Google Adwords Audit
Door Tim Rooza op 30 augustus 2017
Beheer je Google Adwords zelf, maar is het niet je specialiteit? Of ben je benieuwd of een Adwords account wel de aandacht krijgt die het verdient? Je bent niet de enige 🙂
CONTACT
Door Tim Rooza op 30 augustus 2017
Beheer je Google Adwords zelf, maar is het niet je specialiteit? Of ben je benieuwd of een Adwords account wel de aandacht krijgt die het verdient? Je bent niet de enige 🙂
Regelmatig krijg ik van (potentiële) opdrachtgevers de vraag of ik een bestaand Adwords account kan evalueren en beoordelen op eventuele verbeterpunten. Hoe uitgebreid deze Adwords audit is verschilt per geval, maar bij iedere Adwords Audit probeer ik in elk geval een aantal basics te beoordelen.
Vaker dan je denkt zijn er nog verbeteringen te halen in de basisinstellingen van het Adwords account. Denk hierbij aan het wel- of juist niet- inzetten van de Google Search Partners of het tweaken van de locatie- en taal settings.
Controleer ook of de juiste conversies worden bijgehouden in Adwords (indien mogelijk mét een waarde per conversie). Met het steeds beter functioneren van de “Automated bidding” functies binnen Adwords, wordt het belang van een goede en volledige conversietracking steeds groter.
Aan de hand van de prestaties kan worden beoordeeld of de meest lucratieve campagnes ook daadwerkelijk het meeste budget toegewezen krijgen, of dat hier een discrepantie in zit. Bekijk ook of de juiste bodaanpassingen worden gedaan op basis van device – en/of een advertentieplanning.
Dankzij meerdere tools zorg ik voor inzicht in de Quality Score (kwaliteitsscore) van het account. Een hoge kwaliteitsscore leidt tot betere bezoekers tegen lagere kosten. Het doel van Adwords campagnemanagement bestaat voor een groot deel uit het verbeteren van kwaliteitsscores.
Wanneer een kwaliteitsscore slechter wordt zonder dat hiervoor een verklaarbare reden voor is, is dat een indicatie van slecht accountmanagement. Een lage kwaliteitsscore wordt voor een groot deel veroorzaakt door een lage doorklikratio (CTR) en die, op zijn beurt, door irrelevante zoekwoorden, slecht presterende advertentieteksten en/of een onvoldoende landingspagina.
Voorbeeld van een dalende kwaliteitsscore: Dit kan een teken van onvoldoende campagnebeheer zijn.
Er zijn vele mogelijke manieren voor het opzetten van een structuur voor campagnes en advertentiegroepen. Doel hierbij moet zijn om de zoekwoorden zo relevant mogelijk aan de advertentieteksten te kunnen houden. Houd bijvoorbeeld dezelfde indeling aan als de website die gepromoot wordt.
Ook relevant: Adwords optimaliseren in 6 stappen
Idealiter covered elke advertentiegroep een specifiek onderwerp en bevat niet meer dan 30 zoekwoorden. Omdat het een zo’n specifiek onderwerp is kan er een zeer relevante advertentietekst en landingspagina worden verwerkt. Dit verhoogt de CTR (doorklikratio) en daarmee ook de kwaliteitsscore. Zorg ook voor goede “ad-extentions” – liefste aangepast per campagne (of zelfs ad-group).
Ook relevant: Herschrijven Google Adwords Advertenties
Per zoekwoord kan je binnen Adwords aangeven hoe “strikt” Google deze moet opvatten. Van “Exact” (exact het zoekwoord) tot “Breed” (Google mag zelf ook varianten bij-verzinnen). Ieder match-type kan in potentie heel nuttig zijn, vooral als er per match-type een apart bod is toegewezen.
Een blik op de zoekopdrachten (“search terms”) waarop de advertenties zijn vertoond geeft vaak een goed beeld van de mate van optimalisatie. Niet zelden staan hier compleet irrelevante zoektermen tussen. Deze zijn te voorkomen met een goed gebruik van de keyword match types en het juist inzetten van negatieve zoekwoorden.
Ook relevant: 3 tips om meer winst uit je Adwords campagnes te halen
In een Adwords Audit kijk ik ook naar de “auction insights” – en dan niet eens zozeer naar de specifieke resultaten. Maar vooral naar welke concurrenten hier worden genoemd. Als de concurrentie “logisch” is, is dat een aanwijzing dat de targetting in orde is.
Na het globaal beoordelen van de algehele staat van een Adwords account kan worden gekeken waar nog extra kansen liggen. Vaak liggen die op de volgende gebieden:
Dat kan! Neem even contact met mij op, dan bepalen we samen de beste course of action.
Met onze data-gedreven aanpak en focus op meetbare resultaten zorgen we ervoor dat jouw marketingbudget maximaal rendeert. Of het nu gaat om campagnes, slimme optimalisaties of baanbrekende innovaties met A.I., wij leveren bewezen impact. Kies voor een team dat jouw groeiambities begrijpt en samenwerkt als verlengstuk van jouw organisatie. Samen maken we online succes waar.
Wij zijn online marketing 'vakidioten', echte 'nerds'. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet. Ontdek wie wij zijn, waar we voor staan en wat ons bijzonder maakt.
Wij ben jij?
Willemsplein 44-2
6811 KD Arnhem
Parkeren
dofollow BV
KVK 88435016
IBAN NL11 KNAB
0254 8654 61
BTW NL864624189B01