De feed structuur = de campagnestructuur
De campagnestructuur is voor velen ontegenzeggelijk het moeilijkste (en saaiste) onderdeel van Google Shopping. Tegelijkertijd is een goede campagnestructuur is een voorwaarde voor het kunnen analyseren en optimaliseren van de Google Shopping campagnes. So Bear With Me..
Shopping campagnes worden onderverdeeld in advertentiegroepen, die bevatten productgroepen en ook die kunnen weer onderverdeeld kunnen worden op basis van de attributen in de feed. Goed om te weten: biedingen kunnen alleen op het laagste niveau van deze piramide worden beheerd.
Hoe de ideale structuur er uitziet verschilt per webshop. Een onderverdeling in advertentiegroepen per producttype (vaak de subcategorie van het product op de website) is in de meeste gevallen een goede start. Zorg dan wel dat je dit producttype dan ook opneemt in de datafeed, zodat hier vervolgens in Adwords op gefilterd kan worden.
GRIP structuur
Is je assortiment redelijk overzichtelijk, dan kan het ook slim zijn je shopping campagnes op te laten zetten volgens de GRIP structuur. Dan verkrijg je 1 product per advertentiegroep – Dit geeft maximale vrijheid en overzicht in prestaties op productniveau.
Lees verder: GRIP OP JE GOOGLE SHOPPING CAMPAGNES
Zie hieronder een screenshot van hoe je advertentiegroepen in Google Shopping eruit kunnen zien met de GRIP structuur:
Campagneprioriteiten
De inhoud van je productfeed bepaald bij welke zoektermen je producten getoond kunnen worden. In Adwords kunnen we dit enigszins sturen door het zo goed mogelijk instellen van biedingen én uitsluitingszoektermen.
Door shoppingcampagnes te dupliceren, maar daarbij wel onderscheid te maken in onderlinge “prioriteit” en slim om te gaan met de uitsluitingszoekwoorden kan je lagere biedingen instellen voor zoektermen waar de kans op een sale lager is.
Lees meer over het instellen van campagneprioriteiten (én nog wat extra tips over het optimaliseren van Google Shopping).
De inhoud van de feed
In Adwords kunnen we dus “alleen” zorgen voor een goede campagnestructuur goed bidmanagement en uitsluitingszoekwoorden. Wil je de campagne verder optimaliseren, dan zullen we daarvoor de feed zelf moeten aanpassen. Of je product wél of niet bij een bepaalde zoekterm wordt vertoond is afhankelijk van o.a.:
Compleetheid van de data – Zorg dat de feed zo compleet mogelijk is ingevuld, geef Google zoveel mogelijk aanknopingspunten om je producten te “koppelen” aan de zoekopdracht van de gebruiker. Denk hierbij o.a. aan “merk”, “gtin” en “Google taxonomies”.
Productafbeelding – De productafbeelding is belangrijk voor de CTR (doorklikratio). Een goede CTR is een belangrijke factor voor de kwaliteitsscore (ook Google shopping ads hebben een kwaliteitsscore). Zorg dat de productafbeelding van hoge kwaliteit is en enigszins onderscheiden (bijvoorbeeld door het tonen van extra’s in de afbeelding). Vermijd teksten of watermerken in de afbeeldingen.
Producttitels – De belangrijkste factor bij datafeedoptimalisatie bestaat uit de producttitels. Zorg dat de producttitels zoekwoorden bevatten die de zoekers gebruiken. Hierdoor vergroot je de kans dat de advertentie wordt vertoond én wordt geklikt. Zeker als je gebruik maakt van de GRIP structuur is het gemakkelijk te zien op welke zoektermen je ads zijn getoond en of hierin nog winst te behalen valt.
Hoe de ideale producttitel in de datafeed eruit ziet is afhankelijk van de branche (zie hier het overzicht en meer tips over de producttitels op datafeedwatch).
Hulp nodig bij Google Shopping? Ik denk graag mee!