CONTACT

Omgaan met de “limited by budget”-melding in Google Ads

Door Tim Rooza op 19 september 2018

De “limited by budget” melding (of “beperkt door budget”-in het Nederlands) geeft aan dat je campagnebudget lager is dan Google adviseert. Met andere woorden, je advertenties binnen deze campagne worden minder vaak vertoond dan mogelijk zou zijn. Wat nu? “Gewoon” het budget verhogen? Of zijn er andere opties? (spoiler: er zijn andere opties ?).

Google ads beperkt door budget

Het budget verhogen

In sommige gevallen is het prima om gewoon het budget te verhogen. Kijk naar het huidige rendement van de campagne (CPL, CPA) zowel in vergelijking tot andere campagnes als je uiteindelijke ROI. Valt dit positief uit? Dan kan je overwegen budget uit andere campagnes over te hevelen naar deze. Hebben ál je campagnes een positieve ROI – dan staat niets je meer in de weg om de totale ad spend te verhogen. Awesome!

De andere opties

Maar wat als de ROI niet consequent positief uitvalt? In dat geval is het beter om de campagne te optimaliseren, in plaats van het budget te vergroten. De meest gangbare tactieken van het optimaliseren van “limited by budget”-campagnes zijn:

Het verlagen van de klikprijzen

Stel, je advertentie wordt nu 50% van de tijd (want, beperkt budget) getoond op een gemiddelde 2e plek. Als je minder hoog gaat bieden (CPC verlagen) zal je hoogstwaarschijnlijk op een lagere positie terechtkomen, maar wél vaker zichtbaar zijn. Je CTR (doorklikratio) zal wel wat lager worden, maar desondanks zal je toch meer kliks voor hetzelfde budget gaan ontvangen.

Het handigste hierin is om de biedingen stapje voor stapje te verlagen, totdat de campagne zijn dagbudget nèt niet meer bereikt.

Betere targetting

De reden dat je campagne “limited by budget” is, is dat Google je advertentie aan veel potentiële klanten wil laten zien. Maar niet iedere klik is even waardevol voor je business. Verklein je doelgroep door het toepassen van betere “targetting” en zorg daarmee dat je advertentie maximaal zichtbaar is voor de doelgroep die voor jou de meeste waarde heeft. Denk hierbij aan een specifiekere geografische regio, demografische gegevens (leeftijd/geslacht) of apparaatcategorie (desktop, tablet en/of mobile).

Verplaatsen advertentiegroepen

Waarschijnlijk bestaat je campagne uit meerdere advertentiegroepen. Google verdeeld het campagne-budget niet evenredig tussen deze advertentiegroepen. Het is dus waarschijnlijk dat er een paar advertentiegroepen zijn die het leeuwendeel van het budget opsnoepen – waardoor er heel weinig budget overblijft voor de anderen. Identificeer de advertentiegroepen die om deze reden weinig kliks ontvangen en verplaats deze naar een andere (of nieuwe) campagne. Op deze manier krijgen ze een eerlijkere kans om zich te bewijzen.

Conclusie

Als je campagne beperkt wordt weergegeven vanwege een tekort aan budget, zijn er meerdere manieren om dit op te lossen. Vaak worden de verschillende tactieken gecombineerd: het verlagen van de biedingen, het vernauwen van de doelgroep en het verplaatsen van advertentiegroepen.

Ben je benieuwd naar de status van je eigen Google Ads account? Doe de gratis Google Ads Scan.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01