CONTACT

Verbeter je website met conversieoptimalisatie

Door Tim Rooza op 23 januari 2020

Wil je meer resultaat uit je website, dan heb je twee mogelijkheden. Je verhoogt het aantal bezoekers of je verbetert de effectiviteit van je website.

Ook relevant: 3 manieren om meer leads uit je websitebezoekers te halen

Alhoewel het vergroten van bezoekersaantallen een effectieve methode is, is het ook kostbaar (SEA) of in bepaalde mate moeilijk voorspelbaar (SEO). De effectiviteit van de website een boost geven, conversieoptimalisatie (CRO) genoemd, geeft je een extra handvat (naast traffic) waarmee je invloed kan uitoefenen op de bottom-line.

De verbeteringen aan je website vallen praktisch altijd in één van deze categorieën:
– Verlagen van drempels
– Verhogen van motivatie

Ook relevant: Betere resultaten met goede landingpages

Wat moet je aan je website verbeteren?

Om erachter te komen wat je aan je website moet verbeteren, zal je moeten starten met een inventarisatie van verbeterpunten. Inspiratie voor de verbeterpunten kan je halen uit (onder andere):

  • Analyse web analytics 
  • Kwalitatieve user feedback (polls, surveys, interviews) 
  • User testing
  • Expert review / expert opinion 
  • Mouse tracking / heat maps / eye tracking

Om te voorkomen dat je gaat testen, of direct wijzigingen gaat doorvoeren, op basis van gut feeling, kan je de punten toetsen aan de “Hierarchy of evidence”. Zie de versimpelde versie hieronder:

Verbeter je website met conversieoptimalisatie
Credits: https://medium.com/@patrickteunissen

Hoe hoger in de piramide, of komt een suggestie in meerdere lagen voor, hoe groter de kans dat je beoogde wijziging ook echt een verbetering betreft.

Wijzigingen testen met AB-tests

Heeft je webpagina voldoende websitebezoekers (bereken het hier) dan heb je de mogelijkheid om je websitewijzigingen te testen. Door middel van AB-tests kan je 2 (of meer) varianten van je pagina lanceren en het bezoek onderling over die pagina’s verdelen. Levert de nieuwe variant een beter resultaat? Dan kan je de wijziging implementeren en eventueel een nieuwe/andere test lanceren.

Ook relevant: Conversieoptimalisatie voor dummies

AB testen? Start met een goede hypothese

Hypotheses zijn onmisbaar bij het opstellen van tests. Je benoemt idealiter WAT je gaat testen, WAT je verwacht dat er gebeurt en WAAROM je dat denkt.

Verbeter je website met conversieoptimalisatie

Waarschijnlijk heb je een flinke lijst met hypotheses. Om hier structuur en testvolgorde (prioritering) in aan te brengen kan je gebruik maken van verschillende modellen, zoals het PXL-prioriteiten framework

Ook relevant: De top bereikt met AB tests?

Te weinig traffic voor AB testen?

AB-tests zijn slechts een validatiemiddel, gebruik het “Hierarchy of evidence” model als er te weinig traffic is om bewijs te kunnen leveren met AB tests. Conversieoptimalisatie (CRO) kan uitstekend worden toegepast zonder AB-testen.

Conversieoptimalisatie uitbesteden?

Leuk! Met flink wat ervaring op het gebied van conversieoptimalisatie gaan we deze uitdaging graag aan. Neem eens vrijblijvend contact met ons op, we horen graag van je.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01