CONTACT

Google Shopping optimaliseren

Door Tim Rooza op 04 april 2018

Voor webshopeigenaren is Google Shopping vaak een belangrijke bron van omzet. Het optimaliseren van Shopping campagnes is zó verschillend van de gebruikelijke (text)advertenties dat een extra uitleg geen overbodige luxe is….

De feed structuur = de campagnestructuur

De campagnestructuur is voor velen ontegenzeggelijk het moeilijkste (en saaiste) onderdeel van Google Shopping. Tegelijkertijd is een goede campagnestructuur is een voorwaarde voor het kunnen analyseren en optimaliseren van de Google Shopping campagnes. So Bear With Me..

Shopping campagnes worden onderverdeeld in advertentiegroepen, die bevatten productgroepen en ook die kunnen weer onderverdeeld kunnen worden op basis van de attributen in de feed. Goed om te weten: biedingen kunnen alleen op het laagste niveau van deze piramide worden beheerd.

Hoe de ideale structuur er uitziet verschilt per webshop. Een onderverdeling in advertentiegroepen per producttype (vaak de subcategorie van het product op de website) is in de meeste gevallen een goede start. Zorg dan wel dat je dit producttype dan ook opneemt in de datafeed, zodat hier vervolgens in Adwords op gefilterd kan worden.

GRIP structuur

Is je assortiment redelijk overzichtelijk, dan kan het ook slim zijn je shopping campagnes op te laten zetten volgens de GRIP structuur. Dan verkrijg je 1 product per advertentiegroep – Dit geeft maximale vrijheid en overzicht in prestaties op productniveau.
Lees verder: GRIP OP JE GOOGLE SHOPPING CAMPAGNES

Zie hieronder een screenshot van hoe je advertentiegroepen in Google Shopping eruit kunnen zien met de GRIP structuur:

Google Shopping optimaliseren

Campagneprioriteiten

De inhoud van je productfeed bepaald bij welke zoektermen je producten getoond kunnen worden. In Adwords kunnen we dit enigszins sturen door het zo goed mogelijk instellen van biedingen én uitsluitingszoektermen.

Door shoppingcampagnes te dupliceren, maar daarbij wel onderscheid te maken in onderlinge “prioriteit” en slim om te gaan met de uitsluitingszoekwoorden kan je lagere biedingen instellen voor zoektermen waar de kans op een sale lager is.

Lees meer over het instellen van campagneprioriteiten (én nog wat extra tips over het optimaliseren van Google Shopping).

De inhoud van de feed

In Adwords kunnen we dus “alleen” zorgen voor een goede campagnestructuur goed bidmanagement en uitsluitingszoekwoorden. Wil je de campagne verder optimaliseren, dan zullen we daarvoor de feed zelf moeten aanpassen. Of je product wél of niet bij een bepaalde zoekterm wordt vertoond is afhankelijk van o.a.:

Compleetheid van de data – Zorg dat de feed zo compleet mogelijk is ingevuld, geef Google zoveel mogelijk aanknopingspunten om je producten te “koppelen” aan de zoekopdracht van de gebruiker. Denk hierbij o.a. aan “merk”, “gtin” en “Google taxonomies”.

Productafbeelding – De productafbeelding is belangrijk voor de CTR (doorklikratio). Een goede CTR is een belangrijke factor voor de kwaliteitsscore (ook Google shopping ads hebben een kwaliteitsscore). Zorg dat de productafbeelding van hoge kwaliteit is en enigszins onderscheiden (bijvoorbeeld door het tonen van extra’s in de afbeelding). Vermijd teksten of watermerken in de afbeeldingen.

Producttitels – De belangrijkste factor bij datafeedoptimalisatie bestaat uit de producttitels. Zorg dat de producttitels zoekwoorden bevatten die de zoekers gebruiken. Hierdoor vergroot je de kans dat de advertentie wordt vertoond én wordt geklikt. Zeker als je gebruik maakt van de GRIP structuur is het gemakkelijk te zien op welke zoektermen je ads zijn getoond en of hierin nog winst te behalen valt.

Hoe de ideale producttitel in de datafeed eruit ziet is afhankelijk van de branche (zie hier het overzicht en meer tips over de producttitels op datafeedwatch).

Google Shopping optimaliseren

Hulp nodig bij Google Shopping? Ik denk graag mee!

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01