Hoe een buyer persona je helpt om inzicht in een doelgroep te krijgen
Door Sien Wassenaar op 20 november 2019
Ook relevant: Leadgeneratie met online marketing funnel
CONTACT
Door Sien Wassenaar op 20 november 2019
Ook relevant: Leadgeneratie met online marketing funnel
Een buyer persona kan helpen om jou en je team on track te houden als we het over doelgroepen hebben. In dit artikel praten we je bij over wat een buyer persona nou precies is en hoe deze je kan helpen om beter inzicht in je doelgroep te krijgen.
Een buyer persona is een visueel representatie van jouw doelgroep en stel je samen op basis van demografische gegevens, data en flink wat research. Een buyer persona is dus een extreme uitvergroting van je ideale klant, bedoelt om meer inzicht in je beoogde klanten te krijgen. Met behulp van dat inzicht kun je je content optimaal bij de belevingswereld van je belangrijkste publiek laten aansluiten om zo je boodschap nog beter over te brengen. De grondlegger van de persona-methodologie is Tony Zambito, die al in 2002 startte met de verkondiging van het buyer persona-woord met als centraal uitgangspunt de vraag; ‘hoe maak ik content menselijker’? Inmiddels is de methodiek terecht door ongeveer de gehele (online) marketingwereld omarmt.
Tegen wie heb jij het op social media? Voor wie schrijf je je nieuwsitems? Hoe zien jouw klanten eruit en wat zijn hun beweegredenen? De maatschappij verandert en uit onderzoek is gebleken dat ons empathisch vermogen in de afgelopen vier decennia drastisch is afgenomen. Het gaat hierbij om zowel emotionele empathie (medeleven) als cognitieve empathie (een ander perspectief kunnen aannemen). Tenzij je al meer dan 40 jaar super succesvol meedraait in het vak en je klanten van haver tot gort kent, kan een antwoord geven op de eerder gestelde vragen best lastig zijn. Een buyer persona is daarom waardevol instrument om je empathisch vermogen aan te jagen om je zo beter in te leven in je doelgroep. En doe je het niet voor jezelf, denk dan eens aan je copywriter en/of andere (externe) spelers in jouw team om deze scherp te houden op het gebied van doelgroep gerichte communicatie.
Natuurlijk werkt een buyer persona ook in een B2B omgeving, tenzij jouw B2B klanten robots blijken te zijn. Maar gelukkig hebben wij dat nog nooit meegemaakt. Juist voor B2B marketingteams voor wie het soms best lastig kan zijn om zich in te leven in hun doelgroep, is een persona een ijzersterke tool.
Op de lange termijn levert de ontwikkeling van de buyer persona je zeker wat op. Startups en kleine organisaties met maar één marketeer winnen hun investering in tijd oa. terug op het moment dat ze willen gaan delegeren naar een tekstschrijver of bureau. Grotere marketingafdelingen plukken oa. de vruchten van een krachtige buyer persona doordat het hele team helder op het vizier heeft voor wie ze het doen.
Zin gekregen om aan de slag te gaan met de ontwikkeling van de ideale persona voor jouw belangrijkste doelgroep(en)? We geven je graag nog een aantal tips & trics mee! Maak voor je onderzoek zoveel mogelijk gebruik van je eigen bronnen. Duik in je Analytics en/of Semrush. Dit geeft je een steady vertrekpunt als het gaat om wie jouw daadwerkelijke klanten zijn, waar je ze (online) kunt vinden en wat ze drijft of waar ze naar op zoek zijn. Ook zinvol: stel een vragenlijst op en vraag een aantal van je klanten die in het persona profiel passen om deze vragenlijst te beantwoorden. Blend deze output in je persona sheet voor een superrealistische buyer persona! Vraag aan je vormgever of hij jouw persona kan visualiseren of gebruik hier een tool als Canva.com voor. Print hem uit, lijst hem in en hang hem op je marketingafdeling!
Tags: b2b, marketing funnel, buyer journey, buyer persona
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.
Wij ben jij?
Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren
dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB
0254 8654 61
BTW NL864624189B01