Je kan uren bezig zijn met het finetunen- van je doelgroep, refinen van je keyword-lijsten en het bid-management; maar als je advertentieteksten de zorgvuldig gekozen doelgroep niet- of om de verkeerde reden- motiveert om te klikken – Dan zullen de campagneresultaten teleur blijven stellen.
De advertentieteksten verbeteren zal een direct positief effect hebben op je doorklikratio’s (CTR), conversie ratio en de kosten per conversie.
De tips die Google zelf geeft
Google geeft zelf 5 pijlers aan waar goede tekstadvertenties aan dienen te voldoen:
- Benadruk wat u uniek maakt
- Vermeld prijzen, promoties en exclusieve aanbiedingen
- Bied potentiële klanten de mogelijkheid om actie te ondernemen
- Voeg ten minste één van uw zoekwoorden toe
- Stem uw advertentie af op uw bestemmingspagina
Nu die open deuren ingetrapt zijn, hier wat tips die wat meer de diepte in gaan. Deze zijn gebaseerd op een onderzoek over de prestaties van meer dan 1.2 miljoen expanded text ads.
3 Pro tips – Succesvolle expanded text ads
1 – Vermijd Dynamic Keyword Insertion
Het invoegen van Dynamic Keywords ( “{KeyWord: Je keyword hier}” ) is een veelgebruikte truc om het zoekwoord terug te laten komen in de advertentietekst. Uit onderzoek blijkt echter dat deze “luie”-manier van het opstellen van advertenties minder goede resultaten geeft dan de advertenties die volledig door een mens opgesteld zijn.
2 – Je headline hoeft niet per-se veel karakters te bevatten (maar de description liever wel)
Ook advertenties met een korte headline presteren goed. Gebruik wel zoveel als mogelijk karakters bij de descriptions. Hiervan is wel bewezen dat dit zorgt voor een betere doorklikratio
3 – Laat de woorden in je Path terugkomen in de description
Dit heeft een positief effect. Het altijd gebruiken van beide paden is overigens niet nodig. Studie wijst uit dat het gebruik van 1 pad net zo effectief is. De woorden uit de Paths terug laten komen in de Headline heeft geen extra positief effect.