CONTACT

Verkoop je producten via Amazon.nl: 10 tips voor succes!

Door Christian Broekmeulen op 11 februari 2020

Het zal geen nieuws (meer) zijn; Amazon komt dit jaar naar Nederland. Landen als Frankrijk en Duitsland – waar Amazon inmiddels marktleider is – gingen ons voor. Wil je Amazon inzetten als extra verkoopkanaal voor je producten? Doe je voordeel met deze 10 tips om je producten succesvol te lanceren bij de start van Amazon.nl.

Tip 1: Kom op de voorgrond in de Amazon Buy Box

Als je niet de enige verkoper van een product, deel je de product pagina met meerdere verkopers. De Buy Box is het gedeelte van die pagina met de “Koop nu” of “Voeg toe aan mijn winkelmandje” knoppen. Zodra je de buy box wint, zal je product standaard in het winkelmandje komen wanneer een koper op een van deze knoppen klikt. Andere verkopers worden als optie onder de buy box getoond.

Gemiddeld wordt 90% van de omzet van een product verdient in de buy box. Het winnen van de buy box moet dus niet onderschat worden wanneer je een product verkoopt die andere verkopers ook aanbieden.

Hoe krijg je de overhand in de Buy Box?

Er zijn 3 factoren die bepalen wie de buy box ‘krijgt’:

  1. Verzendopties
    In alle gevallen is het aan te raden om producten te verzenden vanaf het land waar het product gekocht wordt. Bevindt de doelgroep zich in Nederland, verzend de producten dan ook vanuit Nederland. Ook is het belangrijk dat het product snel (next day delivery) en gratis verzonden wordt. Full-filment door Amazon kan hierbij helpen (komen we later op terug).
  2. Reviews
    Hoe meer reviews en hoe beter de beoordelingen, hoe hoger de kans is dat je de overhand in de buy box krijgt. Een rating tussen de 90-100% is waar je naar op zoek bent.
  3. Prijs
    Hoe lager de prijs (inclusief verzendkosten) t.o.v. concurrentie, hoe beter.
Verkoop je producten via Amazon.nl: 10 tips voor succes!

Tip 2: Content, content, content

Content op Amazon is anders dan de content op je webshop of andere verkoop-platformen zoals Bol.com

Zorg ervoor dat je de potentiële koper alles verteld over het product. Hoe meer relevante informatie, hoe beter. Denk bijvoorbeeld aan uitgebreide product specificaties met materiaal, afmeting, gewicht etc.

Verwerk verschillende varianten en zoekwoorden in de product titel en denk goed aan je USP’s. Verwerk je USP’s met long tail zoekwoorden in een opsomming. Zorg ervoor dat dit ‘natuurlijk’ overkomt en je niet aan keyword stuffing doet.

Ook relevant: (o.a.) over long tail termen: Wees het beste antwoord voor je klanten

Tip 3: Investeer +10% van je omzet in advertenties

Adverteren is een must bij Amazon en niet alleen bij het lanceren van nieuwe producten.

Het aantal keer dat een product is verkocht, is een belangrijke factor voor Amazon. Hoe vaker je product verkocht wordt, hoe relevanter dit product is volgens Amazon. Met advertenties verhoog je de verkoopaantallen wat een direct positief effect heeft op de organische resultaten.

Als je er ook voor zorgt dat de advertenties een positieve ROI hebben, dan creëer je een WIN-WIN situatie.

Een gangbare vuistregel is om 10% van je omzet te investeren in je advertentie budget.

Tip 4: Zorg voor ‘Product Reviews’

Het aantal product reviews en de kwaliteit van deze reviews bepalen voor een groot deel hoe hoog je product komt in de zoekresultaten. Probeer minimaal een waardering te krijgen van +90%. Verschillende studies hebben uitgewezen dat een review score van 95% of 100% niet veel verschil maakt. De aantallen tellen dan zwaarder. Een review score van minder dan 90% wordt wel afgestraft.

Gemiddeld geven slechts tussen de 0,2% – 0,5% van de klanten een product review. Dat betekent dat er gemiddeld tussen de 500 en 200 bestellingen nodig zijn voor 1 review. Probeer dit percentage te verbeteren door bijvoorbeeld een kaartje mee te sturen in de verpakking, met daarin de vraag of de koper een review wil achterlaten. Eventueel met een extra incentive (extra lange garantie, kortingscode, etc.).

