CONTACT

De indeling van een effectieve landingpage

Door Tim Rooza op 11 oktober 2017

Wat bedoel ik (in dit geval) met “landingspagina”?

Bezoekers van (online) advertentiecampagnes komen op een pagina van je website terecht. Deze pagina noemen we een Landingspage.  Het doel van deze landingspagina is het omzetten (converteren) van de bezoeker naar potentiële klant (lead) door deze te overtuigen van de aangeboden product of dienst en een (contact)formulier te laten invullen.

De kwaliteit van de landingspagina heeft een grote invloed op het uiteindelijke resultaat van de advertentiecampagnes. Een optimale ervaring op de landingspagina is dus essentieel voor succes.

Content op landingspagina

In het kort: content moet de bezoeker overtuigen van de dienst, eventuele drempels wegnemen en overtuigen om actie te ondernemen.

  • Zorg voor herkenning en de juiste context
  • Gebruik kort-en-krachtige teksten
  • Gebruik een duidelijke “call-to-action”
  • Zorg voor een prettige ervaring (snelle laadtijd & prettig -kort- formulier)
  • Een vleugje ‘Cialdini’ (gebruik verleidingsprincipes)
  • Haal drempels weg

Deze zomer schreef ik een blogpost uitgebreid over de content van een goede landingspage.

Layout van landingspagina

Kick-ass content moet de drijvende kracht zijn van de landingspage. De layout moet ervoor zorgen dat de content op een optimale wijze aan de bezoeker wordt getoond. Er zijn bepaalde elementen die effectieve landingspages met elkaar gemeen hebben:

  • Koptekst
  • Subkop
  • Afbeelding
  • Video
  • Korte omschrijving van het aanbod
  • Call to Action (formulier)
  • Trust Signals
  • Verdere omschrijving van de dienst of het product
  • Voordelen van het aanbod (liefste als opsomming)
  • Testimonials
  • Call-to-action (formulier of verwijzing naar formulier)

Een one-size-fits-all landingspage bestaat niet, maar bovenstaande opsomming kan je beschouwen als “wat de bezoeker idealiter eerst ziet”- lijst. Een introductie van het aanbod, een visuele toelichting hiervan, een tekst waarin je het “probleem” van de bezoeker oplost en een call-to-action (formulier) waarin je de bezoeker vervolgens laat converteren.

Landingpage wireframes

Om de ontwerpers-onder-ons wat meer houvast te geven: twee (voorbeeld) landingspage wireframe-mockups.

landingpage wireframe

 

Landingspage wireframe 1

De resultaten van je landingpage verbeteren

Heb je al een bestaande landingspage maar vallen de resultaten tegen? Lees dan eens mijn blogpost over conversieoptimalisatie voor dummies – om aanknopingspunten voor verbetering te kunnen vinden.

 

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01