Wat is SEA?
SEA staat voor Search Engine Advertising. Wanneer een gebruiker op een zoekmachine zoals Google een zoekterm invoert, kun je met een advertentie boven de organische resultaten getoond worden.
Aangezien Google veruit de meest gebruikte zoekmachine is in Nederland, ligt hier bij ons de meeste focus op. Maar wij hebben ook ruime ervaring met Bing Ads. We bepalen samen in overleg op welke zoekmachines we adverteren.
Wat maakt SEA interessant?
Je kunt je met SEA richten op mensen met een duidelijke intentie. Wanneer iemand bijvoorbeeld intypt “tennisracket kopen” is er een duidelijke koopintentie. De gebruiker is op dat moment aan het zoeken naar tennisrackets, dus als jouw onderneming die aanbiedt, is dat een uitstekende match.
Wat zijn de kosten van SEA uitbesteden?
Je kunt de SEA kosten in twee delen onderverdelen: het advertentiebudget en het werken aan de advertenties. Het budget bestaat uit wat je aan Google (of Bing) betaalt per klik. Het werken aan de advertenties kost jou tijd (en dus geld) of, wanneer je het uitbesteedt aan ons, brengen wij in rekening per uur.
Je kunt al een SEA campagne door ons laten draaien vanaf één of enkele uren per maand. Het advertentiebudget is afhankelijk van wat je wil bereiken en hoe zwaar de concurrentie is. Doordat we hoogwaardige tooling gebruiken, kunnen we extra efficiënt werken. Wij kijken graag mee naar jouw specifieke situatie om een inschatting te maken van de maandelijkse kosten.
Hoe zorgen wij voor een succesvolle SEA-uitvoering?
Stap 1: strategie
We beginnen met een intake. We willen een zo goed mogelijk beeld krijgen van jouw onderneming en welke rol de online marketing funnel daarin speelt.
Het doel is natuurlijk dat je online marketing rendabel is. We schatten samen van tevoren in wat een conversie waard is. Dit wisselt sterk per onderneming en per conversie.
Stap 2: landingspagina
De bezoeker klikt op een advertentie en landt vervolgens op een webpagina (je raadt het al, dit is de landingspagina). Deze pagina is ontzettend belangrijk. Een advertentie kan nog zoveel potentiële leads werven, als de landingspagina er niet in slaagt om deze leads te converteren, heeft het weinig zin.
Wij kijken kritisch mee naar de landingspagina. Waar nodig kunnen we enkele quick wins adviseren of zelfs een volledig nieuwe landingspagina ontwerpen.
Stap 3: metingen
Meten is weten. Wij helpen met het inrichten van effectieve metingen via Google Tag Manager. Zo kunnen we zien hoeveel mensen op een advertentie klikken en hoeveel daarvan vervolgens converteren. Door onze uitgebreide technische kennis, kunnen wij jou hier perfect mee helpen.
Stap 4: zoekwoordonderzoek
De zoekwoorden zijn van essentieel belang voor je campagne. Je bepaalt bij welke zoektermen van gebruikers jouw advertenties getoond worden. De advertentiekosten per klik verschillen sterk tussen zoekwoorden. Hoe hoger de concurrentie op een zoekwoord, hoe duurder de klik.
Het doel is om zoekwoorden te bepalen die zo goed mogelijk converteren met een zo laag mogelijke klikprijs. Dit is een never ending story: we bepalen vooraf op welke zoekwoorden we targeten en wanneer de campagne draait, sturen we continu bij door slecht presterende zoekwoorden te verwijderen en te experimenteren met nieuwe zoekwoorden.
Stap 5: opzet campagne
We ontwerpen een campagne die zo goed mogelijk aansluit bij de doelen en waarvan de teksten en de tone of voice in lijn is met de website. We hebben een ruime gereedschapskist waar we uit kunnen putten voor het opzetten van de meest succesvolle campagnes. Afhankelijk van de opdracht, kiezen we de beste optie. Een greep uit ons arsenaal:
Google Search
- AI en Machine Learning
De automatiseringen van Google worden steeds beter. Wanneer we Google van genoeg data voorzien, kunnen we hele goede resultaten boeken. Deze manier van aanpak werkt heel goed voor B2C organisaties zoals een webshop met tientallen conversies per dag.
- Handmatige opzet
Lang niet alle organisaties hebben genoeg data om op de machine learning van Google te leunen. Voor B2B organisaties die werken met lage aantallen leads per maand (maar een zeer hoge lifetime value wanneer een lead converteert) leveren nu eenmaal te weinig data. Ook B2C ondernemingen met weinig conversies, zoals een loodgieter met tien aanvragen per maand, is meer gebaat bij een handmatige opzet.
