De nummer-1 positie, moet je die wel willen?
Zie hieronder een (enigszins verouderd, maar het idee still stands...) overzichtje van de CTR (percentage dat iemand op de advertentie klikt) in relatie tot de advertentiepositie.
Het mag duidelijk zijn, de hoogte advertentie positie zorgt voor de meeste kliks. Dit komt wel met een nadeel – de kosten per klik (CPC) zijn hoger. Een top positie kan dan wel 2x zoveel kliks opleveren, maar als deze 3x zo duur zijn is dit het niet waard. Met een beperkt dagbudget betekent een hogere CPC gewoon minder kliks, minder verkopen, minder leads, minder succes….
Wegen de opbrengsten wel op tegen de hogere klikprijs en is het budget toereikend, dan heeft de nummer-1 positie duidelijk de beste papieren voor het binnenhalen van de bezoeker.
Gewoon hoger bieden voor een nummer-1 positie dus?
Het bod (maximale CPC) is slechts één factor bij het vaststellen van de Ad Rank. Gewoon hoger bieden is vaak niet voldoende om de nummer-1 positie over te nemen.
De “strijd” voor de nummer 1 positie met Adwords, is wel enigszins te vergelijken met de strijd voor een hogere positie in de organische (SEO) resultaten. Het is een relatief complex geheel met veel variabelen. De belangrijkste 2 factoren zijn:
- Het bod (maximale CPC)
Alhoewel dit niet de enige factor is, is dit wel de meest concrete actie. Wil je meer kans maken op een hogere positie met je advertentie, dan zal je het bod op dat zoekwoord kunnen verhogen. - De (ad) kwaliteitsscore (QS)
Met een hoge kwaliteitsscore kan je een hogere positie behalen voor je advertentie, met een gelijkblijvend bod. Andersom geldt: je concurrent kan een hogere positie behalen met zijn advertenties terwijl hij minder betaald voor zijn kliks dan jij.De kwaliteitsscore wordt bepaald aan de hand van een o.a. deze onderdelen:- Doorklikratio (CTR) – Percentage mensen dat klikt op je advertentie
- Relevantie van de textadvertentie tot de zoekopdracht
- Relevantie van de landingspagina tot de zoekopdracht (maar ook de usability, snelheid en mobielvriendelijkheid)
- Historische prestaties
Relevantie is key. Een mogelijke road-to-success voor het verbeteren van de relevantie is gebruik maken van SKAGS (Single Keyword Ad Groups).
Aangezien historische prestaties ook meetellen is het verbeteren van de advertentiepostitie een spel van de lange adem. Wees er bewust van dat een hogere advertentiepositie een middel is voor het kunnen vergroten van de volumes. Wordt een hoge advertentiepositie het doel opzich, dan zorgt dit bijna altijd in hogere kosten per conversie.