Wat betekenen SEO en SEA?
Op het screenshot hieronder zie je de resultaten voor het zoekwoord ‘zonvakantie’ op Google. Bij de eerste drie resultaten zie je Ad staan. Dit zijn advertenties (SEA). Daaronder zie je de organische resultaten (SEO).
- SEO (Search Engine Optimisation): om tussen de organische resultaten te staan, maak je gebruik van SEO. Google probeert om de meest relevante webpagina’s voor een betreffend zoekwoord bovenaan de organische resultaten te zetten. Je kunt je webpagina optimaliseren om als relevanter gezien te worden door Google. (Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Lees onze blog Je website staat niet hoog in Google en dit is waarom voor meer informatie)
- SEA (Search Engine Advertising): om tussen de advertenties te staan, maak je gebruik van SEA. Je betaalt dan voor elke keer dat iemand op de link klikt.
Wat zijn de voor- en nadelen van SEO?
Zoals aangegeven is SEO een kwestie van zo relevant mogelijk zijn voor Google. Om bovenaan de organische resultaten te komen (en te blijven), heb je een lange adem nodig.
Je pagina moet allereerst aan een aantal technische randvoorwaarden voldoen om überhaupt serieus genomen te worden door Google. Vervolgens bepaal je op welke zoekwoorden je gevonden wil worden en analyseer je hoe zwaar de concurrentie is. Daarna zet je een contentstrategie op die gebaseerd is op het zoekwoordenonderzoek en ga je kwalitatieve links werven.
Hoe uitvoerig je elk van deze stappen uitvoert en hoe zwaar de concurrentie is, bepalen samen hoe succesvol je SEO-strategie is. Maar ook voor een zeer succesvolle SEO-strategie geldt dat de resultaten doorgaans pas zichtbaar zijn na 6-12 maanden.
Voordelen SEO:
- Wanneer je bovenaan Google staat op een relevante zoekterm, krijg je veel kwalitatief verkeer zonder dat je per bezoeker betaalt
- Sommige gebruikers mijden bewust advertenties en die kun je bereiken door organisch vindbaar te zijn
Nadelen SEO:
- Het duurt lang voor je resultaten ziet
- Het is lastig om te concurreren met grotere bedrijven die een hogere Domain Authority hebben
- Het algoritme van Google verandert continu. En ook je concurrenten zitten niet stil. Wanneer je eenmaal bovenaan Google staat, kun je dus niet achterover gaan leunen. Je moet continu bezig blijven, anders zak je weer weg
- Het is lastig om je ROI te meten, mede doordat er een lange tijd zit tussen je investering en je opbrengst
Wil je je SEO uitbesteden? Ontdek de mogelijkheden!
Wat zijn de voor- en nadelen van SEA?
Bij SEA betaal je Google om vindbaar te worden. Je zet een advertentie op die gericht is op specifieke zoekwoorden. Je kiest op welke manier je wil bieden op deze zoekwoorden en je specificeert je doelgroep verder, bijvoorbeeld op locatie. Voor elke gebruiker die op jouw link klikt, betaal je een bepaald bedrag.
Dit bedrag hangt af van de concurrentie en dus ook van de waarde van het zoekwoord. De verkoop van een tandenborstel levert minder winst op dan de verkoop van een auto. Verkopers van auto’s zullen dus bereid zijn hoger te bieden en hier betaal je meer per klik.
In tegenstelling tot SEO kun je direct resultaten behalen vanaf het moment dat je je advertentie lanceert.
Voordelen SEA:
- Snelle resultaten
- Veel grip op je bezoekers: als je het rustig hebt, verhoog je het budget om meer klanten te krijgen. En als je het te druk hebt, verlaag je het budget net zo makkelijk weer
- Het is makkelijker om een prijskaartje aan de resultaten te hangen, door het korte-termijn-karakter van SEA. Waar een zoekmachine optimalisatie een jaar later nog kan converteren, is dat bij een advertentie zeer onwaarschijnlijk
- Je komt boven de organische resultaten te staan
- Door de snelle resultaten kun je SEA goed inzetten voor tijdelijke acties of evenementen
Nadelen SEA:
- Je betaalt voor elke bezoeker. Zodra je stopt met betalen, stopt ook het verkeer naar je website
- Hoewel de resultaten beter meetbaar zijn, is het niet perfect. Je mist altijd een deel van de conversies. Bijvoorbeeld wanneer iemand op je advertentie klikt op zijn telefoon en hij de dag erna op zijn computer een order plaatst. Of doordat hij extensies in zijn browser gebruikt die tracking tegengaan. Dit geldt uiteraard ook voor SEO.
- Concurrentie speelt een kleinere rol dan bij SEO, maar is nog steeds aanwezig. Google werkt met een kwaliteitsscore: als jouw website een lagere kwaliteitsscore heeft dan de concurrent, dan betaal jij een hoger bedrag voor dezelfde weergave.
- Het is heel eenvoudig om veel geld te verliezen als je weinig kennis hebt van SEA. Zorg dus dat je je goed verdiept in de materie of schakel een online marketingbureau in.
Wil je starten met SEA? Lees hier waar je moet beginnen.
Conclusie
SEO en SEA hebben beiden sterke en zwakke punten. SEO is zeer waardevol op lange termijn. Het vergt weliswaar een lange adem, maar de meeste aanpassingen die je doorvoert, komen de algehele kwaliteit van je website ten goede en kunnen dus geen kwaad. Maar het kost wel veel tijd en de resultaten zijn lang niet altijd duidelijk.
SEA blinkt uit als het gaat om het behalen van directe resultaten, maar je zult altijd moeten blijven betalen. In ruil daarvoor krijg je veel inzicht in je verkopen en heb je controle om snel bij te sturen wanneer nodig.
Aan de slag met SEO en/of SEA
Online marketing is een dynamisch vakgebied waar de ontwikkelingen zich in hoog tempo opvolgen. dofollow helpt jou graag bij de keuze voor het gebruik van SEA, SEO of een combinatie. Ook helpen we je met een succesvolle uitvoering. Wil jij aan de slag met online marketing? Neem contact op voor een kennismaking.