Verbeter je website met conversieoptimalisatie
Door Tim Rooza op 23 januari 2020
Wil je meer resultaat uit je website, dan heb je twee mogelijkheden. Je verhoogt het aantal bezoekers of je verbetert de effectiviteit van je website.
CONTACT
Door Tim Rooza op 23 januari 2020
Wil je meer resultaat uit je website, dan heb je twee mogelijkheden. Je verhoogt het aantal bezoekers of je verbetert de effectiviteit van je website.
Ook relevant: 3 manieren om meer leads uit je websitebezoekers te halen
Alhoewel het vergroten van bezoekersaantallen een effectieve methode is, is het ook kostbaar (SEA) of in bepaalde mate moeilijk voorspelbaar (SEO). De effectiviteit van de website een boost geven, conversieoptimalisatie (CRO) genoemd, geeft je een extra handvat (naast traffic) waarmee je invloed kan uitoefenen op de bottom-line.
De verbeteringen aan je website vallen praktisch altijd in één van deze categorieën:
– Verlagen van drempels
– Verhogen van motivatie
Ook relevant: Betere resultaten met goede landingpages
Om erachter te komen wat je aan je website moet verbeteren, zal je moeten starten met een inventarisatie van verbeterpunten. Inspiratie voor de verbeterpunten kan je halen uit (onder andere):
Om te voorkomen dat je gaat testen, of direct wijzigingen gaat doorvoeren, op basis van gut feeling, kan je de punten toetsen aan de “Hierarchy of evidence”. Zie de versimpelde versie hieronder:
Hoe hoger in de piramide, of komt een suggestie in meerdere lagen voor, hoe groter de kans dat je beoogde wijziging ook echt een verbetering betreft.
Heeft je webpagina voldoende websitebezoekers (bereken het hier) dan heb je de mogelijkheid om je websitewijzigingen te testen. Door middel van AB-tests kan je 2 (of meer) varianten van je pagina lanceren en het bezoek onderling over die pagina’s verdelen. Levert de nieuwe variant een beter resultaat? Dan kan je de wijziging implementeren en eventueel een nieuwe/andere test lanceren.
Ook relevant: Conversieoptimalisatie voor dummies
Hypotheses zijn onmisbaar bij het opstellen van tests. Je benoemt idealiter WAT je gaat testen, WAT je verwacht dat er gebeurt en WAAROM je dat denkt.
Waarschijnlijk heb je een flinke lijst met hypotheses. Om hier structuur en testvolgorde (prioritering) in aan te brengen kan je gebruik maken van verschillende modellen, zoals het PXL-prioriteiten framework.
Ook relevant: De top bereikt met AB tests?
AB-tests zijn slechts een validatiemiddel, gebruik het “Hierarchy of evidence” model als er te weinig traffic is om bewijs te kunnen leveren met AB tests. Conversieoptimalisatie (CRO) kan uitstekend worden toegepast zonder AB-testen.
Leuk! Met flink wat ervaring op het gebied van conversieoptimalisatie gaan we deze uitdaging graag aan. Neem eens vrijblijvend contact met ons op, we horen graag van je.
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.
Wij ben jij?
Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren
dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB
0254 8654 61
BTW NL864624189B01