Geautomatiseerde e-mails versturen (een periode nadat de bestelling is geplaatst) is ook een optie. Tools met een Amazon-koppeling zoals bqool en sagemailer zijn hierbij handig.

Tip 5: Zorg voor een goede product afbeelding

Je wilt dat jouw product afbeelding zich onderscheid van de concurrentie. Laat je product opvallen, hierdoor verhoog je de doorklikratio (CTR). Dit is een ‘signaal’ voor Amazon is dat de product relevanter dan die van de concurrent. Maak gebruik van vierkante (1:1) productfoto’s, deze presteren in alle gevallen beter.

Tip 6: Lever een goede klantervaring

Dat customer experience belangrijk is voor Amazon blijkt wel uit het mission statement:

 Our mission is to be Earth’s most customer-centric company.

– Amazon

De klant staat altijd op nummer 1 bij Amazon.

Is de klant niet tevreden met het product? Geef dan de mogelijkheid om deze zonder kosten te retourneren. Beantwoord alle vragen en opmerkingen van klanten binnen 24 uur. Een positieve klantervaring is noodzakelijk om succesvol te verkopen op Amazon.nl

Tip 7: Maak gebruik van Full-filment door Amazon

Als je zelf niet kan garanderen dat de koper het pakketje binnen 24 uur op de deurmat heeft, dan is het beter om fulfillment uit te besteden aan Amazon. Als je Amazon de fulfillment laat regelen heb je de mogelijkheid om lightning deals in te zetten en je mag producten verkopen onder het Prime programma.

Het Prime logo wordt door velen gezien als een keurmerk, je conversie percentage zal hierdoor stijgen. Prime bezoekers in Duitsland spenderen 85% meer dan de gemiddelde gebruiker, de Prime gebruikers kiezen ook liever voor Prime producten dan niet-Prime producten.

Offer prime or go home

FACT: In andere markten zoals de Verenigde Staten laat ongeveer 70% van de top Amazon sellers de full filment uitbesteden door Amazon.

Tip 8: Maak gebruik van vouchers & Lightning deals

Om je product extra op te laten vallen in product overzichten kun je gebruik maken van coupon codes & lightning deals.

Om coupon codes te gebruiken moet je de klant minimaal 5% korting aanbieden (minimaal €0,25).

Lightning deals kun je inzetten bij het lanceren van een nieuw product, hierbij is de voorwaarde dat je minimaal 15% korting geeft en de fulfillment laat uitbesteden bij Amazon.

Verkoop je producten via Amazon.nl: 10 tips voor succes!
Een product met coupon code valt meer op in het producten overzicht

Tip 9: Verbeter je storefront

De storefront is je webshop binnen Amazon. Hier staat het complete assortiment, de best verkochte producten, een overzicht van je categorieën en de lopende acties.

Zorg dat de bezoeker een betere merkbeleving krijgt bij je storefront. Zorg
dat de storefront representatief en informatief is. Bijvoorbeeld door het toevoegen van handleidingen aan je producten.

Amazon heeft in andere landen aangekondigd binnenkort ook videomateriaal toe te staan in je storefront, pluk hier de vruchten van!

Tip 10: Meld je aan voor “Amazon A+ content”

Amazon A+ content is beschikbaar voor first-party sellers oftewel; verkopers die een Europees geregistreerd merk representeren. Met A+ content is het mogelijk gepersonaliseerde content te plaatsen zoals uitgebreide product detail pagina’s.

Ook mag je adverteren op plekken waar “normale” adverteerders geen mogelijkheid hebben. Voldoe je aan de voorwaarden? Meld je dan aan voor het A+ content programma.

Verkoop je producten via Amazon.nl: 10 tips voor succes!
Voorbeeld gepersonaliseerde product detail A+ pagina

Ben jij klaar voor Amazon.nl?

Meld je dan nu aan als verkoper bij Amazon.nl en bereid je met deze 10 tips voor op de komst van Amazon in Nederland.

Houd ook onze kennisbank in de gaten, hier plaatsen we regelmatig nieuwe tips & tricks over verkopen op Amazon.

Schakel je liever een expert in? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01