Het budget verhogen
In sommige gevallen is het prima om gewoon het budget te verhogen. Kijk naar het huidige rendement van de campagne (CPL, CPA) zowel in vergelijking tot andere campagnes als je uiteindelijke ROI. Valt dit positief uit? Dan kan je overwegen budget uit andere campagnes over te hevelen naar deze. Hebben ál je campagnes een positieve ROI – dan staat niets je meer in de weg om de totale ad spend te verhogen. Awesome!
De andere opties
Maar wat als de ROI niet consequent positief uitvalt? In dat geval is het beter om de campagne te optimaliseren, in plaats van het budget te vergroten. De meest gangbare tactieken van het optimaliseren van “limited by budget”-campagnes zijn:
Het verlagen van de klikprijzen
Stel, je advertentie wordt nu 50% van de tijd (want, beperkt budget) getoond op een gemiddelde 2e plek. Als je minder hoog gaat bieden (CPC verlagen) zal je hoogstwaarschijnlijk op een lagere positie terechtkomen, maar wél vaker zichtbaar zijn. Je CTR (doorklikratio) zal wel wat lager worden, maar desondanks zal je toch meer kliks voor hetzelfde budget gaan ontvangen.
Het handigste hierin is om de biedingen stapje voor stapje te verlagen, totdat de campagne zijn dagbudget nèt niet meer bereikt.
Betere targetting
De reden dat je campagne “limited by budget” is, is dat Google je advertentie aan veel potentiële klanten wil laten zien. Maar niet iedere klik is even waardevol voor je business. Verklein je doelgroep door het toepassen van betere “targetting” en zorg daarmee dat je advertentie maximaal zichtbaar is voor de doelgroep die voor jou de meeste waarde heeft. Denk hierbij aan een specifiekere geografische regio, demografische gegevens (leeftijd/geslacht) of apparaatcategorie (desktop, tablet en/of mobile).
Verplaatsen advertentiegroepen
Waarschijnlijk bestaat je campagne uit meerdere advertentiegroepen. Google verdeeld het campagne-budget niet evenredig tussen deze advertentiegroepen. Het is dus waarschijnlijk dat er een paar advertentiegroepen zijn die het leeuwendeel van het budget opsnoepen – waardoor er heel weinig budget overblijft voor de anderen. Identificeer de advertentiegroepen die om deze reden weinig kliks ontvangen en verplaats deze naar een andere (of nieuwe) campagne. Op deze manier krijgen ze een eerlijkere kans om zich te bewijzen.
Conclusie
Als je campagne beperkt wordt weergegeven vanwege een tekort aan budget, zijn er meerdere manieren om dit op te lossen. Vaak worden de verschillende tactieken gecombineerd: het verlagen van de biedingen, het vernauwen van de doelgroep en het verplaatsen van advertentiegroepen.
Ben je benieuwd naar de status van je eigen Google Ads account? Doe de gratis Google Ads Scan.