Iedere onderneming is uniek en daarom maken wij voor elke opdracht vooraf een inschatting van de beste werkwijze. Bij twijfel experimenteren we en laten we de data de doorslag geven.
- Dynamic Search Ads
Wanneer jouw website veel content bevat, kunnen we met dynamic search ads (DSA’s) automatisch advertenties laten genereren op basis van de bestaande pagina’s.
- Lokale benadering
Waar de ene ondernemer heel Nederland wil bereiken, richt de ander zich enkel op de gemeente Arnhem. Wij kunnen je helpen om zo goed mogelijk je locatietargeting te bepalen. Zo bepalen we hoe lokaal we adverteren. We kunnen ook experimenteren welke locaties tot de beste resultaten leiden.
- Google Ads Grants
Non-profit organisaties kunnen gebruik maken van een gratis te besteden budget ter waarde van 10.000 per maand op Google Ads. Hier zitten heel veel voorwaarden aan, waardoor het in praktijk lastig is om dit budget daadwerkelijk op te maken en om te zetten in zoveel mogelijk kwalitatieve websitebezoekers.
Wij hebben regelmatig meegemaakt dat ondernemingen er zelf nauwelijks in slaagden om dit budget in te zetten. Door onze ervaring kunnen wij een aantal slimme methodes inzetten om het maximale uit Google Ads Grants te halen.
Google Shopping
Voor webshops zetten wij ook Google Shopping campagnes op. Hiervoor gebruiken we Google Merchants Center. We helpen klanten van het opzetten van de database tot het optimaliseren van de campagnes.
Google Display en Discovery
Hierbij laat je banners zien op webpagina’s. Bij Google Display kun je geplaatst worden op een groot deel van alle webpagina’s op het internet en bij Google Discovery beperk je je tot websites uit het netwerk van Google (zoals Gmail en YouTube).
Performance Max Campagne
Dit campagnetype is volledig gebouwd op AI en machine learning. We maken samen zo goed mogelijke afbeeldingen, video’s en teksten en bepalen op basis van de data wat de beste combinaties zijn. Dit werkt vooral goed voor websites met veel conversies.De Performance Max Campagne combineert Google Shopping, Display en Search om samen tot zo goed mogelijke resultaten te komen.
Stap 6: monitoren
Wanneer wij voor jou aan de slag gaan, maken we een dashboard in Google Looker Studio (voorheen Google Data Studio). In dit dashboard kun je real-time zien hoe goed de advertenties presteren. Wij maken een maatwerkdashboard met relevante KPI’s voor jouw onderneming.
Iedere maand sturen wij een rapportage op basis van het dashboard waarin we de resultaten toelichten. Zo blijven we een vinger aan de pols houden.
Stap 7: optimaliseren
Een van de grootste valkuilen bij SEA is het live zetten van een campagne en er vervolgens niet meer naar omkijken. Hierdoor loop je kansen mis om de resultaten te verbeteren En wanneer jij stilzit en je concurrent verbetert, zal jouw campagne alsnog slechter kunnen gaan presteren.
Daarom zijn wij continu bezig met het verbeteren van de campagnes. Een greep uit de optimalisaties die we uitvoeren:
- We analyseren de zoektermen die gebruikt worden. Op basis daarvan kunnen we negatieve zoekwoorden uitsluiten of nieuwe zoekwoorden toevoegen.
- We analyseren de advertentieplanning. Wanneer een advertentie beter presteert op doordeweekse dagen dan in het weekend, zorgen we dat we deze minder in het weekend laten zien.
- We analyseren de resultaten op verschillende apparaten (desktop, mobiel en tablet).
- We experimenteren met verschillende biedstrategieën zoals handmatige CPC, aantal conversies optimaliseren of conversiewaarde optimaliseren.
- We zetten meerdere advertentievarianten naast elkaar en vergelijken de verschillen.
- En nog veel meer!
Wat maakt ons bijzonder?
Wij zijn een klein en wendbaar online marketing bureau. Onze kennis ligt op het snijvlak van marketing en techniek. Daardoor gaan wij door waar veel andere online marketeers stoppen. Dit biedt uitgebreide mogelijkheden voor extra nauwkeurige metingen, geavanceerde opties zoals server-side tagging en meer.
Ook gaan we graag een stapje verder. Wanneer we nieuwe kansen spotten, geven we dat aan zodat we deze kunnen benutten. Naast een uitstekende SEA-campagne helpen we ook graag met het bouwen van landingspagina’s, het opzetten van social media campagnes (op platformen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn), zoekmachine optimalisaties (SEO) en conversie optimalisatie.
Heb je interesse om je SEA bij ons uit te besteden? Neem contact op voor meer informatie!