Online Marketing Memes (part 4)
Door Tim Rooza op 11 januari 2022
Het jaar is niet afgerond zonder de inmiddels traditionele “online marketing memes”. Herkenbaar voor iedere online marketeer die in 2021 aan de knoppen heeft gezeten!
CONTACT
Door Tim Rooza op 11 januari 2022
Het jaar is niet afgerond zonder de inmiddels traditionele “online marketing memes”. Herkenbaar voor iedere online marketeer die in 2021 aan de knoppen heeft gezeten!
Het is een trend die al jarenlang zichtbaar is: Google Ads leunt steeds meer op machine learning en haalt stap-voor-stap controle weg bij de advertentie-beheerders. Dit vraagt in sommige gevallen om een andere account-structuur. Bijvoorbeeld de hagakure-structuur in plaats van SKAGS.
Ook in 2021 hebben we LinkedIn Ads veelvuldig ingezet. Vooral voor B2B campagnes is het een onmisbaar online marketing kanaal geworden. LinkedIn Ads is bij lange na niet zo uitgebreid als bijvoorbeeld Google Ads of Facebook Ads. Ondanks dat ze regelmatig nieuwe features introduceren ontbreken er nog steeds veel basics zoals ad scheduling of het gelijktijdig testen van video- vs. image-ads.
Er komen steeds meer online advertentiekanalen bij. Naast Google Ads, Facebook/Insta- Ads en LinkedIn Ads zijn andere grote platforms zoals Pinterest, Reddit, Quora, Spotify beschikbaar. (En de vele online marketplaces natuurlijk).
Aandachtspunt hierbij is dat je aanbod moet aansluiten bij de state-of-mind van het moment waarop je de prospect bereikt. Op Reddit, Quora en Pinterest kan je beter informeren en/of inspireren in plaats van direct verkopen.
De implementatie-documentatie van de nieuwe platformen laat nog wel wat te wensen over.
Over het algemeen zijn B2B marketingcampagnes minder actiematig en daardoor geschikt om langdurig te kunnen draaien. Afhankelijk van de dienstverlening kan het zinvol zijn je B2B campagnes tijdens de feestdagen op te schalen of juist op een lager pitje te zetten.
De nieuwe Google Analytics (GA4) begint de good-old Universal Analytics (UA) te verdringen als nieuwe standaard. Veel online marketeers moeten er dus aan geloven en zich verdiepen in deze versie die op veel gebieden fundamenteel anders werkt. Bijvoorbeeld bij het uitsluiten van referrals.
Privacy-issues en cookie-blocking zorgen ervoor dat we veelvuldig bezig zijn met server-side tracking en tagging. Een technische aangelegenheid die zorgt voor betere website performance en hogere data-integriteit.
Als je klanten op zoek zijn naar producten of diensten die je aanbiedt, dan moet je er zijn. En het liefste bovenaan. En dat is waar SEO (organisch, zonder ads, hoog staan in Google) en SEA (Google Ads) komen kijken.
Website SEO migraties
Bij publicatie van een vernieuwde website komt veel kijken. Zie enkele voorbeelden van hoe het vreselijk mis kan gaan. Beter laat je de website migratie door ons begeleiden.
In 2021 vind Google zichzelf slim genoeg geworden om titels te genereren voor je website. In de praktijk pakt dat niet altijd goed uit.
Met de opkomst van de Web Core Vitals en het belang van structured data en performance van je website is SEO ook in 2021 weer een stapje technischer geworden.
Elk jaar verzamelen we relevante memes. Dit geeft een mooi overzicht van ons vakgebied, de hypes en de veranderingen in het werkveld.
Online Marketing Memes (betreft 2018)
Online Marketing Memes Part 2 (betreft 2019)
Online Marketing Memes Part 3 (betreft 2020)
Online Marketing Memes Part 4 (betreft 2021)
Online Marketing Memes Part 5 (betreft 2022)
Tags: memes
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.
Wij ben jij?
Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren
dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB
0254 8654 61
BTW NL864624189B01