Pinterest facts & figures
Vanaf begin april is het in Nederland mogelijk om met Pinterest te adverteren. Via de Pinterest Business Manager kun je bestaande pins extra onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep(en) en bij relevante zoekopdrachten. Met inmiddels 3 miljoen gebruikers in Nederland (april 2019) kan Pinterest een interessant kanaal zijn om je merk te presenteren.
Pinterest-ads in 3 stappen:
Met deze 3 stappen leer je de basics van het adverteren met Pinterest.
Stap 1. Maak eerst een campagne aan. In de campagne bepaal je het doel (je hebt keuze uit 5 verschillende doelstellingen), de looptijd van de gehele campagne en stel je het budget per dag of over de hele looptijd in.
Tip: Voor het instellen van een conversiecampagne is het noodzakelijk om de Pinterest-tag te installeren en dien je minimaal 50 conversies per maand uit verkeer- of merkherkenningscampagnes te generen.
Stap 2. Stel je targeting in. Met de doelgroepsbepaling kun je mensen targeten op basis van hun geslacht, apparaatkeuze, leeftijd, locatie, maar je kunt ook klantbestanden en websitebezoekers toevoegen. Op basis van interesses en relevante trefwoorden (vergelijkbaar met zoekwoorden in Google Ads) bepaal je de vindbaarheid van je Pin.
Pinterest is bedoeld om mensen te inspireren en op (creatieve) ideeën te brengen. De categorie die je bij interesses kiest voor je advertentie is daarom bepalend voor de relevantie en daarmee de vertoning van je pin.
Het is ook mogelijk om je conversies te volgen door het installeren van de Pinterest-tag. De Pinterest-tag is een stukje code waarmee je conversie-inzichten krijgt van bezoekers op basis van acties die ze hebben voltooid op jouw site.
Stap 3. Bepaal welke ‘pin’ je wilt promoten. Je hebt keuze uit het adverteren van één enkele afbeelding, een carrousel, video’s of een app. Pas naderhand eventueel nog de URL en tekst aan, zodat hij (nog) beter aansluit bij je doelgroep. Klik op ‘starten’ en je eerste gepromote pin staat live!
Het grote voordeel van Pinterest-ads
Wat voegt het adverteren via Pinterest nou toe aan alle bestaande online advertentie-mogelijkheden? Het grote voordeel van Pinterest is -naast het goed kunnen overbrengen van een bepaalde look-and-feel en het genereren van engagement- dat je heel gericht kunt adverteren op zeer specifieke interesses van mensen.
Wil je hiermee aan de slag?
Wil je ook als early adopter koploper zijn in het gebruiken van Pinterest voor je advertenties? Bij dofollow kun je terecht voor al je vragen omtrent de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing.