CONTACT

Hoe zet je een concurrentiecampagne op in Google Ads?

Door Nino Kraus op 21 november 2024

Je wil graag je Google Ads campagnes uitbreiden door de doelgroep van je concurrenten aan te spreken. Logisch, want ze zijn je concurrenten voor een reden. Je kan via een zoekcampagne de concurrentie aangaan, maar in deze blog bespreken we een andere manier. 

Wat houdt de strategie in?

Een concurrentiecampagne is een type advertentiecampagne waarin je je specifiek richt op de merknaam of producten van je concurrenten. Deze aanpak kan helpen om:

  • Merkbekendheid te vergroten
  • Nieuwe klanten aan te trekken

Dit doen we met een demand gen campagne. Een campagne waarin je met creatives (tekst, afbeeldingen en eventueel videomateriaal) communiceert dat je een goede propositie hebt. Hoe ziet deze strategie er in de praktijk uit?

Stap 1: Maak een lijst met concurrenten en USP’s

De eerste stap in het opzetten van een concurrentiecampagne is het samenstellen van een lijst van concurrenten waar je je op wilt richten. Kijk naar bedrijven die in jouw markt actief zijn en die vergelijkbare producten of diensten aanbieden.

Vervolgens maak je een lijst van unieke verkoopargumenten (USP’s) van jouw merk die je kunt gebruiken om je te onderscheiden van de concurrentie. Zet dus de redenen op een rij waarom iemand bij jouw bedrijf klant zou worden in plaats van bij de concurrent.

Stap 2: Maak een custom audience in Google Ads

Ga in Google Ads naar Tools > Doelgroepbeheer > Aangepaste segmenten > klik op het plusje. Zet hier je belangrijkste concurrenten neer en zorg ervoor dat je ‘mensen die browsen op websites vergelijkbaar met’ selecteert. 

Hoe zet je een concurrentiecampagne op in Google Ads?

Dit betekent dat Google je advertentie laat zien aan mensen die deze websites hebben bezocht of sterk vergelijkbaar zijn.

Stap 3: Maak creatives voor je campagne

De creatives die je maakt, zijn afhankelijk van het type organisatie. 

Verkoop je online producten? Voor webshops kun je aan de volgende best practices denken:

  • Kortingen of reviews benadrukken
  • Creatives maken en laten zien waar jouw sterktes (USP’s) liggen

Ben je bezig met B2B campagnes? Denk erover na om dit te doen:

  • Lead magnets waarin je bijvoorbeeld een gratis demo aanbied
  • Ook hier is het goed om met creatives te laten zien waar jouw sterktes liggen
  • Een sterke landingspagina waarin je jouw USP’s benadrukt

Stap 4: Selecteer je custom audience in de advertentiegroep

Hoe zet je een concurrentiecampagne op in Google Ads?

Tijdens het maken van de campagne selecteer je de doelgroep die je hebt gemaakt. Die doe je in de advertentiegroep van de Demand Gen campagne. 

Wil je meer weten over hoe je een nieuwe doelgroep wil aanspreken? Of je doelgroep nóg beter? Neem contact met ons op!

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01