Marketing funnel
Vooral voor dienstverleners of verkopers van producten met een hoge (aanschaf)prijs is een goed doordachte “marketingfunnel” van essentieel belang. Er zijn boeken volgeschreven over marketingfunnels – maar ik houd het voor nu even simpel.
Het doel van een marketingfunnel is het verzamelen van leads (wat zijn leads?). Vervolgens leid je deze leads middels contactmomenten (al-dan-niet geautomatiseerd) langs de verschillende fases van je funnel.
Hierbij is het belangrijk om je doelgroep te kennen (bijvoorbeeld aan de hand van buyer persona’s), waardoor je weet hoe je in iedere fase de meeste waarde kan toevoegen. Zie hieronder een voorbeeld van verschillende fases en mogelijke bijbehorende offers. (afbeelding: Hubspot).
Voorbeeld uit de (eigen) praktijk
dofollow wil graag ondernemers online succesvol maken door de inzet van online marketing. Simpelweg in Google adverteren op zoekwoorden als “Online marketing uitbesteden”, “Google ads uitbesteden” of “social media marketing uitbesteden” is al snel kostbaar (> €10,- per klik). Zelfs met een hoog conversiepercentage wordt dat snel onhoudbaar. Het “kopen” van de bezoekers in de “decision stage” is dus (te) duur. De oplossing ligt in de “marketing funnel”.
Awareness stage
Het is belangrijk vroeg bij de doelgroep in zicht te komen, bijvoorbeeld als ze op zoek zijn naar inhoudelijke informatie. Door een inhoudelijke whitepaper of door wekelijks te bloggen over onderwerpen die de doelgroep interesseert (lees ook: Kies goede onderwerpen voor je blog) wordt waarde toegevoegd. Daarnaast worden er regelmatig handige en unieke tools voor online marketeers gelanceerd. Vervolgens wordt er contact gehouden met pushberichten in de browser of met de e-mail nieuwsbrief die bij elk nieuw blogbericht wordt verstuurd.
De promotie in deze awareness stage bestaat met name uit het delen van dit whitepaper of de blogs op social media en SEO (zoekmachineoptimalisatie). Bijvoorbeeld door het plaatsen van gastblogs op andere websites.
Consideration stage
In deze fase worden bezoekers meer betrokken bij de dienstverlening en werkwijze. Bijvoorbeeld door het aanbieden van klantcases, een demo van je product of zelfs het aanbieden van een gratis analyse van Google Ads campagnes (tip!).
Deze offers lenen zich uitstekend voor promotie via social media (bijvoorbeeld met Facebook lead ads) en Google Display Banners (ja, die kunnen echt converteren). Op deze manier worden tegen lage kosten (0,xx cent) relevante websitebezoekers verkregen. Daarnaast wordt er een e-mailflow ingezet die deze “leads” van de “consideration stage” naar de “decision stage” tilt.
Decision stage
In de decision stage is het doel een contact- of offerte aanvraag. Zoals eerder beschreven is het ‘zomaar’ adverteren in Google voor bezoekers in deze fase erg kostbaar. Toch is dit het moment om wél zichtbaar te zijn. Bijvoorbeeld met een RLSA campagne. Deze campagne-opzet maakt het mogelijk om advertenties te tonen in Google aan (een selectie van) bezoekers die eerder op de website geweest zijn – mits ze zoeken op relevante zoektermen. Op deze manier vergroot je de kans op succes (men is immers al bekend met het merk) en verlaag je de kosten (de doelgroep is significant kleiner). win-win!
Hoe ziet jouw marketingfunnel eruit?
Nu weet je in grove lijnen hoe de marketingstrategie van dofollow eruit ziet ? Kan je hulp gebruiken bij het maken van je eigen marketingfunnel of bij (online) promotie die passend is in de verschillende fases? Neem contact op!