Wat spookt de concurrentie eigenlijk uit?
Door Tim Rooza op 09 september 2019
Om met online marketing succesvol te zijn binnen je vakgebied hoef je niet de beste te zijn.
Je hoeft het alleen maar beter te doen dan je concurrenten.
CONTACT
Door Tim Rooza op 09 september 2019
Om met online marketing succesvol te zijn binnen je vakgebied hoef je niet de beste te zijn.
Je hoeft het alleen maar beter te doen dan je concurrenten.
In veel gevallen kan je vrij eenvoudig nagaan wat de concurrentie online allemaal “uitspookt”. Uiteraard check je de updates via social kanalen en bezoek je de ‘corporate’ websites van je belangrijkste concurrenten. Wat kan je verder nog doen?
Adverteer je met Google Ads (zo ja, laat dan direct even een gratis audit door ons maken), raadpleeg dan het rapport “veilinginzichten”. Deze rapportage laat zien met welke concurrenten je de meeste overlap hebt en wie qua resultaten aan het langste eind trekt.
Dit rapport is overigens ook zeer nuttig om de kwaliteit van de Google Ads campagnes te checken. Staan de “usual suspects” in de concurrentenlijst of zie je verrassende namen? Staan er veel partijen die je niet als concurrent beschouwd, dan zou het zomaar kunnen dat je op de verkeerde zoektermen biedt….
Zou het niet mooi zijn om te zien op welke zoektermen je concurrenten scoren in de zoekmachines? Er zijn slimme tools die een tipje van de sluier oplichtten. Als ‘agency’ maken we gebruik van kostbare tools zoals SEMrush en Ahrefs.com – Maar de gratis tool Ubersuggest kan je ook al een heel eind op weg helpen.
Ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen als SEO-partner.
Gebruik deze data voor inspiratie voor eigen blogberichten of website-updates. Lees hier hoe je SEO beter doet dan je concurrentie.
De verschillende social media kanalen zoals LinkedIn en Facebook hechten (de afgelopen tijd) veel waarde aan transparantie. Dit heeft geleid tot het openbaar maken van alle social advertenties die een organisatie actief heeft. Dit biedt een perfect inkijkje in de marktbenadering (en tests) die de concurrentie hanteert.
Bekijk de actieve advertenties op LinkedIn:
Check eenvoudig de actieve advertenties van een concurrent op LinkedIn, door het bedrijfsprofiel te bezoeken en voor de menu-optie “ads” te kiezen:
Bekijk de actieve advertenties op Facebook:
Om de actieve advertenties te zien op Facebook, breng je een bezoek aan de “ad library“. Hier zie je in 1 oogopslag alle actieve advertentievarianten. In het voorbeeld hieronder zie je bijvoorbeeld dat Nike aan het testen is met verschillende visuals.
Maak een online marketing strategie
Nu heb je in grove lijnen ontdekt hoe je concurrent de online markt ‘bewerkt’. Gebruik deze inzichten in bij samenstellen van je eigen online marketing strategie en/of online campagnes. Wil je daarover eens met ons van gedachten wisselen? Laat het ons weten!
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.
Wij ben jij?
Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren
dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB
0254 8654 61
BTW NL864624189B01