Lees ook: lokale ondernemer? Go hyperlocal!
Met deze 4 tips maak je de kans groter op een mooie notering:
Tip 1: Claim je Google “My Business” pagina
Google heeft een eigen omgeving waarin je veel gegevens over je bedrijf kunt beheren. Google My Business – Zorg dat je hier optimaal gebruik van maakt. Houd vooral rekening met onderstaande punten:
- Gebruik een goede, unieke omschrijving en maak hierbij gebruik van hyperlinks
- Kies de juiste bedrijfscategorieën
- Upload veel afbeeldingen, inclusief een profielafbeelding (hoge resolutie) en cover-afbeelding.
- Gebruik een lokaal telefoonnummer
- Gebruik consistent hetzelfde adres als op de website
- Indien van toepassing, openingstijden toevoegen
Tip 2: Wees consistent
Het is van belang om heel erg consistent te zijn in het gebruik van:
- Bedrijfsnaam
- Adres
- Telefoonnummer
Idealiter staan deze gegevens op iedere pagina van de website (bijvoorbeeld in de footer).
Zorg dat overal exact dezelfde gegevens worden gebruikt. Denk hierbij aan de gegevens in de Google My Business pagina (zie tip 1), maar ook op andere plaatsen waar het adres wordt genoemd zoals telefoongids.nl, goudengids.nl en andere bedrijf-listings.
Tip 3: Verzamel reviews
Los van het feit dat positieve reviews een goede indruk geven, hebben ze ook een direct effect op de positie van de bedrijfswebsite in de lokale zoekresultaten. Het is hierbij wel van belang dat de reviews ook echt op Google zelf worden achtergelaten.
Mini-extra-tip: Op deze pagina staat stap-voor-stap beschreven hoe je een link kan genereren die naar klanten verzonden kan worden voor het verzamelen van Google reviews.
Tip 4. Gebruik (local) Structured Data Markup
(local) Structured Data Marktup (SDM), soms ook wel “schema markup” genoemd zijn extra codes die aan de website toegevoegd kunnen worden om zo de (adres)gegevens op een eenduidige manier door te geven. In het geval van Local SEO is met name de Type: LocalBusiness van belang.
Voor webmasters is het toevoegen van deze markup vaak een kleine moeite. Om te checken of de codes op de juiste manier op de website zijn verwerkt heeft Google de Structured Data Testing tool in het leven geroepen. Wil je de webmaster niet lastigvallen met deze vraag, dan kan dit klusje met de Google Data Highlighter ook handmatig, zonder codes, worden gedaan.