Concurrent adverteert op jouw bedrijfsnaam, wat nu?
Door Tim Rooza op 07 maart 2019
Potentiële klanten Googlen je bedrijfsnaam en vinden een concurrent met advertentie op plaats 1. Pijnlijk! Wat nu?
CONTACT
Door Tim Rooza op 07 maart 2019
Potentiële klanten Googlen je bedrijfsnaam en vinden een concurrent met advertentie op plaats 1. Pijnlijk! Wat nu?
Het ‘kopen’ van advertentieruimte in Google op de bedrijfsnaam van concurrenten komt veel voor. Dit fenomeen noemen we brandjacking. In verreweg de meeste gevallen wordt dit gebruikt om de zichtbaarheid bij een (gemeenschappelijke) doelgroep op een eenvoudige wijze te vergroten.
Brandjacking via Google Ads wordt ook regelmatig gebruikt bij phishing. Bijvoorbeeld een advertentie voor een fake-inlogpagina van de ING bank op het zoekwoord “ING inloggen”.
Mag dat zomaar? Adverteren op de bedrijfsnaam van een ander?
Je mag als adverteerder via Google Ads “bieden” op de bedrijfsnaam van anderen. Een klacht indienen bij Google hierover heeft dan ook geen zin. Hierop 2 uitzonderingen:
Wordt een van bovenstaande regels overtreden? Dan kan je bezwaar aantekenen bij Google. De klacht wordt onderzocht en – in de meeste gevallen – zal Google vervolgens de desbetreffende advertenties van de adverteerder onderbreken.
Bezwaar aantekenen kan direct via dit formulier:
https://services.google.com/inquiry/aw_tmcomplaint?hl=en-GB
Meer informatie: https://support.google.com/adspolicy/answer/2562124
Alhoewel het niet illegaal is om te adverteren op de bedrijfsnaam van concurrenten, zijn er weinig brandjacking advertentiecampagnes die direct winstgevend zijn voor de adverteerder.
De kwaliteitsscore van dergelijke campagnes zijn vaak slecht, omdat relevantie met de advertentietekst en landingspagina ontbreekt. Hierdoor zijn de klikprijzen hoog en het impression share laag (percentage van de tijd dat de advertentie zichtbaar is).
Ook relevant: https://dofollow.nl/google-ads-quality-score-kwaliteitsscores-de-waarheid/
Het sluwe plan om te adverteren op bedrijfsnamen van concurrenten blijkt in de praktijk dus nauwelijks rendabel.
De kans is groot dat de concurrent deze campagnes wel wil stopzetten als je dat vraagt. De (slechte) prestaties van de brandjacking campagnes wegen vaak niet op tegen een verstoorde relatie met een concurrent.
De beste “verzekering” tegen brandjacking is het starten van een eigen Google Ads campagne gericht op je eigen bedrijfsnaam. Dit biedt overigens nog wat andere voordelen.
De concurrent mag je bedrijfsnaam opnemen als zoekwoord in zijn Google Ads campagnes. Wordt je (geregistreerde) handelsnaam echter gebruikt in de advertentietekst? Dan kan je bezwaar aantekenen bij Google.
Wanneer je concurrenten benaderd met de vraag of ze willen stoppen met de campagnes gericht op je bedrijfsnaam is de kans op succes groot. De “winst” van een brandjacking campagne weegt vaak niet op tegen een verstoorde relatie met de concurrent.
Zet een eigen Branded Google Ads campagne in om te voorkomen dat een concurrent te zeer zichtbaar is wanneer er gezocht wordt op je eigen merk- of bedrijfsnaam.
Meer informatie nodig? Neem gerust contact met ons op om van gedachten te wisselen.
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.
Wij ben jij?
Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren
dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB
0254 8654 61
BTW NL864624189B01