Belangrijk uitgangspunt: vertel één (1) ding in je advertentie. Facebook biedt je de kans flink wat tekst en informatie in je advertentie te verwerken, maar dit is zelden effectief. Kies 1 belangrijk ding en vertel dát. Trap niet in de valkuil alle voordelen van je product of dienstverlening te benoemen of uit te leggen. Kies de belangrijkste (voor de doelgroep die je hebt gekozen) en stick to that.
1. Start met de visual
De afbeelding trekt de aandacht van de “Facebook scroller”. Daarna gaat diegene pas de teksten lezen. Zorg dus dat de afbeelding relevant is voor datgene wat je aanbiedt. Je teksten en afbeelding spelen samen een belangrijk 1-2-tje: de afbeelding trekt de aandacht en je teksten zetten die aandacht om in een actie (de klik).
Gebruik zo min mogelijk teksten in je afbeelding. En als je het al doet, zorg dan dat deze aansluit (of zelfs: identiek is aan) de kopregel in je advertentietekst.
2. Vul de kop in
Dit wijkt af van de volgorde waarin Facebook de invoervelden presenteert. Het veld “tekst” laten we dus nog even leeg. Maar we verhuizen naar het veld “kop“. Deze kop is namelijk hoogstwaarschijnlijk het tweede wat de kijker opvalt aan de advertentie. Hierdoor is dit een belangrijk onderdeel van de advertentie. Zie deze kopregel als een “aanloop” naar je echte call-to-action (button). Zet hier je call-to-action extra kracht bij, maak hem onweerstaanbaar.
Veel speelruimte heb je hier overigens niet. Volgens verschillende onderzoeken werken kopregels van 3 tot 5 woorden het best. Dat is écht heel kort, wees hier niet te streng en gun jezelf wat bewegingsruimte, maar houd het kort, krachtig en helder.
3. Terug naar de tekst
Nu gaan we een veld terug om de advertentietekst in te voeren. In dit veld gaan we de boodschap van de visual en kop nogmaals herhalen, maar dan anders geformuleerd. Kort, overtuigend en duidelijk. Vermijd linkjes in je tekst.
4. Call to action
Kies een “aanzet tot actie” (call to action). Neem altijd een call-to-action op in je advertentie die aansluit bij je aanbod. Dit zorgt voor een duidelijke knop bij je advertentie.
5. Beschrijving van nieuwsoverzichtlink
Beetje onduidelijke benaming van Facebook, maar dit is het stukje tekst wat wordt getoond wordt onder de kop. Dit veld kan je het beste zien als ondersteunend aan je advertentietekst. Dit tekstje moet de kijker het laatste zetje geven om op de call to action te klikken.
Deze stappen vormen een handige richtlijn voor het schrijven van succesvolle Facebook advertenties. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel. Blijf dus vooral testen met verschillende advertenties, boodschappen en doelgroepen (weet je niet waar te beginnen met testen? Lees dit eens!).
Overweeg je het Facebook adverteren uit te besteden? Neem dan eens contact op om de mogelijkheden te bespreken.