Winnen met SEO: 4 hacks om je “dwell-time” te verhogen
Door Tim Rooza op 27 november 2019
Verhoog de tijd die men op je webpagina doorbrengt (de dwell-time) daarmee verbeter je de gebruikservaring en rankings in zoekmachines.
CONTACT
Door Tim Rooza op 27 november 2019
Verhoog de tijd die men op je webpagina doorbrengt (de dwell-time) daarmee verbeter je de gebruikservaring en rankings in zoekmachines.
Ooit gehoord van “pogo-sticking“? Dit is het fenomeen dat plaatsvindt zodra iemand klikt op een zoekresultaat, maar direct terugkeert naar de zoekresultatenpagina om een ander zoekresultaat aan te klikken. Van pogo-sticking wordt niemand blij: Google heeft de verkeerde resultaten getoond en de gebruiker heeft een waardeloze ervaring op de verschillende websites.
Waar je als website-eigenaar voor wilt gaan is “the long click“. Zorgen dat je bezoekers lang op je webpagina (of website) blijven. Met andere woorden een lange “dwell-time“.
Over het bestaan van “the long click“, “pogo-sticking” en “dwell-time” als officiële ranking-factor bij Google bestaat onder SEO-experts geen consensus. Enerzijds bestaan er patenten van Google waarin deze factoren worden beschreven, anderzijds wordt het gebruik ontkent door medewerkers van de zoekmachine. Zoals vaker in het SEO vakgebied blijft het algoritme op dit vlak enigszins mysterieus.
Ook relevant: SEO voor dummies
Hoe het ook zij: het verhogen van de dwell-time zorgt voor een betere gebruikerservaring op je website. Van een goede gebruikerservaring wordt iedereen blij: je websitebezoeker, Google en – niet onbelangrijk – jij zelf (want meer blije websitebezoekers = meer rendement uit je website).
Een van de belangrijkste oorzaken van pogo-sticking is de laadtijd van de webpagina. Sterker nog: een trage website is funest voor je dwell-time. Alle andere hacks kunnen de prullenbak in als je website te traag laadt. Maak er werk van. Gebruik caching, CDN’s, snelle webhost en geoptimaliseerde front-end code. Google heeft een handige tool ontwikkeld waarmee je de page-speed kan testen (en die geeft ook handige handvaten voor het verbeteren ervan).
Onderzoeken geven aan dat bezoekers die een video bekijken wel 6x langer op je pagina blijven. Voorzie je pagina’s dus van een goede video waarin je de boodschap overbrengt. In sommige gevallen kan je ook een podcast of afbeeldingen (gifs, infographics) opnemen. Het helpt je bezoeker met het verwerken van de informatie en maakt de pagina minder saai.
Het lijkt logisch – en dat is het ook, wil je bezoekers langer op je pagina vasthouden? Biedt ze dan meer informatie. Als je dit combineert met de skyscraper SEO techniek heb je een winning combo.
Ook relevant: SEO zo doe je het beter dan je concurrentie
Met een goede opbouw van je artikelen ga je de lezer “meenemen” in je verhaal. Een van de methodes die je hiervoor kan gebruiken is schrijven volgens het PPT-principe. Dat staat voor “Preview – Point – Transition”. Deze opbouw is ook gebruikt bij dit artikel.
Preview: geef aan wat je de lezer gaat leren. (in dit artikel, de eerste dikgedrukte alinea).
Proof: Lever het bewijs van je bewering. (in dit artikel de opeenvolgende 4 alinea’s)
Transition: Maak de overstap van het bewijs naar de daadwerkelijke learnings in het artikel (in dit artikel de zin “Klaar om aan de slag te gaan…”).
Ook relevant: Wees het beste antwoord voor je klanten
Benieuwd of we jouw websiteprestaties ook naar het volgende niveau kunnen brengen? Neem vrijblijvend contact met ons op.
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.
Wij ben jij?
Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren
dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB
0254 8654 61
BTW NL864624189B01