Hoe ziet de customer journey eruit?
Zorg dat je een idee hebt van welke “stappen” een prospect doorloopt voordat hij klant wordt. Bedenk daarbij ook welke toegevoegde waarde je bedrijf biedt in die fases. Deze informatie is belangrijk voor het formuleren van je online marketing strategie.
Zie ook: 2 belangrijke componenten van online succes: waardepropositie en marketingfunnel. en info over de Marketing funnel.
Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Zoekmachineoptimalisatie (ook wel SEO genoemd), bestaat uit het verhogen van het aantal “gratis” bezoekers uit de zoekmachines. Dit wordt gezien als een langetermijn-strategie. De “kosten” -vaak in de vorm van tijd- gaan voor de baten uit.
Zoekmachineoptimalisatie is grofweg in te delen in 3 pijlers:
– Website optimalisatie. Zorgen dat de website technisch optimaal is ingericht voor zoekmachine. Denk aan het gebruik van de juiste HTML-tags en het verbeteren van de website snelheid.
– Opbouwen van autoriteit. Google geeft de voorkeur aan websites met een goede reputatie hebben. Deze reputatie kan je opbouwen door te werken aan het verzamelen van linkjes (linkbuilding) of vermeldingen vanaf andere websites. Hoe beter de reputatie van de websites waar je wordt genoemd, hoe beter dat voor je eigen SEO is.
– Creatie van content. Om hoog te kunnen scoren in Google heb je content nodig. Plaats regelmatig goede en unieke content. Vooral de lengte, kwaliteit en onderwerpkeuze van deze content is bepalend voor het SEO succes.
Lees ook:Voor alle (business)bloggers: wees het beste antwoord voor je klanten
Wanneer SEO goed wordt toegepast komt dit zowel de kwaliteit van de website als je positie in de zoekmachines ten goede. Wie wil er nou geen snelle website packed met kwalitatieve content over relevante onderwerpen?
Lees ook: SEO de “on-page” basics
Inzet van social media
Het “organisch” bereik van je content wordt nog verder vergroot door de artikelen te delen op de social media kanalen. Daarnaast kan je op social media je bestaande content op slimme manieren hergebruiken. Op deze manier kom je vaker in beeld bij je doelgroep.
Lees ook: Content hergebruiken: 4 ideeën
Online adverteren
Adverteren op social media en op andere websites
Heb je een interessant aanbod voor prospects die zich nog in de beginfase van de customer journey bevinden, bijvoorbeeld een e-book, whitepaper, webinar of een freebie? Dan zijn deze het meest geschikt voor promotie via social media platforms zoals Facebook, Instagram, Youtube, Twitter of Linkedin. Ook bannercampagnes (op andere websites ) zijn hiervoor zeer geschikt.
Belangrijk is om hierbij te onthouden dat het aanbod écht aantrekkelijk moet zijn om succesvol te zijn via deze netwerken. (Men was immers niet actief naar je product of dienst opzoek).
Lees ook:converterende bannercampagnes via Google Ads
Zorg voor een adequate opvolging van deze leads (wat zijn leads?) om ze uiteindelijk echt als klant te kunnen verwelkomen. Bijvoorbeeld via e-mailmarketing, telefonisch en/of remarketing campagnes.
Adverteren in zoekmachines (SEA)
Adverteren in zoekmachines (SEA) is een goede optie voor de promotie van producten of diensten waar actief naar wordt gezocht. Ideaal voor promotie van aanbod aan prospects die in de laatste fase van de customer journey zitten. Denk hierbij aan e-commerce, of het doen van een offerte- of contactaanvraag.
Heb je al een actieve Google Ads campagne? Laat deze dan gratis analyseren.
Landingpagina’s
Het is mogelijk om succesvol online te adverteren zonder eigen website ( zie ook leadgeneratie zonder goede website), maar in veel gevallen worden de bezoekers door de advertenties doorverwezen naar een webpagina. Dit wordt een landingspagina genoemd.
Een goede landingspagina speelt een belangrijke rol binnen de online marketingcampagnes. Lees voor meer informatie over het optimaliseren van de landingspagina deze artikelen over de indeling van een goede landingspagina en de content van een goede landingspagina.
Advertentiebudget bepalen
Er spelen meerdere dingen mee bij het vaststellen van een advertentiebudget. Belangrijke elementen daarbij zijn de groeiambities en de marktontwikkelingen.
Om te kunnen beoordelen of je (online) marketingcampagnes winstgevend zijn, is het van belang om te weten hoeveel een klant nou echt waard is. Hiervoor kan je customer lifetime value berekenen.
Lees ook: Hoeveel is een klant waard (customer lifetime value berekenen)
Vervolgens kan je een advertentiebudget bepalen of met onze handige tool de winstgevendheid van Google Ads berekenen.
Van start met online marketing
Online marketing is een dynamisch vakgebied waar de ontwikkelingen zich in hoog tempo opvolgen. dofollow helpt u graag bij het formuleren van strategische uitgangspunten en de inzet van slimme online marketing campagnes. goed van start met online marketing? Neem contact op voor een kennismaking.