Tip 1: Ken de basis van het Google Ads systeem
Bestudeer in grove lijnen wat Google Ads zijn en hoe ze werken. Dan weet je bijvoorbeeld dat je betaald per klik (dus per bezoeker) en dat je zelf de zoektermen kan kiezen waarop je advertentie zichtbaar wordt. Ook weet je dat de prijs van die bezoeker afhangt van de kwaliteit van je advertentie en je website(pagina) waar die naartoe leidt. De relevantie tussen je gekozen zoekwoord, de advertentie en de pagina waar de bezoeker op landt is essentieel.
Tip 2: Focus, focus (en focus!)
Een goede focus is met elk budget belangrijk, maar met een klein marketingbudget ligt hier de sleutel tot succes. Begin klein.
Voor een marketingcampagne op Google Ads voor een schilder is het écht niet (direct) nodig om te adverteren op “verf laat los”,”grondverf kozijnen” en “epoxy houtrot”.
Focus op maximale zichtbaarheid voor iedereen die zoekt op het woord “schilder” (in de juiste regio) en go from there.
Kies 3, maximaal 4 zoekwoordcombinaties. Bij voorkeur van 2 of meer woorden en zeer relevant aan je business. Bijvoorbeeld:
– Houtrot laten herstellen Arnhem
– Buitenschilder Arnhem
– Schildersbedrijf Arnhem
Kies zoekwoorden waar al een zekere intentie uitspreekt en pas de pagina’s op je website hierop aan.
Ook relevant: Bepaal je propositie
Ook relevant: Indeling van landingpage en content op landingpage
Tip 3: Zorg voor een kleine doelgroep
Met een klein budget hoef je niet veel bezoekers te krijgen, als je maar de juiste bezoekers krijgt. Wees kritisch op de tijden dat je advertentie zichtbaar is (kies bijvoorbeeld alleen voor kantooruren, zodat je de telefoon kan opnemen). Voor lokale ondernemers is het van belang om een beperkte geografische radius te kiezen.
Ook relevant: Lokale ondernemer? Go Hyperlocal!
Tip 4: Investeer tijd (of geld)
Ofwel je investeert tijd in het opzetten en beheren van je Google Ads; waarbij je ook moet incalculeren dat je leergeld gaat betalen voor beginnersfouten. Ofwel je investeert in een goede Google Ads specialist.
Beide hebben pro’s en con’s – maar aangezien deze post gericht is op het succesvol adverteren met een klein marketingbudget, is de keuze snel gemaakt: Zelf doen. Geen quality time met vrouw en kinderen – maar zelf gebogen over de laptop verdiepen in Google Ads.
Dankzij tip 1, 2 en 3 kom je beslagen ten ijs op het gebied van budgetten, zoekwoorden en doelgroep.
Volg alle de tips in de Google Ads interface zo goed mogelijk op (bijvoorbeeld op het gebied van conversietracking, het gebruik van alle ad-extensions en het koppelen van Google Mijn Bedrijf).
Gebruik deze campagneopzet: SKAGS in Google Ads
Extra tip: Gebruik in tegenstelling tot wat ik in bovenstaand artikel schrijf alleen [exact match] om te voorkomen dat je budget besteed wordt aan zoektermen die je niet hebt gekozen.
Tip 5: Optimaliseer en analyseer
Alles is voortdurend in beweging. Concurrenten komen en gaan – je website of je aanbod wijzigt of er zijn vernieuwingen binnen het Google Ads systeem. Redenen genoeg om de prestaties van je ads regelmatig te blijven optimaliseren.
Ook relevant: Waarom is Google Ads campagne onderhoud nodig?
Pfff….. Veel werk!
Yep; no pain no gain ?. Als je merkt dat de Google Ads een positieve invloed hebben op je business kan je de budgetten opschalen en eventueel kiezen om het campagnebeheer alsnog volledig uit te besteden zodat je tijd beter besteed wordt (focus, remember ;-)). Bijkomend voordeel: Je campagnes gaan nog beter presteren.
Hebben de advertenties onverhoopt toch niet het gewenste effect? Houd dan nog eens goed je zoekwoorden, advertentie en landingspagina tegen het licht – zijn deze overtuigend genoeg? Zijn ze echt beter dan die van je concurrent?
Is er nog leven na Google Ads?
Uiteraard zijn er meer opties dan Google Ads (SEA). Bijvoorbeeld Social media, e-mailmarketing en Zoekmachineoptimalisatie (SEO).
Gebruik onderstaande artikelen voor meer inspiratie en tips.
Ook relevant: Online marketing, waar te beginnen?
Ook relevant: Marketing funnel