- 1. Broad Match (BM)
- 2. Broad Match Modified (BMM)
- 3. Phrase Match (PM)
- 4. Exact Match (EM)
- … (5. “Negative match”, negatieve zoekwoorden, ook een zoektype. Maar die is voor dit verhaal niet relevant…)
Het effect van de Phrase Match (waarin de zoekwoordcombinatie moet voorkomen in de zoekopdracht) en Exact Match (waarin de zoekwoordcombinatie exact overeen moet komen met de zoekopdracht) is vrij duidelijk. Meer onduidelijkheid zit hem in het effect van Broad Match (BM) en Broad Match Modifier (BMM). Waarin zit hier het verschil?
Gerelateerd: Hoe exact is Exact Match eigenlijk?
Over het “Broad Match” zoektype
Kort gezegd: Als je een Broad Match (BM) zoektype gebruikt binnen je campagnes wordt je advertenties ongetwijfeld vertoond bij irrelevante zoekopdrachten. Dit kost onnodig geld – en is gelijk een belangrijke reden waarom Google Adwords bij sommige adverteerders een twijfelachtige reputatie heeft opgebouwd.
Broad Match: Zo omschrijft Google het zelf
Broad Match (“Breed zoeken”) is het standaard zoektype dat aan al uw zoekwoorden wordt toegewezen als u geen ander zoektype opgeeft (exact zoeken, zoeken op woordgroep of uitsluitingszoekwoord). Het systeem van Google AdWords geeft uw advertenties automatisch weer voor relevante varianten van uw zoekwoorden, zoals synoniemen, enkel- en meervoudsvormen, verkeerd gespelde varianten, vervoegingen of verbuigingen van de woordstam (zoals schilder en schilderen), gerelateerde zoekopdrachten en andere relevante varianten. Voor dit zoektype kan ook rekening worden gehouden met de recente zoekactiviteit van de klant om relevante overeenkomsten te vinden.
Broad Match: de praktijk
De omschrijving van Google klinkt vrij onschuldig, maar in de praktijk betekent breed ook écht breed. Onderstaande voorbeelden heb ik zelf voorbij zien komen:
- Advertenties voor het zoekwoord: “nagellak kopen” werden getoond bij de zoekopdracht “kleur pink”.
- Advertenties voor het zoekwoord: “hordeur” werden getoond bij de zoekopdracht “kralen deuren”.
- Advertenties voor het zoekwoord: “3D wandpanelen” werden getoond bij de zoekopdracht “3D tattoo”.
- ….etc.
Daar word je al adverteerder niet al te vrolijk van..
Over “Broad Match Modified”
Het “Broad Match Modied” zoektype is toegevoegd om het gat tussen “breed” (wat ook echt heel breed is) en “Phrase match” (waarbij je de exacte woordcombinatie moet weten) te dichten.
Broad Match Modified: Zo omschrijft Google het zelf
Met modifiers voor breed zoeken (“Broad Match Modifiers”) kunt u zoekopdrachten targeten die ten minste één van uw zoekwoorden bevatten. Hierdoor kan de relevantie van uw verkeer voor uw advertentie worden vergroot en daarmee ook uw klikfrequentie (CTR) en conversiepercentages.
Broad Match Modified: de praktijk
Wil je dat zoekwoorden exact overeenkomen in de zoekopdracht, zet hier dan een “+” voor (zonder spatie). In tegenstelling tot de “Phrase match” maakt de volgorde van de zoektermen niet uit.
Zoals in bovenstaand voorbeeld ook mooi is weergegeven, hoef je de “+” niet per se voor elk woord toe te passen [formal +shoes] en [+formal +shoes] zijn beide toepasbaar (en geven beide andere resultaten). Dit artikel geeft nog wat meer voorbeelden.
Twijfel je of jouw Adwords campagnes wel optimaal zijn opgezet of heb je een specifieke vraag? Neem contact op