Vele marketeers zullen al bekend zijn met campagne structuren als SKAGs of de Alpha-Beta. Hagakure focust zich daarentegen meer op data in combinatie met automatische biedingen voor zoek campagnes en leunt veel op de machine learning van Google.
De afgelopen twee jaar is Google steeds meer gaan inzetten op zijn machine learning, en dat is goed te zien in de resultaten van automatische biedingen of brede zoekwoorden. Google kan steeds beter de zoekintentie van de gebruiker koppelen aan de (brede) zoekwoorden in een campagne.
Het zal ons ook niks verbazen als in de nabije toekomst handmatige biedingen en/of bepaalde match types zullen verdwijnen. De overige structuren zoals SKAGs en Alpha-Beta zijn minder geoptimaliseerd voor deze aanpassingen en zijn daarom minder toekomst bestendig.
En dat is waar Hagakure om de hoek komt kijken.
Hagakure als Google Ads structuur
De Hagakure Google Ads structuur leunt op twee principes: automatische biedingen en dynamische search advertentie (DSA).
Daarbij zijn er 6 punten om rekening mee te houden in je campagne structuur:
- Gebruik één landings pagina per advertentiegroep
- Gebruik een slimme bied strategie
- Structureer campagnes per (product) categorie
- Gebruik alleen landings pagina’s met genoeg verkeer
- Vang overige landings pagina’s met weinig verkeer op met een DSA campagne
- Gebruik functies om relevante advertenties te maken
1. Gebruik één URL per advertentiegroep
Je gebruik een landings pagina maximaal één keer in een advertentiegroep. In deze advertentiegroep voeg je meerdere brede zoekwoorden toe gerelateerd aan deze de landingspagina.
2. Gebruik een slimme bied strategie
Slimme bied strategieën presteren steeds beter. En met de Hagakure campagne structuur geef je de slimme bied strategieën ruimte om te shinen.
3. Structureer campagnes per (product) categorie
Prestaties van verschillende (product) categorieen verschillende onderlings vaak. Het is daarom belangrijk om deze op te splitsen per campagne zodat je ook invloed houd over bijvoorbeeld de target-ROAS bij een slimme bied strategie.
4. Gebruik alleen landings pagina’s met genoeg verkeer
De machine learning van Google leunt op data, en om genoeg data te verzamelen is er genoeg verkeer nodig naar je advertentiegroep.
Maar wat is genoeg data? Het advies is; minimaal 3.000 impressies per week per landings pagina (en dus advertentie groep).
Voor een zoek campagne is dat al best veel afhankelijk van je CTR. Deze campagne structuur is daarom niet geschikt voor iedereen, maar vooral voor grotere partijen.
5. Vang overige landings pagina’s met weinig verkeer op met een DSA campagne
Maar zelfs grotere advertentie accounts zullen niet voor elke landingspagina +3.000 impressies krijgen. De overige landingspagina’s met minder dan 3.000 impressies kunnen daarom worden opgevangen in een DSA campagne.
6. Gebruik functies om relevante advertenties te maken
Omdat je meerdere (brede) zoekwoorden gebruikt sluit een standaard zoek advertentie niet altijd goed aan met de zoekterm van een gebruiker.
De relevantie van de advertentie kun je verbeteren door bijvoorbeeld keyword insertion toe te voegen aan je advertentie: {KeyWord:Voorbeeld}
Andere functies waar we over geschreven zijn:
Conclusie
Door de steeds verbeterende machine learning technology van Google wordt de zoekintentie van gebruikers steeds beter begrepen. Met de Hagakure structuur faciliteer je Google met data en flexibiliteit om je advertentie op de juiste plek op de juiste plek te laten tonen.
De Hagakure structuur is minder geschikt voor kleine adverteerders, omdat deze erg leunt op het verzamelen van data voor machine learning.
Maar ook voor grotere adverteerders zouden we adviseren om niet in een keer over te stappen, maar eerst een experiment op te zetten.
Er komt een moment dat machine learning het gaat winnen, maar of dat moment nu al is moet je zelf achter komen.
Kan de Hagakure account structuur voor verbetering zorgen in mijn advertentie account?
Neem vrijblijvend contact met ons op. Met de nodige ervaring op het gebied implementatie van de Hagakure account structuur komen we zeker tot een oplossing.