Belangrijke factoren
De rendabiliteit van Adwords campagnes is in grote lijnen afhankelijk van 3 factoren. Vooraf is het onmogelijk deze variabelen exact te pinpointen. De tool berekent daarom van iedere factor de effecten met een bandbreedte van 20% (zowel omhoog als omlaag).
1) De opbrengst per conversie
Hoeveel is een conversie (lead, contactopname of aankoop) verkregen dankzij de Adwords campagne waard? Vaak is een klant meer waard dan de directe omzet van zijn (eerste) actie. Bereken de customer lifetime value voor een goede inschatting van de gemiddelde conversiewaarde.
2) De conversieratio van je website
Hoeveel bezoekers heb je op de website nodig voor een aanvraag of aankoop? Vaak is deze informatie redelijk eenvoudig uit je webstatistieken te herleiden. Houd er wel rekening mee dat bezoekers vanuit Google Adwords mogelijk beter (of juist slechter) converteren dan bezoekers vanuit andere bronnen. Dit is o.a. afhankelijk van je landingspagina, de gekozen zoekterm en gebruikte advertentietekst. De conversieratio van Google Adwords campagnes is te verbeteren door het kiezen van betere zoekwoorden, targetting, advertentieteksten en biedingen. De landingspagina van de website speelt hierin ook een belangrijke rol.
Lees ook over de indeling van een effectieve landingspagina en over de content van een goede landingspagina.
3) Gemiddelde klikprijs
De verwachte prijs per klik (CPC) is op te vragen met de Keyword planner. Bedenk wel, de klikprijzen die daaruit voortvloeien zijn schattingen. De uiteindelijke prijs is afhankelijk van verschillende factoren (o.a. je advertentietekst en je website).
Duidelijke scenario’s zijn mooi… Maar…
Een Return On Ad Spend (ROAS) en Return On Investment (ROI) geeft een goede indicatie van de prestaties van de Adwords campagnes. Toch geeft dit zelden een compleet beeld. Houd bij de beoordeling van de winstgevendheid van de campagnes rekening met:
Telefonische conversies
Telefoongesprekken die tot stand zijn gekomen dankzij Google Adwords zijn (standaard) niet als conversie aan te merken of te herleiden aan de campagnes.
Conversie attributie
De “credits” die een kanaal (zoals Adwords) krijgt voor een conversie is afhankelijk van het gekozen attributiemodel en meetmethode. Lees ook het artikel over doelen importeren uit Google Analytics of Adwords Conversies gebruiken.
Bedrijfsstrategie
In sommige gevallen is het een goede strategie om te adverteren met Adwords, zelfs als de ROI niet direct positief is. Bijvoorbeeld om “marktaandeel” te kopen, nieuwe producten en diensten te lanceren of om sneller te kunnen optimaliseren en verbeteren.
Bereken het zelf
Genereer nu zelf online de mogelijke scenario’s voor uw (toekomstige) Adwords campagnes.