IF-THEN-ELSE in Adwords
Een extra functionaliteit die in mijn ogen veel potentie biedt is de “IF”-functie. Dit is een “Ad modifier“, net zoals Dynamic keyword insertion (DKI) en Countdowns. Met het toepassen van de IF- functie kan je de tekst in de advertentie aanpassen. Hierbij kan je onderscheid maken in Device en Audience.
Device – Dit biedt een mogelijkheid om mobiele gebruikers een andere tekst te tonen dan desktop gebruikers.
Audience – Dit biedt een mogelijkheid om gebruikers in een bepaalde remarketinglijst een andere tekst te tonen dan overige gebruikers…. Mega-kansen voor personalisatie (oh hallo, hoge CTR!)
Mijn hoop is dat Google op termijn nog meer condities mogelijk maakt, waardoor wij als adverteerders nog dichterbij de situatie en intentie van de zoekopdracht kunnen komen (bijvoorbeeld, maar dit is dagdromerij, browserversie, besturingssysteem, en demografische kenmerken zoals leeftijd en geslacht etc.).
Voor nu kunnen we een eind komen met het creatief op- en inzetten van remarketinglijsten. Denk aan:
- Vaste klanten
- Verlaten winkelwagentjes
- Up-sell en/of cross-sell lijsten
- …etc
De voordelen van het gebruik van de IF-functie
In veel gevallen is het “gewoon” nog steeds noodzakelijk om extra campagnes te maken voor specifieke targetting en (bid managements) instellingen. Maar wil je alleen je ad-copy wijzigen aan de hand van bepaalde condities dan is dit de way-to-go. Het minimaliseert je campagne-onderhoud-overhead en kan een positieve invloed hebben op je CTR.