De basis van SEO
Voor elke tactiek (of strategie) is het van belang dat de basis in orde moet zijn. De website moet qua code, snelheid en inhoud minstens even goed – maar liever beter – zijn dan de concurrenten.
Lees ook: SEO voor dummies
Daarom begint vrijwel ieder serieus SEO-traject met een concurrentieonderzoek, zoekwoordonderzoek en website-audit. Dat allemaal achter de rug? Let’s get to it!
1: De “tunnelvisie”-tactiek
De “tunnelvisie“-tactiek is sterk, omdat deze een totale focus afdwingt. Deze tactiek heeft veel overlap met de “skyscraper” tactiek (globaal beschreven in dit artikel).
Lees ook: SEO: Doe het beter dan je concurrenten
De theorie van de “tunnelvisie”-tactiek houdt in dat je al je beschikbare resources (tijd) besteed aan het verbeteren van 1 pagina om te scoren op 1 zoekterm. Blijf voortdurend die pagina verbeteren en uitbreiden en promoten totdat de desbetreffende pagina in de top 5 scoort van de zoekresultaten. Daarna verschuif je de focus op een andere pagina en een andere zoekterm.
2: De “Feed the Spiders” (Spiderfood) tactiek
Wil je een bepaalde pagina van je website beter later ranken in Google? Zorg dan dat Google wéét dat dit een belangrijke pagina voor je is. Dit betekent dat je deze pagina ook hoger in je website hiërarchie moet plaatsen.
Dit zal ervoor zorgen dat Google deze pagina vaker en beter zal crawlen, daarnaast is dit voor Google een signaal dat dit een belangrijke pagina voor je is.
Lees ook: Positie-0 in Google met rich snippets
3: “Authority transfer” tactiek
Deze tactiek maakt gebruik van “sterke” pagina’s van je websites om je andere belangrijke pagina’s een boost te geven.
Maak gebruik van externe tools (zoals bijvoorbeeld ahrefs.com en/of semrush) om te ontdekken welke pagina’s van je website nu backlinks hebben van andere websites/domeinen.
Op deze pagina’s verwijs je vervolgens naar de pagina’s die je hoger wilt laten scoren. Op deze manier geef je een groot deel van de autoriteit van de pagina door aan je nieuwe SEO-pagina.
Dit werkt extra goed als die verwijzing ook nog relevant is (pagina’s rondom hetzelfde onderwerp bijvoorbeeld).
Deze “authority transfer” tactiek is eenvoudig toe te passen en maakt effectief gebruik van de autoriteit die je andere pagina al heeft opgebouwd.
Lees ook: SEO uitbesteden
SEO is hard werken
Los van de informatie-overload inzake SEO is het ook “gewoon” hard werken. De basis moet goed zijn, de content moet beter zijn dan die van de concurrent en zal voortdurend uitgebreid, toegevoegd en gepromoot moeten worden. Het is een ‘spel’ van de lange adem waarbij kwaliteit altijd (nou ja, heel vaak) aan het langste eind trekt. Een langdurige samenwerking aangaan om samen duurzame resultaten te behalen? Neem vrijblijvend contact met ons op.