Kijk wat je concurrent doet (en doe het beter!)
Grote kans dat je concurrent nu een goede positie heeft op het zoekwoord waarop jij wilt scoren. Laten we als voorbeeld de zoekterm “online marketing strategie” nemen. Op positie 1 in Google staat daar nu een artikel over “online marketing strategie”, daarin worden o.a. de volgende onderwerpen behandeld:
- Propositie
- Online doelgroep bepalen
- Zoektermen bepalen
- Conversieoptimalisatie
Als we kans willen maken op een hoge ranking, zullen we in ons artikel deze onderwerpen ook moeten behandelen. Maar dan beter, uitgebreider, duidelijker.
Erop en erover
Omdat we met ons “kick-ass” artikel zoveel mogelijk relevante bezoekers willen genereren, gaan we het artikel nu uitbreiden met onderwerpen die gerelateerd zijn aan “online marketing strategie” (én waarop zoekvolume te vinden is). Deze “long tail” zoektermen maken je artikel relevanter, anticiperen op veelvoorkomende vraagstukken en zorgen ervoor dat je artikel beter wordt dan dat van je concurrent.
Onderzoek naar de “long tail” onderwerpen en bijbehorende zoekvolumes kan je gemakkelijk doen met een tool zoals https://keywordtool.io
Ook relevant: Wees het beste antwoord voor je klanten (Long tail zoektermen)
In ons voorbeeld over “online marketing strategie” is het handig om het artikel uit te breiden met informatie over:
- online marketing strategie model
- online marketing strategie voorbeeld
- wat is een online marketing strategie
- welke online marketing strategieen zijn er?
- marketingstrategie
- marketing plan
- b2b online marketing
- online marketing events
- online marketing analyse
- online marketing campagne
- internet strategie
Besteed aandacht aan de promotie
Een dergelijk uitgebreid en kwalitatief artikel schrijven is niet gemakkelijk en een tijdrovend proces. Besteed daarom minimaal evenveel energie aan het promoten ervan. Bijvoorbeeld:
- Plaats varianten op (onderdelen) van je artikel als gastblog op andere websites. Uiteraard met een linkje naar je eigen artikel.
- Benader de websites die verwijzen naar het artikel van je concurrent, en wijs ze op je nieuwe, betere, artikel. Vraag eventueel of ze daarnaar willen verwijzen.
- Hergebruik delen van het artikel in andere vormen. Zoals het maken van een whitepaper, infographic of video over het onderwerp.
- Uiteraard de content distribueren via andere kanalen, zoals e-mail en social media.
- Verwijs in je artikel naar de bronnen die je hebt gebruikt. Stel de desbetreffende bronnen hiervan op de hoogte en vraag eventueel een verwijzing naar je artikel.
Ook relevant: Content is geen SEO & Content hergebruiken
Online vindbaarheid verbeteren?
De omschreven methode is niet ingewikkeld, maar vereist serieuze copywriting skills én commitment in de promotie van de content. Meer weten over verschillende manieren om meer business uit “online” te halen? Neem contact op!