Bekende verwijzingen uit Facebook zijn o.a.:
- m.facebook.com
- l.facebook.com
- lm.facebook.com
- facebook.com
In Google Analytics ziet dit er dan zo uit:
maak je gebruik van Facebook advertising? Maak dan altijd gebruik van UTM-tags bij het opstellen van je advertenties.
Wat zijn dit voor verwijzingen?
Dit zijn allemaal “gewoon” bezoekers vanuit Facebook. De verschillen zitten hem in hier mobile (m. / lm.) en desktop (l.) gebruikers. het komt dus vaak voor dat je zo’n 4 verschillende verwijzingen in je statistieken hebt voor bezoekers vanuit Facebook.
Waarom doet Facebook dit?
Facebook gebruikt een middel/tool dat ze zelf de “Link Shim” noemen. Hiermee wordt het volgende bereikt:
- Voorkomen dat bezoekers naar een spam of “onveilige” websites worden verwezen
- Bewaken van de privacy van de Facebook gebruikers
Iedereen die binnen Facebook op een link klikt komt eerst langs de “link shim”. Dit is een doorverwijspagina die controleert of de hyperlink niet voorkomt in een grote database van bekende spam of “onveilige” websites (zie punt 1). Deze zorgt tevens voor een andere verwijzing (l.facebook/m.facebook.. etc.). Hiermee wordt ook voorkomen dat er privacygevoelige informatie, zoals gebruikersnamen, automatisch als verwijzing wordt meegegeven (zie punt 2).
De URL van de “link shim” ziet er als volgt uit:
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fdofollow.nl&h=ATOIJodQc5fYqo0wyjk8IOzSqqxI9wvSTqg7U6L2py0J4-LYdbNOFJNf-u6MgrkuAt3L6RWTPNjYMbhtLcyxEQmQiFIzkxGjO9B6xC9Y7X0HN8UH8rjHta1GSk7bNpIxGYDs6EwoFogWvy9JOujc_E6zx2A12OJS6fhzgSdJlKuP_6oCr11wOyb7OFaRCDwlkjSjjOgwGrQdHBSAC3Pqfz00FLIoil-GpJr2nnjUChwkrYdqp8z82azapiiYGEqQgqXuTcBJfFLFGMbgJtwr
De lange letter-en-cijferbrei (de “hash”) in de URL is een extra beveiligingsmaatregel van Facebook. Hiermee voorkomt Facebook dat kwaadwillenden de “link shim”-tool kunnen misbruiken om URL’s aan te maken die lijken alsof ze van Facebook afkomstig zijn. Klopt deze hash niet, of wordt deze helemaal weggelaten – dan toont Facebook een melding om duidelijk te maken dat de uiteindelijke website geen onderdeel van Facebook is. (voorbeeldje: https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fdofollow.nl).
Ok, maar hoe houd ik mijn Analytics nu overzichtelijk?
Aangezien elke Facebook-referral “gewoon” bezoekers uit Facebook betreft, heeft het geen toegevoegde waarde deze als losse verwijzingen in Analytics te blijven zien. Het beste kan je hiervoor een filter toepassen die deze verwijzingen samenvoegt, wel zo handig!
pro tip: Ga je met filters “in de weer” houd dan altijd een weergave (of “view”) over zonder filters. Zo beschik je altijd nog over de orginele/ruwe data.
Filterinstellingen
Om alle Facebook verwijzingen samen te voegen tot 1, kan je de volgende filter aanmaken en toepassen:
Filters zijn helaas niet met terugwerkende kracht toe te passen, maar hiermee voorkom je wel een hoop (toekomstige) frustraties. ?
Vragen, opmerkingen of aanvullingen? Laat een reactie achter of stuur een bericht.