CONTACT

Lokale zichtbaarheid (local SEO) verbeteren met deze 4 tips

Door Tim Rooza op 07 september 2017

Voor veel ondernemers en hun klanten is de locatie van het bedrijf van groot belang. Als Google een indicatie heeft dat het een “lokale zoekopdracht” betreft, worden de zoekresultaten uitgebreid met een o.a. Google Maps kaartje. Dit kaartje (en de lijst met bedrijven die eronder staan) is zo prominent aanwezig dat het zeer belangrijk is voor de zichtbaarheid van een bedrijf om hier een mooie positie te verwerven. Welkom in the wereld van Local SEO!

Lees ook: lokale ondernemer? Go hyperlocal!

local SEO

Met deze 4 tips maak je de kans groter op een mooie notering:

Tip 1: Claim je Google “My Business” pagina

Google heeft een eigen omgeving waarin je veel gegevens over je bedrijf kunt beheren. Google My Business –  Zorg dat je hier optimaal gebruik van maakt. Houd vooral rekening met onderstaande punten:

  • Gebruik een goede, unieke omschrijving en maak hierbij gebruik van hyperlinks
  • Kies de juiste bedrijfscategorieën
  • Upload veel afbeeldingen, inclusief een profielafbeelding (hoge resolutie) en cover-afbeelding.
  • Gebruik een lokaal telefoonnummer
  • Gebruik consistent hetzelfde adres als op de website
  • Indien van toepassing, openingstijden toevoegen

Tip 2: Wees consistent

Het is van belang om heel erg consistent te zijn in het gebruik van:

  • Bedrijfsnaam
  • Adres
  • Telefoonnummer

Idealiter staan deze gegevens op iedere pagina van de website (bijvoorbeeld in de footer).
Zorg dat overal exact dezelfde gegevens worden gebruikt. Denk hierbij aan de gegevens in de Google My Business pagina (zie tip 1), maar ook op andere plaatsen waar het adres wordt genoemd zoals telefoongids.nl, goudengids.nl en andere bedrijf-listings.

Tip 3: Verzamel reviews

Los van het feit dat positieve reviews een goede indruk geven, hebben ze ook een direct effect op de positie van de bedrijfswebsite in de lokale zoekresultaten. Het is hierbij wel van belang dat de reviews ook echt op Google zelf worden achtergelaten.

Mini-extra-tip: Op deze pagina staat stap-voor-stap beschreven hoe je een link kan genereren die naar klanten verzonden kan worden voor het verzamelen van Google reviews.

Tip 4. Gebruik (local) Structured Data Markup

(local) Structured Data Marktup (SDM), soms ook wel “schema markup” genoemd zijn extra codes die aan de website toegevoegd kunnen worden om zo de (adres)gegevens op een eenduidige manier door te geven. In het geval van Local SEO is met name de Type: LocalBusiness van belang.

Voor webmasters is het toevoegen van deze markup vaak een kleine moeite. Om te checken of de codes op de juiste manier op de website zijn verwerkt heeft Google de Structured Data Testing tool in het leven geroepen. Wil je de webmaster niet lastigvallen met deze vraag, dan kan dit klusje met de Google Data Highlighter ook handmatig, zonder codes, worden gedaan.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01