Je online herkenbaarheid vergroten
Wellicht herkenbaar: met zoveel aanbieders op de markt kun je als ondernemer of marketeer soms haast moedeloos worden van de voortdurende strijd om (online) aandacht. Een slimme manier om je herkenbaarheid te vergroten en zo meer aandacht te realiseren, is door zorg te dragen voor herkenbaarheid in je communicatie. Het vastleggen van eenduidige merkrichtlijnen zullen hier zeker bij helpen. Het resultaat? Je klanten zullen je beter herkennen, je merk blijft eerder plakken en op de lange termijn zul je ervaren dat het zelfs pure tijdswinst oplevert! Volg de onderstaande stappen en zorg in 2020 voor meer herkenbaarheid voor jouw merk.
Stap 1. Leg je merkidentiteit vast in een helder document
Of je nou een start up bent of onderdeel van een groter marketingteam; als er niets op papier staat met betrekking tot de merkidentiteit is werken aan je online positionering & onderscheid onbegonnen werk. Zonder kompas is het immers bijna onmogelijk koersen. Zorg dus voor het vastleggen van de merkidentiteit van jouw bedrijf. Hoe uitgebreid je dit doet hangt van de grootte van je bedrijf af; kleine organisaties zijn vaak al geholpen met het vastleggen van kleuren, fonts & communicatierichtlijnen (wat mag wel, wat niet?), grote bedrijven besteden het vastleggen van een merkidentiteit veelal uit aan professional om de output te verwerken in hun marketingaanpak.
Ook relevant: Hoe een buyer persona je helpt inzicht in een doelgroep te krijgen
Stap 2. Wees consequent in de toepassing van je merkidentiteit
Los van een strikte naleving van kleuren en fonts zit het succes van een consequente toepassing van je merkidentiteit vooral in de details. Hebben jullie bijvoorbeeld voor een watermerk gekozen? Pas deze dan ook echt op iedere visuele uiting toe. Is er een tone of voice bepaald? Zorg dan dat álle teksten daaraan voldoen. Online én offline. In je advertenties, flyers, uitingen, overal.
Stap 3. Zorg voor een consistente naleving van de merkrichtlijnen
Daag jezelf en/of je team uit om voor minimaal zes maanden volgens deze richtlijnen te communiceren en evalueer na die zes maanden wat goed, en wat minder goed werkt. Stuur bij waar nodig en commit voor nog eens zes maanden. Op deze manier creëer je een constante stroom van aanwezigheid die zeker bij zal dragen aan de zichtbaarheid van jouw merk.
Inspritatievoorbeelden
Ben je naar aanleiding van dit artikel enthousiast geworden en wil je aan de slag? Laat je zeker inspireren door deze inspiratievoorbeelden:
Hulp nodig?
Kom je er niet uit of kun je wel wat hulp gebruiken bij het vergroten van je online zichtbaarheid? Neem gerust contact met ons op voor een goed gesprek. We denken graag met je mee!