CONTACT

SEO: de “on-page” basics

Door Tim Rooza op 02 maart 2022

Als je hoog wil scoren in Google, moet je ervoor zorgen dat Google je pagina goed ‘begrijpt’. Google kan dan beoordelen voor welke zoekopdrachten jouw pagina in de resultaten moet verschijnen.

Uiteraard moet je zorgen voor het publiceren van goede, relevante tekstuele content rondom je belangrijke zoekwoorden en onderwerpen. Maar ook qua technische indeling en code zal je pagina ingericht moeten zijn voor optimale indexatie. Belangrijke aspecten (zeg maar, de basics) zijn hierbij content, meta descriptions, headings, rich snippets en ALT-teksten.

Lees ook: dofollow als SEO-partner

Nieuwe / verse content

Nieuwe content heeft een hogere relevantie dan oude content. Ook biedt elke nieuwe pagina je weer een mogelijke nieuwe google indexering. Voeg dus op regelmatige basis nieuwe content aan je website toe. Leg in deze nieuwe content steeds verwijzingen (hyperlinks) – in de tekstuele content – naar de belangrijkste pagina(‘s) op de website. Zo snapt Google het onderscheid tussen de hoofd- en bijzaken beter.

Lees ook: 8 stappen om de perfecte SEO content te schrijven

Meta descriptions

De meta-description tag fungeert samen met de title-tag als het visitekaartje van de pagina in de zoekresultatenpagina van Google. Het optimaliseren van deze tags kan de CTR (doorklikratio) vanuit Google positief beïnvloeden. META-description tags dienen omschrijvend voor de pagina en uniek te zijn. Maak ze ook niet te lang. Google maakt tegenwoordig steeds meer gebruik van eigen gegenereerde tags, maar desalniettemin blijven deze tags belangrijk voor een goede representatie in de zoekmachine.

META tags voor SEO
Title tag en meta-description

Lees ook: Je website staat niet hoog in Google (en dit is waarom!)

Headings / tekstkopjes

Een website wordt net als een boek opgemaakt aan de hand van koppen; ‘headings’. Waarbij de H1 de belangrijkste header is voor Google. Doorgaans worden de H1, H2, H3 en H4 tags gebruikt om de pagina te voorzien van een titel en koppen, waarbij de H1 de belangrijkste is en de H4 minder belangrijk.

Een pagina dient te starten met de belangrijkste titel; dit dient een H1 te zijn. Idealiter staat er één H1 op iedere pagina. Deze wordt gevolgd door één of meerdere H2 koppen. Daarna eventueel H3 en H4 koppen. Het is van belang om, natuurlijk relevant voor de pagina, de gekozen zoektermen te verwerken in deze kopteksten.

Headings voor SEO
Headings voor SEO

Rich snippets / structured data

Veel content kan Google in zijn zoekresultaten door een andere weergave meer attentiewaarde geven. Denk aan bijvoorbeeld aan reviews, vacatures, veelgestelde vragen en recepten. Dit worden door google “rich snippets” genoemd en je pagina komt hiervoor in aanmerking als je deze voorziet van “structured data”. Dit zijn bepaalde codes die (HTML of JSON) die je aan de pagina kan toevoegen. Zie hier een compleet overzicht van de rich snippets bij Google.

Tip: Voeg voor belangrijke pagina’s een FAQ toe. Gebruik hierbij de juiste “rich snippets” in de HTML (of JSON) code. Dan heb je kans dat Google je website meer aandacht geeft in de zoekresultaten (zie voorbeeldje hieronder). Uiteraard gaat de extra content ook zorgen voor hogere relevantie van de pagina.

Rich snippets voor SEO
FAQ rich results

Lees ook: Hoger in Google met deze 3 tactieken.

ALT-teksten bij afbeeldingen

Zoekmachines zoals Google kunnen afbeeldingen niet zo goed lezen/interpreteren, hiervoor is de “alt”-tekst bedoeld. Elke afbeelding krijgt idealiter een ALT-tekst die beschrijvend is over de getoonde afbeelding en/of over het onderwerp van de pagina waarop de afbeelding is geplaatst.

SEO

Met alleen de basics die in dit artikel worden genoemd ga je de strijd niet winnen. Maar door ze niet toe te passen, kan je hem er wel mee verliezen. Echt winnen met SEO doe je door het toepassen van een perfectie combinatie van SEO strategie, technische optimalisatie, linkbuilding en uitmuntende content. Hier kunnen wij je mee helpen. Je kan zelfs je volledige SEO uitbesteden.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01