CONTACT

Taal variabele in Google Tag Manager

Door Christian Broekmeulen op 06 maart 2024

Het kan erg nuttig zijn om binnen Google Tag Manager toegang te hebben tot een variabele die de taal van een webpagina aangeeft. Zo vragen bijvoorbeeld bepaalde cookie banners hierom om zo de taal van hun inhoud aan te passen aan die van de webpagina zelf. In dit artikel leg ik twee methodes uit om dit te bereiken: Language Locale template & aangepaste JavaScript-macro.

1. Language Locale template

De eerste methode om de taal te bepalen is door gebruik te maken van een template binnen Google Tag Manager. Deze template werkt op basis van de URL van de webpagina. Zo zal bijvoorbeeld de URL “https://dofollow.nl/en/” de taalcode ‘EN’ teruggeven, volgens de ISO 639-1 norm. Het is ook mogelijk om een standaardtaal in te stellen voor pagina’s die geen taalcode in hun URL hebben.

Hoe werkt het?

Bezoek https://github.com/rooza-online-marketing/language-locale en download het template.tpl bestand.
Dit bestand kun je uploaden in Google Tag Manager onder Werkruimte > Templates > Variabeletemplates > Nieuw

Taal variabele in Google Tag Manager

Vervolgens klik je rechtsbovenin op Taal variabele in Google Tag Manager en selecteer je Importeren en selecteer je het template.tpl bestand dat je zojuist gedownload hebt van Github en klik op Opslaan.

Taal variabele in Google Tag Manager

Nu de variabelen template is toevoegd, ga je naar Werkruimte > Variabelen en klik op Nieuw bij door de gebruiker gedefinieerde variabelen.

Taal variabele in Google Tag Manager

Hier selecteer je de Language Locale type variabele en selecteer je de standaard taal van de webpagina’s.

Taal variabele in Google Tag Manager

Nu heb je een taal variabele die op basis van de webpagina URL de taal retourneert in ISO 639-1 formaat.

2. Aangepaste JavaScript-macro

Een tweede methode is het gebruik van een aangepaste JavaScript-macro die de taal leest uit de <html lang="en-US"> tag van de pagina en deze in ISO 639-1 formaat teruggeeft. Hoewel niet alle webpagina’s deze tag gebruiken, is het wel aanbevolen om dit te doen voor SEO-doeleinden, vooral bij meertalige websites.

Hoe werkt het?

Open Google Tag Manager en ga naar Werkruimte > Variabelen en klik onder door de gebruiker gedefinieerde variabelen Nieuw aan.

Taal variabele in Google Tag Manager

Klik op variabeleconfiguratie en selecteer Paginavariabelen > Aangepaste JavaScript-macro.

Taal variabele in Google Tag Manager

Kopieer en plak vervolgens de onderstaande code in het code veld en klik rechtsboven op Opslaan

function() {
  return document.documentElement.lang.split('-')[0];
}

Nu heb je een taal variabele die op basis van de <html lang=”…”> tag de taal retourneert in ISO 639-1 formaat.

Heb je hulp nodig met je vraagstukken rondom Google Tag Manager?

Aarzel niet om contact met ons op te nemen. Met onze ruime ervaring op het gebied van analytics vinden we zeker een oplossing!

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01