Met de Advantage+ Suite zet Meta stappen op het gebied van AI integraties. Door gebruik te maken van machine learning-algoritmen, streeft Advantage+ ernaar om campagnemanagement te vereenvoudigen en tegelijkertijd de prestaties te maximaliseren. Je kunt het vergelijken met Performance Max in Google Ads: je levert materiaal aan en het datamodel gaat nieuwe varianten creëren en testen welke het beste werkt. Maar is dit wel altijd verstandig? Waar moet je op letten als je dit gaat gebruiken? Laten we dieper ingaan op de belangrijkste componenten van Advantage+ en hoe ze jouw advertentie-inspanningen kunnen verbeteren, of juist tegenwerken.
Advantage+ Shopping Campagnes
Advantage+ Shopping Campagnes is Meta’s oplossing om vooruitgang te boeken op gebied van e-commerce adverteren op Meta-platforms. Dit AI-gestuurde campagnetype combineert prospecting- en remarketingdoelgroepen in één enkele campagne, waardoor het advertentieproces voor online retailers wordt vereenvoudigd. Het lijkt met de Commerce Manager veel op Google Merchant Center.
Je gebruikt de Commerce Manager om een productcatalogus (soort feed) te uploaden. Vervolgens stel je hier je campagnedoelstelling, budget en looptijd in. Aan je producten voeg je teksten, afbeeldingen of zelfs video’s toe. Vervolgens gaat Advantage+ Shopping dit materiaal voor jou promoten.
Belangrijkste voordelen van Advantage+ Shopping:
Vereenvoudigd campagne-setup en -management
Geautomatiseerde doelgroep targeting
Dynamische productselectie uit je catalogus
Geautomatiseerde plaatsingen
Waar Advantage+ Shopping dus verder gaat dan Google Shopping is dat het ook dynamisch je producten uit je catalogus / feed kan selecteren.
Let echter wel op bij gebruik van Advantage+ Shopping. Zeker wanneer jouw producten hele technisch-specifieke productdata bevatten, kan het niet altijd wenselijk zijn als een AI model aan de haal gaat met teksten en koppen. Advantage+ Shopping heeft de volgende nadelen:
Targeting is alleen mogelijk op landniveau, dus voor lokale targeting kun je dit niet inzetten
Er is weinig ruimte voor handmatige optimalisaties, zeker wanneer campagnes niet goed presteren heb je weinig knoppen om aan te draaien
Je kunt geen specifieke placements uitsluiten
Je kunt niet op conversiewaarde optimaliseren
Het AI model heeft een redelijke tijd nodig om van de data te leren, dus voor kortlopende campagnes of bij beperkt budget kan het niet altijd wenselijk zijn
Zet dus vooral Advantage+ Shopping in wanneer jouw doelgroep breed is en wanneer je genoeg looptijd van de campagne hebt om het datamodel te laten leren. Let op bij technische- of niche producten en bij specifieke targeting.
Advantage+ Placements
Advantage+ placements verdelen jouw advertenties automatisch over verschillende placements binnen het Meta-ecosysteem, waaronder Facebook, Instagram, Messenger en het Audience Network. Deze functie staat automatisch aan. Je levert gewoon advertentiemateriaal aan in bepaalde afmetingen, en Meta gaat met de placements testen waar de beste prestaties uitkomen.
Hoe Advantage+ Placements werken:
AI analyseert je advertentieformaat en campagnedoelstelling
Advertenties worden verdeeld over compatibele placements
Prestaties worden continu geoptimaliseerd op basis van real-time data
Advantage+ placements zijn met name nuttig voor:
Adverteerders die nieuw zijn op Meta-platforms en nog weinig verstand hebben van welke placements goed werken
Snelheid, aangezien je met één klik je plaatsingen hebt ingesteld
Campagnes gericht op naamsbekendheid en verkeersgeneratie, omdat je vrij gemakkelijk zo veel mogelijk advertentieruimte benut en een potentieel groot bereik hebt
Volgens Meta zag een wereldwijde financiële dienstverlener, die Advantage+ placements gebruikte voor hun Facebook- en Instagram-feedadvertenties, een daling van 22% in CPM en bereikte 6% meer mensen met hetzelfde budget. Dit zegt echter nog niets over conversies.
Een grote valkuil van het automatisch laten instellen van plaatsingen is dat je geen controle hebt. Zo is het lastig te optimaliseren, omdat je niet weet welk materiaal er op welke plaatsing terecht komt. Daar komt bij kijken dat de kans bestaat dat jouw materiaal ongunstig wordt afgeknipt. Houdt dus rekening met voldoende safe zones waar geen belangrijke tekst getoond wordt.
Advantage+ placements zijn niet nuttig:
Wanneer je controle wilt hebben over het getoonde materiaal
Wanneer je al data beschikbaar hebt over de effectiviteit van specifieke plaatsingen en hierop wilt doorontwikkelen
Wanneer jouw campagne tijdgebonden is waardoor machine-learning te lang nodig heeft om goede conclusies te trekken
Advantage+ is dus vooral handig als je snel en gemakkelijk een groot bereik wil krijgen. Zorg hoe dan ook voor voldoende advertentiemateriaal en houdt rekening met voldoende safe zones. Wil je (conversie)gericht of tijdgevoelig adverteren, dan ben je erbij gebaat om handmatig te kiezen waar je jouw materiaal wil plaatsen.
Advantage+ Doelgroep targeting
Advantage+ doelgroep targeting maakt gebruik van machine learning om klanten met een hoge waarde en koopintentie binnen Meta’s uitgebreide gebruikersnetwerk te identificeren en te bereiken.
Belangrijkste functies van Advantage+ Doelgroep targeting:
Geautomatiseerde doelgroepuitbreiding waardoor je een groot bereik kan hebben
Verfijning op basis van interesses.
