers niet uit het oog. Een duidelijke strategie helpt je om een goede focus te houden. Zo is er het

    Hero-Hub-Hygiene model waarmee je overzicht en structuur kunt aanbrengen in de content die je deelt. En dan ook nog eens op zo’n manier dat jouw posts elkaar gaan versterken. Zo zorg je ervoor dat jouw content blijvend inspireert en tot langdurige klantenbinding leidt.

    Social media marketing in de business-to-business-wereld verschilt nogal van die in het business-to-consumer-veld. En dan niet alleen qua stijl en inhoud, maar ook qua doelstelling. Dat vereist dus een verschillende aanpak. En ja, dan blijken zakelijke klanten ook heel goed bereikbaar te zijn via advertenties op social media. Dat weten we uit ervaring. We hebben voor onze klanten namelijk al veel succesvolle marketingcampagnes op social media verzorgd, zowel voor B2B als B2C.

  • Is social media marketing ook geschikt voor B2B?

    Social media marketing in de business-to-business wereld verschilt nogal van die in het business-to-consumer veld zowel stijl, inhoud en doelstelling. Desondanks hebben we zeer succesvolle ervaringen met social media marketing campagnes voor zowel B2B als B2C.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01