CONTACT

SEO: Zo doe je het beter dan de concurrentie

Door Tim Rooza op 26 juni 2019

Zoekmachineoptimalisatie is eigenlijk niet zo ingewikkeld meer. De meeste technische obstakels zijn dankzij oplossingen zoals WordPress eenvoudig op te lossen. Bedenk daarbij dat Google de beste artikelen het meeste waardeert (lees: hoger rankt) en de uitdaging is eenvoudig: schrijf betere content dan je concurrent. Ok, maar HOE dan? Ik leg het uit aan de hand van een voorbeeld.

Kijk wat je concurrent doet (en doe het beter!)

Grote kans dat je concurrent nu een goede positie heeft op het zoekwoord waarop jij wilt scoren. Laten we als voorbeeld de zoekterm “online marketing strategie” nemen. Op positie 1 in Google staat daar nu een artikel over “online marketing strategie”, daarin worden o.a. de volgende onderwerpen behandeld:

  • Propositie
  • Online doelgroep bepalen
  • Zoektermen bepalen
  • Conversieoptimalisatie

Als we kans willen maken op een hoge ranking, zullen we in ons artikel deze onderwerpen ook moeten behandelen. Maar dan beter, uitgebreider, duidelijker.

Erop en erover

Omdat we met ons “kick-ass” artikel zoveel mogelijk relevante bezoekers willen genereren, gaan we het artikel nu uitbreiden met onderwerpen die gerelateerd zijn aan “online marketing strategie” (én waarop zoekvolume te vinden is). Deze “long tail” zoektermen maken je artikel relevanter, anticiperen op veelvoorkomende vraagstukken en zorgen ervoor dat je artikel beter wordt dan dat van je concurrent.

Onderzoek naar de “long tail” onderwerpen en bijbehorende zoekvolumes kan je gemakkelijk doen met een tool zoals https://keywordtool.io

Ook relevant: Wees het beste antwoord voor je klanten (Long tail zoektermen)

In ons voorbeeld over “online marketing strategie” is het handig om het artikel uit te breiden met informatie over:

  • online marketing strategie model
  • online marketing strategie voorbeeld
  • wat is een online marketing strategie
  • welke online marketing strategieen zijn er?
  • marketingstrategie
  • marketing plan
  • b2b online marketing
  • online marketing events
  • online marketing analyse
  • online marketing campagne
  • internet strategie

Besteed aandacht aan de promotie

Een dergelijk uitgebreid en kwalitatief artikel schrijven is niet gemakkelijk en een tijdrovend proces. Besteed daarom minimaal evenveel energie aan het promoten ervan. Bijvoorbeeld:

  • Plaats varianten op (onderdelen) van je artikel als gastblog op andere websites. Uiteraard met een linkje naar je eigen artikel.
  • Benader de websites die verwijzen naar het artikel van je concurrent, en wijs ze op je nieuwe, betere, artikel. Vraag eventueel of ze daarnaar willen verwijzen.
  • Hergebruik delen van het artikel in andere vormen. Zoals het maken van een whitepaper, infographic of video over het onderwerp.
  • Uiteraard de content distribueren via andere kanalen, zoals e-mail en social media.
  • Verwijs in je artikel naar de bronnen die je hebt gebruikt. Stel de desbetreffende bronnen hiervan op de hoogte en vraag eventueel een verwijzing naar je artikel.

Ook relevant: Content is geen SEO & Content hergebruiken

Online vindbaarheid verbeteren?

De omschreven methode is niet ingewikkeld, maar vereist serieuze copywriting skills én commitment in de promotie van de content. Meer weten over verschillende manieren om meer business uit “online” te halen? Neem contact op!

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01