CONTACT

Meerdere verwijzingen van Facebook in Google Analytics (en hoe je dat kan oplossen)

Door Tim Rooza op 21 februari 2018

Als je website(s) promoot via Facebook en vervolgens de prestaties hiervan met Google Analytics wilt meten, loop je al snel tegen een praktisch probleempje aan. Het bezoek vanuit Facebook komt vanuit verschillende referrals/verwijzingen binnen, wat het analyseren in Google Analytics erg onpraktisch maakt.

Bekende verwijzingen uit Facebook zijn o.a.:

  • m.facebook.com
  • l.facebook.com
  • lm.facebook.com
  • facebook.com

In Google Analytics ziet dit er dan zo uit:

facebook verwijzingen

maak je gebruik van Facebook advertising?  Maak dan altijd gebruik van UTM-tags bij het opstellen van je advertenties.

Wat zijn dit voor verwijzingen?

Dit zijn allemaal “gewoon” bezoekers vanuit Facebook. De verschillen zitten hem in hier mobile (m. / lm.)  en desktop (l.) gebruikers. het komt dus vaak voor dat je zo’n 4 verschillende verwijzingen in je statistieken hebt voor bezoekers vanuit Facebook.

Waarom doet Facebook dit?

Facebook gebruikt een middel/tool dat ze zelf de “Link Shim” noemen. Hiermee wordt het volgende bereikt:

  1. Voorkomen dat bezoekers naar een spam of “onveilige” websites worden verwezen
  2. Bewaken van de privacy van de Facebook gebruikers

Iedereen die binnen Facebook op een link klikt komt eerst langs de “link shim”. Dit is een doorverwijspagina die controleert of de hyperlink niet voorkomt in een grote database van bekende spam of “onveilige” websites (zie punt 1). Deze zorgt tevens voor een andere verwijzing (l.facebook/m.facebook.. etc.). Hiermee wordt ook voorkomen dat er privacygevoelige informatie, zoals gebruikersnamen, automatisch als verwijzing wordt meegegeven (zie punt 2).

De URL van de “link shim” ziet er als volgt uit:

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fdofollow.nl&h=ATOIJodQc5fYqo0wyjk8IOzSqqxI9wvSTqg7U6L2py0J4-LYdbNOFJNf-u6MgrkuAt3L6RWTPNjYMbhtLcyxEQmQiFIzkxGjO9B6xC9Y7X0HN8UH8rjHta1GSk7bNpIxGYDs6EwoFogWvy9JOujc_E6zx2A12OJS6fhzgSdJlKuP_6oCr11wOyb7OFaRCDwlkjSjjOgwGrQdHBSAC3Pqfz00FLIoil-GpJr2nnjUChwkrYdqp8z82azapiiYGEqQgqXuTcBJfFLFGMbgJtwr

De lange letter-en-cijferbrei (de “hash”) in de URL is een extra beveiligingsmaatregel van Facebook. Hiermee voorkomt Facebook dat kwaadwillenden de “link shim”-tool kunnen misbruiken om URL’s aan te maken die lijken alsof ze van Facebook afkomstig zijn. Klopt deze hash niet, of wordt deze helemaal weggelaten – dan toont Facebook een melding om duidelijk te maken dat de uiteindelijke website geen onderdeel van Facebook is. (voorbeeldje: https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fdofollow.nl).

Facebook link shim

Ok, maar hoe houd ik mijn Analytics nu overzichtelijk?

Aangezien elke Facebook-referral “gewoon” bezoekers uit Facebook betreft, heeft het geen toegevoegde waarde deze als losse verwijzingen in Analytics te blijven zien. Het beste kan je hiervoor een filter toepassen die deze verwijzingen samenvoegt, wel zo handig!

pro tip: Ga je met filters “in de weer” houd dan altijd een weergave (of “view”) over zonder filters. Zo beschik je altijd nog over de orginele/ruwe data.

Filterinstellingen

Om alle Facebook verwijzingen samen te voegen tot 1, kan je de volgende filter aanmaken en toepassen:

Facebook filtersettings

Filters zijn helaas niet met terugwerkende kracht toe te passen, maar hiermee voorkom je wel een hoop (toekomstige) frustraties. ?

Vragen, opmerkingen of aanvullingen? Laat een reactie achter of stuur een bericht.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01