Tijdbesparing
Door Meta’s AI de doelgroep targeting te laten beheren, kunnen adverteerders segmenten bereiken die ze mogelijk over het hoofd zouden zien en effectiever potentiële klanten bereiken. Ook bespaar je tijd als je Meta het stuur geeft in je targeting. Je kunt nog wel bepaalde segmenten zelf kiezen. Advantage+ Doelgroep targeting is vooral nuttig voor de volgende soorten campagnes en doelstellingen:
Bij productlanceringen of pilots. Wanneer je nog niet helemaal weet wie de doelgroep is, of je bent benieuwd wie je doelgroep nog meer kan zijn, is het nuttig om Advantage+ in te zetten.
Als je je merk onder de aandacht wilt brengen bij een breder publiek.
Als je weinig tijd hebt om zelf te kijken naar optimalisaties.
Het nadeel van deze targeting is dat je mogelijk groepen bereikt waarvan je op voorhand al wist dat ze niet relevant zouden zijn. Voordat de machine-learning zijn werk heeft gedaan en interessante groepen heeft gevonden, ben je wel aan het betalen voor de klikken of weergaven (CPM of vergelijkbaar). De nadelen van Advantage+ Doelgroep targeting zijn als volgt:
De doelgroep targeting heeft een lange leerperiode. Er gaan talloze uitbreidingen getest worden voordat het model de “perfecte” doelgroep heeft gevonden en zelfs dan kan dit per seizoen of periode veranderen.
Je hebt minder controle over wie je advertentie te zien krijgt.
De resultaten kunnen tegenvallen wanneer je in een niche zit. Wanneer jouw product voor een vrij specifieke toepassing geschikt is, heeft het weinig zin om te proberen je doelgroep uit te breiden naar nieuwe segmenten.
Advantage+ Creatives
Advantage+ creatives is een onderdeel van Meta’s Advantage+ suite, speciaal ontworpen om je advertenties te optimaliseren en te personaliseren. Het gebruikt geavanceerde AI om je bestaande advertentiemateriaal aan te passen en te verbeteren, waardoor de kans op interactie met je doelgroep wordt vergroot.
Hoe werkt het?
Automatische optimalisatie: Het systeem past je afbeeldingen en video’s automatisch aan om verschillende versies te creëren die beter kunnen presteren.
Personalisatie: De AI analyseert gebruikersgegevens om advertenties aan te passen aan individuele voorkeuren.
Creatieve variaties: Het genereert meerdere versies van je advertentie door elementen te verwisselen en te experimenteren met verschillende combinaties.
Advantage+ creatives kunnen handig zijn als je snel advertenties wil opzetten. Zo ervaar je de volgende voordelen:
Je bespaart tijd door niet handmatig meerdere versies van je advertenties te maken.
Het systeem verdeelt je budget over de best presterende variaties.
Door advertenties aan te passen aan verschillende formaten, kun je meer mensen bereiken.
Doordat de creatives verbeteringen elementen aan je advertentie bewerken, kun je optimalisaties testen die je normaal niet tot nauwelijks had kunnen testen, zoals het toevoegen van muziek.
Hoewel Advantage+ creatives veel voordelen biedt, zijn er enkele punten om rekening mee te houden:
Het systeem heeft tijd nodig om te leren en te optimaliseren.
Je hebt minder directe controle over het uiteindelijke uiterlijk van je advertenties.
Automatisch gegenereerde sjablonen en lettertypen komen mogelijk niet overeen met je merkrichtlijnen en sluiten mogelijk ook niet aan bij je merkidentiteit of online uitstraling.
Advantage+ gebruiken?
Zoals je al hebt kunnen concluderen, is de rode draad dat Advantage+ vooral op gebied van snelheid, gemak en bereik voordelen biedt. Wil je meer controle, overweeg dan handmatige instellingen.
Om optimaal gebruik te maken van Advantage+ functies, geven we als afsluiter de volgende tips mee:
Begin breed: Laat de AI data verzamelen door Advantage+ placements en doelgroep targeting vanaf het begin in te zetten
Houd de prestaties in de gaten: Hoewel Advantage+ veel automatiseert, is het essentieel om de totale campagneresultaten te monitoren. Zo kun je tijdig de keuze te maken tussen handmatig optimaliseren
Lever kwalitatieve inputs: Hoe beter de initiële creatieve assets en campagne-instellingen, hoe effectiever Advantage+ je advertenties zal optimaliseren.
Houdt rekening met afmetingen: Houdt rekening met de safe zones in je advertentiemateriaal.
Test en leer: Vergelijk Advantage+ campagnes met traditionele setups om te begrijpen wat het beste werkt voor jouw specifieke bedrijfsdoelen. Houdt er rekening mee dat traditioneel A/B testen niet werkt, omdat er veel verschillen zitten tussen handmatig en Advantage+
Combineer met handmatige strategieën: Voor sommige campagnes kan een hybride aanpak met zowel Advantage+ als handmatige optimalisaties de beste resultaten opleveren.
Ben jij altijd al benieuwd geweest wat adverteren op Meta voor jouw bedrijf kan doen, maar weet je nog niet zo goed hoe je moet starten? Plan een digitale kop koffie met ons in en kijk samen welke advantages Meta jou kan bieden!
Wij zijn dofollow. Wij gaan voor open, flexibele samenwerkingen waarin eerlijkheid en resultaat centraal staan. Wij zijn dol op datagedreven online marketing die online succes vergroot en echte resultaten oplevert.
Wij richten ons op heldere, meetbare marketing. En worden blij van effectieve campagnes, slimme strategieën en duurzame optimalisaties!
Online marketing uitbesteden
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.