CONTACT

Plaatsnaam verwerken in Adwords advertentieteksten

Door Tim Rooza op 11 april 2018

Relevante advertentieteksten zijn key voor succesvolle Adwords campagnes. Het verwerken van de locatie waar de zoeker zich bevindt kan je nét een edge geven t.o.v. de concurrentie. In dit artikel introduceer ik je graag tot Dynamic Location Insertion (inclusief handige .xlsx die je kan importeren ?).

Ad customizers

Met Dynamic Location Insertion willen we met een variabele de locatie (plaatsnaam) in een advertentietekst weergeven.  Ben je onbekend met Ad customizers (advertentieaanpassers)? Lees dan even de uitleg over de werking van Ad customizers in dit artikel over het verwerken van een dagelijkse aftelfunctie in Adwords.

Losse campagnes vs. Ad customizers

De wens om de plaatsnamen in teksten op te nemen, zorgt in de praktijk nogal eens voor losse campagnes die op een bepaalde regio gericht zijn. Deze opzet is acceptabel als er een beperkt aantal plaatsen zijn, maar zélfs dan brengt dit ongemak met zich mee. Deze splitsing bemoeilijkt o.a. het campagne onderhoud en het kleinere volume per advertentie zorgt ervoor dat je minder snel conclusies kan trekken over winners en losers. Daarnaast is het bijna ondoenlijk om op deze wijze ook kleinere plaatsen op te nemen. Met het gebruik van ad customizers ontwijk je al deze nadelen ?.

Nadeel van de Ad customizers-methode is dat er ook altijd een advertentie zonder variabele(n) actief moet zijn. Deze advertentie zal in de advertentieroulatie meegenomen worden.

Overtuigd van Dynamic Location Insertion? Let’s do it!

1) Plaatsnamen en geotargets in sheet zetten

Voor het beschikbaar maken van de variabele gaan we een sheet uploaden met de beschikbare plaatsnamen. Alle locaties die Adwords “kent” zijn te doorzoeken in de “Geotargets lijst”: https://developers.google.com/adwords/api/docs/appendix/geotargeting

Tip: Richt je campagne zich op heel Nederland? Dan heb ik een lijst gemaakt met alle plaatsnamen en GEO locaties die je kan gebruiken. Download de lijst hier: dofollow.nl – NL -Dynamic Location Targetting Adwords

2) Advertentieaanpassers uploaden naar Adwords

Ga naar “Gedeelde bibliotheek” en kies vervolgens voor “Bedrijfsgegevens” en klik op “+ Gegevens” en kies “Advertentieaanpassersgegevens”. Geef de feed een herkenbare naam, bijvoorbeeld “geo“.

(let op: kies hier dus niet “locatietargettingfeed”, dat is iets anders.)

Plaatsnaam verwerken in Adwords advertentieteksten

3) Verwerk de variable in advertentieteksten

Nu kan je de advertentieteksten aanpassen en de variable verwerken. De variable {geo.Plaatsnaam} zal door Adwords worden vervangen door de locatie van diegene die de advertentie bekijkt. In het “preview” venster van de advertentie zie je direct een voorbeeld.

dynamic location insertion

 

4) Bekijk je advertentie vanuit verschillende locaties door middel van de Ad preview tool

Nu alles goed en wel ingeregeld is, kan je het resultaat vanuit verschillende locaties simuleren met de Ad Preview & Diagnostics tool.

Awesome! ?

plaatsnaam in advertentietekst

Heb je vragen, of overweeg je om het realiseren en beheren van Adwords campagnes uit te besteden? Neem dan contact op!

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01