Betere resultaten met goede landingpages
Door Tim Rooza op 21 juni 2017
Websitebezoekers komen niet altijd op de homepage van je website terecht. Zorg met killer-landingpages voor de beste resultaten.
CONTACT
Door Tim Rooza op 21 juni 2017
Websitebezoekers komen niet altijd op de homepage van je website terecht. Zorg met killer-landingpages voor de beste resultaten.
De landingpage is de pagina waarop bezoekers op je website landen (hence the name 😉). Bij online advertentiecampagnes (Facebook, Adwords etc.) is het mogelijk om een URL in te stellen waarop men terechtkomt na een klik op je advertentie. Maar ook vanuit Google of e-mailberichten komen de bezoekers niet altijd op de homepage van je website binnen.
Je advertentie heeft de bezoeker overtuigd een bezoek te brengen aan je website. Na de klik is de bezoeker geland op deze pagina van de website – en nu moet het gebeuren. We willen iets van deze bezoeker. Een actie. Denk hierbij aan:
Deze acties komen vaak overeen met de conversiedoelen waarop het succes van de advertentiecampagnes wordt gebaseerd. De kwaliteit van de landingspage heeft dus direct grote invloed op de resultaten.
Het belang van een goede landingspage is groot en er zijn veel onderzoeken gedaan naar de ideale indeling van landingspages. Alhoewel er grote verschillen bestaan in aanpak (b2c, b2b, type product en/of dienst, beslissingsfase van de bezoeker etc.) zijn er ook elementen die over het algemeen geaccepteerd zijn als de “ingrediënten” van een goede landingspage.
Zorg voor herkenning en de juiste context
Zorg dat je op de landingspage dicht bij de teksten, visuals (bijvoorbeeld afbeeldingen/video) en propositie blijft die in de advertentie zijn gebruikt. De advertentie heeft de interesse gewekt van de bezoeker. Zorg voor herkenning en bevestiging van de advertentie(tekst) op de landingspage.
Gebruik kort-en-krachtige teksten
Een korte beschrijving van je aanbod waarbij de toegevoegde waarde direct duidelijk is. 1 hoofdtitel, 2 subtitels en 3 alinea’s tekst zou voldoende moeten zijn.
Zorg voor een prettige ervaring
De pagina moet snel inladen en prettig in gebruik zijn (ook voor mobiele gebruikers). Vraag bij formulieren alleen het hoognodige.
Gebruik een duidelijke “call-to-action”
Het moet voor de bezoeker direct duidelijk zijn welke vervolgstap er op deze pagina van hem wordt verwacht. In sommige gevallen kan het zelfs helpen alle afleiding (zoals hoofdnavigatie) weg te halen.
Een vleugje ‘Cialdini’
Maak creatief gebruik van de 6 verleidingstechnieken van Cialdini
Haal drempels weg
Wat kunnen de drempels zijn voor bezoekers op deze pagina om niet te converteren? Denk hierover na en zorg dat deze bezwaren worden geadresseerd. Voorbeelden hiervan zijn:
Is dit wel geschikt voor mij?
Plaats testimonials van klanten. Liefst met “headshot” en bedrijfsnaam. Zorg dat de bezoeker zich kan identificeren met deze bestaande klanten.
Word ik hierna niet lastig gevallen?
Vertel hoe er met de verzamelde gegevens wordt omgesprongen. Dat ze niet worden doorverkocht en dat er geen ongewenste e-mails verstuurd worden bijvoorbeeld ;). Houd het kort en krachtig – je wilt de bezoeker ook niet afschrikken.
Is deze partij wel betrouwbaar?
Plaats logo’s van merken, brancheverenigingen en eventuele certificaten. Zorg dat adres- en contactgegevens gemakkelijk te vinden zijn en plaats eventueel een afbeelding van degene bij wie de aanvraag binnenkomt.
What happens next?
Zorg dat je precies benoemt wat er gebeurd na het voltooien van de actie. (Bijvoorbeeld: “Wij nemen binnen 24 uur telefonisch contact met u op om een afspraak in te plannen”). Voorkom vaagheid, maak het zo concreet mogelijk.
Kortom: zorg dat het goed zit met de know-like-trust factoren en overtuig de bezoeker van de propositie en de voordelen van het voltooien van de gewenste actie.
Gerelateerd: Lees meer over de indeling/layout van effectieve landingspages.
Gerelateerd: Mijn cijfers dalen en ik weet niet waarom.
In veel gevallen kunnen landingspages op basis van een bestaande website in enkele uren (technisch) gerealiseerd worden. Als dat niet mogelijk is dan zijn er andere mogelijkheden, zoals het lanceren van een landingspagina op een subdomein (voorbeeld) of op externe platforms als unbounce of instapage. Daarnaast geldt: meten is weten. Zorg dat alles wordt gemeten, getest en verbeterd (conversieoptimalisatie).
Wil je hierover eens van gedachten wisselen? Ik hoor het graag!
Tags: sea, landingpage, b2b, Conversie, CRO, Adwords optimalisatie
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.
Wij ben jij?
Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren
dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB
0254 8654 61
BTW NL864624189B01