CONTACT

Google App Campaigns: 3 best practices

Door Tim Rooza op 05 november 2020

Een Google App Campaign (GAC) is een “automated campaign type”.  Dat wil zeggen dat het algoritme van Google zijn best gaat doen om op basis van machine learning de beste resultaten voor je te behalen. Met de gegevens van o.a. je app in de store, je app-categorie en andere data bepaald Google zelf waar, welke en aan wie de ads worden getoond.

Met Google App Campaigns kan je advertenties lanceren ter promotie van je app. Zo krijg je meer app-installs en in-app-actions zoals aankopen, registraties of andere waardevolle acties die men in je app kan uitvoeren.

Op welke plekken kan de advertentie getoond worden?

In het begin was de naam van deze Google App Campaigns: “universal app campaigns”. En dat is niet voor niets. Google kan je advertenties op heel erg veel plekken tonen. 

App campaigns plaatsingen
Bron: Google App Campaigns website

Omdat het algoritme zo’n grote rol speelt, verschilt het beheer en optimaliseren van een Google App Campaign nogal van de “old-school”, zoekwoord gebaseerde, Google Campagnes. Wat zijn bij deze campagnes nu de belangrijkste aandachtspunten en best practices?

1. Kies een juiste balans tussen je bod en budget

Onthoud dat zowel budgetten als biedingen een aanzienlijke invloed hebben op de volumes en kwaliteit van de conversies. Juist omdat deze App campagnes helemaal afhankelijk zijn van het algoritme van Google is het belangrijk deze campagnes voldoende data te geven.

Er zijn twee principes bij het berekenen van het juiste bod/budgetverhouding.

  • Een budget voor app-installs, moet 100 a 200x het bod zijn
  • Een budget voor in-app actions zou 10 a 20x het bod moeten zijn

Het algoritme moet dus de ruimte krijgen. Om die reden wordt het ook met klem afgeraden om plots grote wijzigingen door te voeren aan de biedingen of budgetten van bestaande campagnes.

2. Voorkom campagne varianten met dezelfde doelstelling

In de zoektocht naar meer controle is het is heel verleidelijk om verschillende campagne-varianten te maken die zich richten op dezelfde userbase, maar bijvoorbeeld met andere advertentie-assets of andere biedingen en budgetten. 

Helaas is dit met name voor deze “automated campaigns” vaak geen goed idee. De negatieve impact van dit soort -met elkaar concurrerende- campagnes op het machine learning algoritme is erg groot.

Het is natuurlijk wél een goed idee verschillende campagnes op te tuigen met verschillende doelstellingen (bijvoorbeeld 1 campagne voor installs, en 1 voor in-app actions).

3. Je advertentie assets zijn mega-belangrijk

Omdat je advertenties op ongelofelijk veel plaatsingen en in ontelbaar veel vormen en formaten worden weergegeven komt het je resultaten ten goede om zoveel mogelijk ad-assets mee te laten doen.

Dus tekstjes, afbeeldingen in veel formaten, video’s (zowel portrait als landscape) en HTML5 banners. Doe je dat niet, en geef je slechts een paar ad-assets op? Dan genereert Google zelf uitingen op basis van je app-store listing. Dat levert “Frankenstein”-achtige advertenties op met slechte resultaten.

Vervolgens moet je op doorlopende basis je assets gaan optimaliseren. Speur de underperformers op en wijzig deze. Het optimaliseren van je assets een absolute must.

verbeteren app campaign assets
Slecht presterende assets wijzigen

App promotie

Het promoten van een app met Google App Campaigns is een heel ander spel dan de reguliere Google Ads. Vind jij dat we een belangrijke best-practice zijn vergeten? Laat het weten! We zijn zeer benieuwd naar jouw tips & tricks.

Online marketing bureau

Online marketing uitbesteden

Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.

Datagedreven online marketing met resultaat

Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.

Online marketing team
Rooza Online Marketing heet nu dofollow.
Lees hier meer.

Wij zijn dofollow.
Wegwijs in online marketing.

Wij ben jij?

Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren

dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB 0254 8654 61
BTW NL864624189B01